Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 49 - 50, 31.08.2025

Öz

Giriş: Sağlık Bilimleri Fakültesi (SBF) öğrencilerinin deri kanserine ilişkin bilgi düzeyleri erken tanı için önemlidir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı SBF öğrencilerinin deri kanserine ilişkin sağlık inançları ve bilgi düzeylerinin incelenmesi ve öğrenim görülen bölümlere göre kıyaslanmasıdır.
Yöntem: Çalışmamıza yaş ortalaması (21.26±2.99) yıl olan Toros Üniversitesi SBF Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (n:111), Beslenme ve Diyetetik (n:67), Hemşirelik (n:122) bölümlerinde öğrenim gören toplam 300 üniversite öğrencisi dahil edildi. Deri kanserine ilişkin sağlık inançları Deri Kanserinde Sağlık İnanç Modeli Ölçeği, deri kanserine ilişkin bilgi düzeyleri Deri Kanseri ve Güneş Bilgi Ölçeği (DKGBÖ) ile değerlendirildi.
Bulgular: Gruplar arasında Deri Kanserinde Sağlık İnanç Modeli Ölçeği alt boyutu olan algılanan engellilik düzeyi (p:0,049), DKGBÖ toplam puanı (p:0,007) ve alt boyutu olan deri kanseri önleme (p:0,001) arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon öğrencilerinin deri kanseri önleme alt boyutu puanlarının Hemşirelik (p<0,001) ve Beslenme ve Diyetetik (p:0,020) öğrencilerine kıyasla daha yüksek olduğu bulundu. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (p:0,003) ve Beslenme ve Diyetetik öğrencilerinin (p:0,028) DKGBÖ toplam puanı Hemşirelik öğrencilerinden daha yüksek idi. Ayrıca, Beslenme ve Diyetetik öğrencilerinin algılanan engellilik alt boyut skorları Hemşirelik öğrencilerinden daha düşük bulundu (p:0,019).
Sonuç: Çalışmamızın sonuçları Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerinin deri kanseri önleme farkındalık düzeylerinin Beslenme ve Diyetetik ve Hemşirelik Bölümü öğrencilerine göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Deri kanserine yönelik engellilik algısı ise Beslenme ve Diyetetik bölümü öğrencilerinde Hemşirelik öğrencilerine kıyasla daha fazladır. Deri kanserine yönelik bilgi düzeyini artırmak için bölümlerin müfredatlarına kanser ile ilgili derslerin eklenmelerinin önemli olduğu düşünüldü.

Kaynakça

  • II. Ulusal Onkolojik Rehabilitasyon Kongresi’nde sözel bildiri olarak sunulmuştur.

HEALTH BELIEFS AND KNOWLEDGE LEVELS OF HEALTH SCIENCES FACULTY STUDENTS ABOUT SKIN CANCER

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı, 49 - 50, 31.08.2025

Öz

Background: The level of knowledge about skin cancer among students of the Faculty of Health Sciences is important for early diagnosis.
Aim: This study aimed to examine the health beliefs and knowledge levels of the students of the Faculty of Health Sciences (FHS) about skin cancer and to compare them according to the departments of study.
Method: A total of 300 university students from the departments of Physiotherapy and Rehabilitation (n:111), Nutrition and Dietetics (n:67), and Nursing (n:122) at Toros University FHS, with a mean age of (21.26 ± 2.99) years, were included in the study. Health beliefs regarding skin cancer were assessed with the Health Belief Model Scale in Skin Cancer, and knowledge levels were assessed with the Skin Cancer and Sun Knowledge Scale (SCSS).
Results: There was a statistically significant difference between the groups in the perceived disability level (p:0.049), total score (p:0.007) and the sub-dimension of skin cancer prevention (p:0.001) of the Health Belief Model Scale in Skin Cancer. It was found that the skin cancer prevention sub-dimension scores of Physiotherapy and Rehabilitation students were higher than those of Nursing (p<0.001) and Nutrition and Dietetics (p:0.020) students. Total DCBSS scores were higher in Physiotherapy & Rehabilitation (p = 0.003) and Nutrition & Dietetics (p:0.028) students than in Nursing, whereas Nutrition & Dietetics students scored lower on perceived disability than Nursing students (p:0,019).
Conclusion: Physiotherapy-and-Rehabilitation students showed greater skin-cancer prevention awareness than peers in Nutrition-and-Dietetics and Nursing, likely reflecting oncology-focused courses in their curriculum. Nutrition-and-Dietetics students, however, reported a higher perceived disability risk than Nursing students. Incorporating cancer-related content across all programs could enhance skin-cancer knowledge university-wide.

Kaynakça

  • II. Ulusal Onkolojik Rehabilitasyon Kongresi’nde sözel bildiri olarak sunulmuştur.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Konferans Bildirisi
Yazarlar

İdil Esin Ünlü

Ümit Yüzbaşıoğlu

Hasan Kılıç Bu kişi benim

Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2025
Kabul Tarihi 15 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Ünlü, İ. E., Yüzbaşıoğlu, Ü., & Kılıç, H. (2025). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(Özel Sayı), 49-50.
AMA Ünlü İE, Yüzbaşıoğlu Ü, Kılıç H. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ. Gazi Sağlık Bil. Ağustos 2025;10(Özel Sayı):49-50.
Chicago Ünlü, İdil Esin, Ümit Yüzbaşıoğlu, ve Hasan Kılıç. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, sy. Özel Sayı (Ağustos 2025): 49-50.
EndNote Ünlü İE, Yüzbaşıoğlu Ü, Kılıç H (01 Ağustos 2025) SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 Özel Sayı 49–50.
IEEE İ. E. Ünlü, Ü. Yüzbaşıoğlu, ve H. Kılıç, “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ”, Gazi Sağlık Bil, c. 10, sy. Özel Sayı, ss. 49–50, 2025.
ISNAD Ünlü, İdil Esin vd. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/Özel Sayı (Ağustos2025), 49-50.
JAMA Ünlü İE, Yüzbaşıoğlu Ü, Kılıç H. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10:49–50.
MLA Ünlü, İdil Esin vd. “SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ”. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 10, sy. Özel Sayı, 2025, ss. 49-50.
Vancouver Ünlü İE, Yüzbaşıoğlu Ü, Kılıç H. SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DERİ KANSERİNE İLİŞKİN SAĞLIK İNANÇLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİ. Gazi Sağlık Bil. 2025;10(Özel Sayı):49-50.