Bu çalışmada ortaokul Türkçe ders kitaplarında (5.-8. sınıflar) kullanılan karikatür
oranlarının ve türlerinin saptanması, karikatürlerin hangi becerileri geliştirmeye
yönelik olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma olarak desenlenmiş
olan bu çalışmada verilarin çözümlenmesi için doküman incelemesi yöntemi
kullanılmıştır. İnceleme kapsamına Talim Terbiye Kurulunca belirlenen ve MEB
tarafından yayımlanmış Türkiye’deki ortaokullarda okutulan 4 Türkçe ders kitabı
alınmıştır. Çalışmada ilk olarak ders kitaplarının önemine değinilmiş ardından
okuryazarlık türlerine, görsel okuryazarlığa, karikatürün Türkçe eğitimdeki yerine ve
karikatür türlerine yer verilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde ortaokul Türkçe ders
kitapları (5.-8. sınıflar) temalar altında incelenmiş, kitaplardaki karikatür kullanım
oranına bakılmış, kullanılan karikatürün türü ve karikatürün kullanım amacı
belirlenmiştir. Araştırma sonucunda karikatür kullanımının en çok 5. sınıf ders
kitabında olduğu görülmüştür. Araştırmada ortaya konulan bulgular ışığında
kitaplarda kullanılan karikatür türlerinin artırılması ve öğrencilerin karikatür
okuryazarlığı süreçlerini içselleştirmeleri önerilmiştir.
This study aimed to determine the proportions and types of cartoons used in
secondary school Turkish textbooks (5th-8th grades) and to determine which skills
the cartoons are intended to develop. In this study, which has a qualitative research
design, document analysis method was used to analyze the data. Within the scope of
the analysis, a set of 4 Turkish language textbooks taught in middle schools in
Turkey that were determined by the Board of Education and released by the Ministry
of National Education, was perused. After the importance of textbooks was
mentioned, the types of literacy, visual literacy, the place of caricature in Turkish
education and caricature types were discussed. In the analysis of the data, middle
school Turkish language textbooks (5th-8th grades) were examined under the
following themes: the rate of use of caricatures in the books, the style of caricature
used and the purpose of using the caricatures. Findings from the study suggest that
the use of caricatures is mostly seen in the 5th grade textbook. In the light of the
findings revealed in the research, it could be suggested that the types of cartoons
used in the books should be increased and that the students should internalize the
processes of caricature literacy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.