Research Article
BibTex RIS Cite

The Importance Of Geographıcally Indıcated Products In Cıty Brandıng: The Example Of Giresun Hazelnut

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 377 - 403, 31.12.2024
https://doi.org/10.46849/guiibd.1552165

Abstract

The main purpose of this research is to examine the importance of hazelnuts, which have received geographical indications in Giresun, in the branding process of the city. The study, which was formed as a result of the translation of the thesis study titled "The Role of Geographically Indicated Products in the Branding Process of Cities: The Case of Giresun Hazelnut", evaluates the role of geographically indicated products in the branding of cities through the example of the internationally recognized Giresun hazelnut. In the study, quantitative methods and survey based survey method were used. Geographically indicated products and traditional culinary culture have a significant impact on the process of building the brand value of cities. Supporting local agricultural production contributes to the economic development of the region and strengthens the promotion of the region. In this process, the historical and cultural richness of the cities becomes more visible, which gives a positive impetus to city branding. By emphasizing the critical role of geographically indicated products in city branding, the research aims to provide a new perspective on the literature and can be a guide for other cities interested in this subject. The sample size was determined according to a margin of error of 5% and a confidence interval of 95% (Aziz, 2003, p. 58), and a questionnaire was applied to 367 participants for a universe of 7944 people. While selecting the sample, the non-probability sampling method, in which the probability of each participant being selected is unknown, was preferred and the random sampling method, which provides convenience in terms of time management, was used. The findings of the study may contribute to the development of a more comprehensive understanding of the interaction of city branding and geographically indicated products. By highlighting the unique qualities and high quality of the region, one can contribute to both the promotion and economic development of that region. The results reveal that geographically indicated products have positive effects on city branding. In order to maximize this effect, local administrators should disseminate awareness-raising and promotional activities about geographical indications to both the people of the region and visitors.

