Bu metnin amacı, eğitimci-mimar tarafından üretilen fikir eskizlerinin mimarlık öğrencileri tarafından mimari bir kompozisyona ne denli dönüştürülebildiği ve bütüncül bir sonuç ürünü elde etmede tutarlı ilişkilerin nasıl kurulduğunun saptanmasıdır. Yöntemden önce metin kurgusu, mimari eskiz ve biçimlerin algılanması üzerine kısa bir literatür açılımı gerçekleştirmiştir. Mimari stüdyo eğitiminin bir parçası olan yöntem, eğitimci-mimar tarafından anlık olarak her bir öğrenci için ayrı ayrı yapılan eskizlerle başlamaktadır. Tasarım sürecindeki beklenti, başlangıçtaki fikir eskizinden tutarlı bir ilişkiler ağını tanımlayan bütüncül bir sonuç ürün geliştirmeleridir. Verili tasarım bilgisinin sonuç ürüne ulaştırılması amacıyla protokol grubuna 6 saatlik süre verilmiş ve son aşama olarak, 6 saatlik deneyimini kayıt altına alan yazılı bir rapor hazırlamaları istenmiştir. Sonuçta, “eskizi bağlamsal-biçimsel öğeleriyle yorumlayanlar” ve “eskizin çizgisel karakterinden ayrıksı durumlar ortaya çıkaranlar” olarak iki yönelim grubu saptanmıştır ve fakat iki farklı yönelime rağmen fikir eskizini anlamlandırma-algılama-kavrama aşamasında benzer analojik araçlardan yararlanıldığı ortaya çıkmıştır. Bu çalışma aracılığıyla daha öncesinde tasarım stüdyolarında eskiz sürecini kendi pratikleriyle kullanan ya da etüt sürecinde yine üçüncü boyuta geçişi maketlerle deneyleyen öğrenci grubu, eğitimci-mimar tarafından üretilen eskizin çizgisel-bağlamsal-biçimsel örgüsünü çeşitli mekânsal çakışımlarla ele almış ve bu noktada mimari üretimin farklı yönelimlerini keşfetmiştir.
The purpose of this text is to determine how the architectural sketches produced by the educator-architect can be transformed by architecture students into an architectural composition and how coherent relationships are established in achieving a holistic outcome product. The method, which is a part of the architectural studio education, starts with the sketches made by the educator-architect instantly for each student separately. The expectation in the design process is a holistic outcome product development that defines a coherent network of relationships from the initial idea sketch. As a result, two groups of orientations were identified as “the ones interpreting the sketch with contextual-formal elements” and “those who created separate situations from the linear character of the sketch” but despite similar orientations, it was found that similar analogy tools were used in the meaning-perception-comprehension phase of the idea sketch. Through this study, the group of students who previously used the sketch process in their design studios with their own practices or experimented with the transition to the third dimension with models by using the sketch process, handled the linear-contextual-formal pattern of the sketch produced by the educator-architect and discovered different orientations of architectural production at this point.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2020 |
Submission Date | April 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |