Müzik, birey henüz anne karnında iken insan hayatına girmekte ve yaşamı
boyunca da onu etkisi altına almaktadır. İçine girdiğimiz yeni binyılda müziğin
sadece estetik bir değer olarak kalmayıp birçok alanda insanoğlunun yararına
kullanılacağı düşünülmektedir (Artan, 2001). Müziğin bireyin duygusal ve sosyal
gelişimi üzerinde olumlu etkisinin bilinmesine rağmen Türkiye’de müzik
etkinliklerinin arkadaş ilişkilerini geliştirmedeki önemine yönelik
çalışmaların oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada
zihinsel engellilerin arkadaş ilişkileri geliştirmelerinde müziğin nasıl bir
yere sahip olduğu incelenmiştir. Zihinsel engellilerden oluşan öğrenci
gruplarına 4 ay boyunca saz, neyden oluşan müzikal aletler kullanılarak
etkinlikler düzenlenmiştir. Araştırmada müzik çalınan ortamda öğrenci rahatlar
mı, arkadaşları ile beraber öğrenci ritim tutar mı, arkadaşları ile katıldığı
müzik etkinliklerinden zevk alır mı, arkadaşları ile etkinlik öncesi ve
sonrasındaki uyum düzeyi arasında bir fark gözlemlediniz mi gibi sorulara yanıt
arandı. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı zihinsel engelli öğrencilere
uygulanan müzikal etkinliklerin arkadaş ilişkilerini nasıl etkilediğiyle ilgili
ailelerin bilgi ve görüşlerini almaktır. Bu araştırma 2015-2016 öğretim yılında
Kahramanmaraş il merkezinde Özel Eğitim Rehabilitasyon Merkezinde zihinsel
engelli çocuğu bulunan 20 veliyi kapsamaktadır. Araştırmanın verileri nitel
veri toplama tekniklerinden Yarı Yapılandırılmış Görüşme Tekniği kullanılarak
toplanmıştır. Görüşme verilerinin analizinde Betimsel Analiz Tekniği
kullanılmıştır. Yapılan araştırmadan ortaya çıkan bulgulara göre müziğin sadece
derse konsantre olma gibi faydalarla sınırlı olmadığı anlaşılmaktadır. Ayrıca
grupla müzik etkinliklerinin hafif derecede zihinsel engelli bireylerin sosyal
iletişimlerine büyük ölçüde faydalar sağladığı ortaya çıkmıştır.
Müzik, birey henüz anne karnında iken insan hayatına girmekte ve yaşamı
boyunca da onu etkisi altına almaktadır. İçine girdiğimiz yeni binyılda müziğin
sadece estetik bir değer olarak kalmayıp birçok alanda insanoğlunun yararına
kullanılacağı düşünülmektedir (Artan, 2001). Müziğin bireyin duygusal ve sosyal
gelişimi üzerinde olumlu etkisinin bilinmesine rağmen Türkiye’de müzik
etkinliklerinin arkadaş ilişkilerini geliştirmedeki önemine yönelik çalışmaların
oldukça sınırlı olduğu görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada zihinsel
engellilerin arkadaş ilişkileri geliştirmelerinde müziğin nasıl bir yere sahip
olduğu incelenmiştir. Zihinsel engellilerden oluşan öğrenci gruplarına 4 ay
boyunca saz, neyden oluşan müzikal aletler kullanılarak etkinlikler
düzenlenmiştir. Araştırmada müzik çalınan ortamda öğrenci rahatlar mı,
arkadaşları ile beraber öğrenci ritim tutar mı, arkadaşları ile katıldığı müzik
etkinliklerinden zevk alır mı, arkadaşları ile etkinlik öncesi ve sonrasındaki
uyum düzeyi arasında bir fark gözlemlediniz mi gibi sorulara yanıt arandı.
Dolayısıyla bu araştırmanın amacı zihinsel engelli öğrencilere uygulanan
müzikal etkinliklerin arkadaş ilişkilerini nasıl etkilediğiyle ilgili ailelerin
bilgi ve görüşlerini almaktır. Bu araştırma 2015-2016 öğretim yılında
Kahramanmaraş il merkezinde Özel Eğitim Rehabilitasyon Merkezinde zihinsel
engelli çocuğu bulunan 20 veliyi kapsamaktadır. Araştırmanın verileri nitel
veri toplama tekniklerinden Yarı Yapılandırılmış Görüşme Tekniği kullanılarak
toplanmıştır. Görüşme verilerinin analizinde Betimsel Analiz Tekniği
kullanılmıştır. Yapılan araştırmadan ortaya çıkan bulgulara göre müziğin sadece
derse konsantre olma gibi faydalarla sınırlı olmadığı anlaşılmaktadır. Ayrıca
grupla müzik etkinliklerinin hafif derecede zihinsel engelli bireylerin sosyal
iletişimlerine büyük ölçüde faydalar sağladığı ortaya çıkmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.