References

  • Aaker, A.D. (2012). Güçlü markalar yaratmak, İstanbul: MediaCat.
  • Alp, E. (2013). Bir maliye politikası aracı olarak tarım destekleme politikaları (fındık örneği) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Arslaner, A. (2019). Türkiye’de coğrafi işaret kavramı, Erzurum: Hoca Ahmet Yesevi 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 7(1), 232. https://doi.org/10.32958/gastoria.1194948
  • Aslan, Ş.,E., Taşdemir, E. ve Yarar, A. E. (2021). Doğu karadeniz şehirlerine yönelik marka şehir tutumları üzerine bir araştırma, Selçuk İletişim Dergisi, 14(2), 606-633. doi: 10.18094/ JOSC.813131
  • Aziz, A. (2003). Araştırma yöntemleri teknikleri ve iletişimi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Başer, H. ve Özbey Özilhan, D. (2021). Kent markalaşması, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bekar, A. ve Karakulak, Ç. (2017). Coğrafi işaretleme yoluyla gastronomik kimlik oluşturma ve gastronomik kimliğin destinasyon pazarlamasındaki rolü: Trakya örneği, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Brooking- Catharine Slade- (2016). Creating a brand ıdentity, Laurence King Publishing Ltd.
  • Cop, R. (2021). Kent markalama bolu örneği, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Cresweel, John W. (2014). Araştırma deseni, Ankara: Eğiten Kitapevi.
  • Çakırmelikoğlu, C., Kaya, H. ve Özenç, N. (1999). Araştırma projeleri özetleri, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Giresun: Tarımsal Araştırmalar Genel Müdürlüğü.
  • Çalışkan, V. ve Koç, H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin Ve Coğrafi İşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 28.
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi işaret, markalaşma ve kırsal turizm ilişkileri, İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 527-528.
  • Eravcı, A. (2020). Şehir pazarlaması ve şehir markası değeri boyutları ilişkisi, 18. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, Sakarya.
  • Garip, S. (2022). Sosyal bilimlerde nicel araştırma geleneği üzerine kuramsal bir inceleme, Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 12(1), 13.
  • Gül, Ş. (2013). Kent imajının markalaşmaya etkisi: Kahramanmaraş örneği, [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Haigh, D. ve İlgüner, M. (2012). Marka değeri, Marketing Yayınları. İstanbul.
  • https://arastirma.tarimorman.gov.tr/findik/Menu/10/Misyonumuz, e.t. 15.08.2023.
  • https://findik.giresun.edu.tr, e.t. 05.09.2023.
  • https://findik.giresun.edu.tr/tr/page/misyon-vizyon/9513, e.t. 05.09.2023.
  • https://fiskobirlikefit.com/kurumsaldetay/Tarihcemiz.html, e.t. 16.08.2023.
  • https://giresuntb.org.tr/Tarihimiz, e.t. 21.08.2023
  • İlgüner, M. ve Asplund, C. (2011). Marka şehir, Markating Yayınları, İstanbul.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kantarcı Savaş, S. (2017). Türkiye’de coğrafi işaret kavramına genel bakış, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5), 204.
  • Karataş, İA. (2020). Şehir pazarlaması açısından marka şehir göstergelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Malatya örneği, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Karataş, İA. ve Türk, (2020). Mevlüt, Malatya’nın şehir pazarlaması açısından yerel halk tarafından değerlendirilmesi, Birey ve Toplum.
  • Kayıkçı, Z. (2014). Yerel yönetimlerde hedef kitle merkezli halkla ilişkiler uygulamaları (mahalle meclisi örneği), [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Koday, S. ve Sevindi, C. (2021). Atatürk Üniversitesi coğrafya araştırmaları serisi 2021“beşeri coğrafya”, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Kotler, P. (2009). A’dan Z’ye pazarlama, Mediacat, İstanbul.
  • Mercan, Ş. ve Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 71.
  • Morgan, A. (2001). Büyük balığı yutmak, meydan okuyan markaların lider markalarla rekabet etme yolları, Çeviri:Muhsin Karaş, M.A.R.K.A. Yayınları, Ankara.
  • Özgen, E. E. (2002), Marka Sadakati Yaratmak, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 12, İstanbul.
  • Özsoy, MF. (2018). Şehir pazarlamasında bir marka şehir olarak Eskişehir’in incelenmesi, USOBED Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 15.
  • Polat, C. (2007). Şehir pazarlaması: Dünya’daki ve Türkiye’deki gelişmeler ve karşılaşılan sonuçlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1-2), 234.
  • Şahin, G. (2010). Turizmde marka kent olmanın önemi; İstanbul örneği, [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Şahin, G. (2010). Turizmde marka kent olmanın önemi; İstanbul örneği, [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Taşdemir, E., Aslan, E. ve Yarar, A. (2022). Doğu Karadeniz Şehirlerinin Marka İletişimi Faaliyetleri Üzerine Bir Araştırma, Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 33, Sayı 1.
  • Taşkın, Ç. ve Akat, Ö. (2012). Marka ve marka stratejileri, Alfa Aktüel, Bursa.
  • Taşkın, M. (2005). Geçmişten günümüze fındık, Eser Ofset, Trabzon.
  • Türkel, E.A. (2016). Kimliğimiz markamız, I. Ulusal Kent Estetiği Sempozyumu, Samsun.
  • Türk Patent Kurumu. www.turkpatent.gov.tr, e.t, 13.12.2023.
  • Ustakara, F. (2015). Kent markalama stratejik iletişim bağlamında marka şehir projesi, Literatürk Academia, Konya.
  • Yarar, A. E., Taşdemir, E., Aslan, E. Ş. (2021). Marka şehir ve yatırım potansiyeli: Doğu Karadeniz şehirlerinin yatırım yapılabilme potansiyeli üzerine bir araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 1-28.
  • Yaşar D.Y. (2022). Türkiye’de coğrafi işaret sistemi: Iğdır kayısısı örneği, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 222. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1125826
  • Yıldız, N. (2016). Yerin kimliği ve zamanı Cihangir örneği, 1. Ulusal Kent Estetiği Sempozyumu, Samsun.
  • Yüksel, A. ve Yeşilot, O. (2016). Giresun’da fındık ve Fındık Borsası’nın tarihçesi, Öncü Gazetesi ve Matbaası, Giresun.

COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLERİN ŞEHİR MARKALAŞMASINDAKİ ÖNEMİ: GİRESUN FINDIĞI ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 377 - 403, 31.12.2024
https://doi.org/10.46849/guiibd.1552165

Abstract

Araştırmanın ana amacı, Giresun'da coğrafi işaret almış fındığın, şehrin markalaşma sürecindeki önemini incelemektir. Bu çalışma şehirlerin markalaşmasında coğrafi işaretli ürünlerin rolünü, uluslararası alanda tanınan Giresun fındığı örneği üzerinden değerlendirmektedir. Araştırmada, nicel yöntemler ve tarama desenine dayalı anket yöntemi kullanılmıştır. Coğrafi işaretli ürünler ve geleneksel mutfak kültürü, şehirlerin marka değerini oluşturma sürecinde önemli bir etkiye sahiptir. Yerel tarımsal üretimin desteklenmesi, bölgenin ekonomik anlamda gelişimine katkıda bulunur ve bölgenin tanıtımını güçlendirir. Bu süreçte, şehirlerin tarihi ve kültürel zenginlikleri daha görünür hale gelir, bu da şehir markalaşmasına pozitif bir ivme kazandırır. Araştırma, coğrafi işaretli ürünlerin şehir markalaşmasındaki kritik rolünü vurgulayarak, literatüre yeni bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır ve bu konuya ilgi duyan diğer şehirler için de yol gösterici olabilir. %5 hata payı ve %95 güven aralığıyla örneklem büyüklüğü belirlenmiş olup (Aziz, 2003, s. 58), 7944 kişilik bir evren için 367 katılımcıya anket uygulanmıştır. Örneklem seçimi yapılırken, her bir katılımcının seçilme olasılığının bilinmediği olasılıksız örnekleme yöntemi tercih edilmiş ve zaman yönetimi açısından kolaylık sağlayan rastgele örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, şehir markalaşması ile coğrafi işaretli ürünlerin etkileşimi üzerine daha kapsamlı bir anlayış geliştirilmesine katkı sağlayabilir. Bölgenin kendine özgü niteliklerini ve yüksek kalitesini öne çıkararak, o bölgenin hem tanıtımına hem de ekonomik gelişimine katkıda bulunulabilir. Sonuçlar, coğrafi işaretli ürünlerin şehir markalaşmasına olumlu etkileri olduğunu ortaya koymaktadır. Bu etkinin en üst düzeye çıkarılması için, yerel yöneticilerin coğrafi işaretlerle ilgili bilinçlendirme ve tanıtım çalışmalarını hem bölge halkına hem de ziyaretçilere yönelik olarak yaygınlaştırmaları gerekmektedir.

References

  • Aaker, A.D. (2012). Güçlü markalar yaratmak, İstanbul: MediaCat.
  • Alp, E. (2013). Bir maliye politikası aracı olarak tarım destekleme politikaları (fındık örneği) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Arslaner, A. (2019). Türkiye’de coğrafi işaret kavramı, Erzurum: Hoca Ahmet Yesevi 2. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, 7(1), 232. https://doi.org/10.32958/gastoria.1194948
  • Aslan, Ş.,E., Taşdemir, E. ve Yarar, A. E. (2021). Doğu karadeniz şehirlerine yönelik marka şehir tutumları üzerine bir araştırma, Selçuk İletişim Dergisi, 14(2), 606-633. doi: 10.18094/ JOSC.813131
  • Aziz, A. (2003). Araştırma yöntemleri teknikleri ve iletişimi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Başer, H. ve Özbey Özilhan, D. (2021). Kent markalaşması, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bekar, A. ve Karakulak, Ç. (2017). Coğrafi işaretleme yoluyla gastronomik kimlik oluşturma ve gastronomik kimliğin destinasyon pazarlamasındaki rolü: Trakya örneği, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Brooking- Catharine Slade- (2016). Creating a brand ıdentity, Laurence King Publishing Ltd.
  • Cop, R. (2021). Kent markalama bolu örneği, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Cresweel, John W. (2014). Araştırma deseni, Ankara: Eğiten Kitapevi.
  • Çakırmelikoğlu, C., Kaya, H. ve Özenç, N. (1999). Araştırma projeleri özetleri, Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Giresun: Tarımsal Araştırmalar Genel Müdürlüğü.
  • Çalışkan, V. ve Koç, H. (2012). Türkiye’de Coğrafi İşaretlerin Dağılış Özelliklerinin Ve Coğrafi İşaret Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 28.
  • Doğanlı, B. (2020). Coğrafi işaret, markalaşma ve kırsal turizm ilişkileri, İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 527-528.
  • Eravcı, A. (2020). Şehir pazarlaması ve şehir markası değeri boyutları ilişkisi, 18. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi, Sakarya.
  • Garip, S. (2022). Sosyal bilimlerde nicel araştırma geleneği üzerine kuramsal bir inceleme, Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 12(1), 13.
  • Gül, Ş. (2013). Kent imajının markalaşmaya etkisi: Kahramanmaraş örneği, [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Kahramanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Haigh, D. ve İlgüner, M. (2012). Marka değeri, Marketing Yayınları. İstanbul.
  • https://arastirma.tarimorman.gov.tr/findik/Menu/10/Misyonumuz, e.t. 15.08.2023.
  • https://findik.giresun.edu.tr, e.t. 05.09.2023.
  • https://findik.giresun.edu.tr/tr/page/misyon-vizyon/9513, e.t. 05.09.2023.
  • https://fiskobirlikefit.com/kurumsaldetay/Tarihcemiz.html, e.t. 16.08.2023.
  • https://giresuntb.org.tr/Tarihimiz, e.t. 21.08.2023
  • İlgüner, M. ve Asplund, C. (2011). Marka şehir, Markating Yayınları, İstanbul.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kantarcı Savaş, S. (2017). Türkiye’de coğrafi işaret kavramına genel bakış, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5), 204.
  • Karataş, İA. (2020). Şehir pazarlaması açısından marka şehir göstergelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma: Malatya örneği, Gece Kitaplığı, Ankara.
  • Karataş, İA. ve Türk, (2020). Mevlüt, Malatya’nın şehir pazarlaması açısından yerel halk tarafından değerlendirilmesi, Birey ve Toplum.
  • Kayıkçı, Z. (2014). Yerel yönetimlerde hedef kitle merkezli halkla ilişkiler uygulamaları (mahalle meclisi örneği), [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Koday, S. ve Sevindi, C. (2021). Atatürk Üniversitesi coğrafya araştırmaları serisi 2021“beşeri coğrafya”, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Kotler, P. (2009). A’dan Z’ye pazarlama, Mediacat, İstanbul.
  • Mercan, Ş. ve Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 71.
  • Morgan, A. (2001). Büyük balığı yutmak, meydan okuyan markaların lider markalarla rekabet etme yolları, Çeviri:Muhsin Karaş, M.A.R.K.A. Yayınları, Ankara.
  • Özgen, E. E. (2002), Marka Sadakati Yaratmak, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 12, İstanbul.
  • Özsoy, MF. (2018). Şehir pazarlamasında bir marka şehir olarak Eskişehir’in incelenmesi, USOBED Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(1), 15.
  • Polat, C. (2007). Şehir pazarlaması: Dünya’daki ve Türkiye’deki gelişmeler ve karşılaşılan sonuçlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1-2), 234.
  • Şahin, G. (2010). Turizmde marka kent olmanın önemi; İstanbul örneği, [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Şahin, G. (2010). Turizmde marka kent olmanın önemi; İstanbul örneği, [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Taşdemir, E., Aslan, E. ve Yarar, A. (2022). Doğu Karadeniz Şehirlerinin Marka İletişimi Faaliyetleri Üzerine Bir Araştırma, Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 33, Sayı 1.
  • Taşkın, Ç. ve Akat, Ö. (2012). Marka ve marka stratejileri, Alfa Aktüel, Bursa.
  • Taşkın, M. (2005). Geçmişten günümüze fındık, Eser Ofset, Trabzon.
  • Türkel, E.A. (2016). Kimliğimiz markamız, I. Ulusal Kent Estetiği Sempozyumu, Samsun.
  • Türk Patent Kurumu. www.turkpatent.gov.tr, e.t, 13.12.2023.
  • Ustakara, F. (2015). Kent markalama stratejik iletişim bağlamında marka şehir projesi, Literatürk Academia, Konya.
  • Yarar, A. E., Taşdemir, E., Aslan, E. Ş. (2021). Marka şehir ve yatırım potansiyeli: Doğu Karadeniz şehirlerinin yatırım yapılabilme potansiyeli üzerine bir araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 1-28.
  • Yaşar D.Y. (2022). Türkiye’de coğrafi işaret sistemi: Iğdır kayısısı örneği, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 222. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1125826
  • Yıldız, N. (2016). Yerin kimliği ve zamanı Cihangir örneği, 1. Ulusal Kent Estetiği Sempozyumu, Samsun.
  • Yüksel, A. ve Yeşilot, O. (2016). Giresun’da fındık ve Fındık Borsası’nın tarihçesi, Öncü Gazetesi ve Matbaası, Giresun.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Research Article
Authors

Sule Karadag Alcı 0000-0002-5082-3449

Hacı Ömer Karataş 0009-0008-6306-2416

Publication Date December 31, 2024
Submission Date September 18, 2024
Acceptance Date November 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Karadag Alcı, S., & Karataş, H. Ö. (2024). COĞRAFİ İŞARETLİ ÜRÜNLERİN ŞEHİR MARKALAŞMASINDAKİ ÖNEMİ: GİRESUN FINDIĞI ÖRNEĞİ. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 10(2), 377-403. https://doi.org/10.46849/guiibd.1552165
  • Journal of Economics & Administrative Sciences