Review
BibTex RIS Cite

Adım Adım Yeni Dünya Düzeni: Çin BKBY Projesi

Year 2021, Volume: 8 Issue: 26, 81 - 93, 29.12.2021

Abstract

2013 yılında ilk adımları atılan Bir kuşak Bir Yol girişimi, Çin dış politikasının en önemli önceliklerinden birisi olmakla birlikte Çin liderliğindeki yeni bir Dünya düzenini gündeme getirmektedir. Girişim, Çin mal ve hizmetlerinin dünya pazarlarına ulaşabileceği tarihi ipek yolunu yeniden hayata geçirmeyi hedeflemektedir. Bu girişim fikrinin temelini oluşturan misyon projede yer alacak üye ülkeler arasında engelsiz ticaret ortamını yaratmaktır. Böylelikle engellerin ortadan kaldırılarak bölgesel veya uluslararası ticari iş birliği ortamının kolaylaştırılması amaçlanmaktadır. Çünkü engelsiz ticaret, yatırımların artması ile birlikte ticaret engellerinin ortadan kaldırılarak bölgesel entegrasyonların oluşumuna zemin hazırlamaktadır. Bir kuşak bir yol girişiminin hedeflerinin mevcut/potansiyel entegrasyon projeleriyle uyumluluğu konusunda çok az tartışma olduğu gözlemlenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, bir kuşak bir yol girişiminin mevcut entegrasyonlarla ve yeni ipek yolu ile oluşabilecek potansiyel entegrasyonlarla ilişkisini ele alarak bu tartışmayı zenginleştirmektir. Çalışmada, Bir Kuşak Bir Yol Projesi kapsamında yeni dünya düzeninde oluşabilecek potansiyel ekonomik entegrasyonlar makro ekonomik gelişmeler ile birlikte yorumlanmıştır. Araştırma kapsamında alanyazın incelenmiştir. Bir Kuşak Bir Yol Projesi kapsamında yer alan ülkeler arasındaki mevcut, potansiyel ekonomik iş birlikleri ve ilişkiler betimsel bir çerçevede ele alınmış ve son olarak bu entegrasyonların Türkiye açısından avantajları ve dezavantajları tartışılmıştır.

References

  • Akdağ, Z. (2019). Türkiye-Çin İlişkilerinde Kuşak ve Yol Girişimi'nin Önemi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 65-96.
  • Alperen, Ü. (2018). Bir Kuşak Bir Yol Girişimi ve Çin’in Orta Asya Politikası. Bilge Strateji, 10(19), 17-38.
  • Ateş, E. ve Dilekoğlu, S (2021). Türkiye’nin dış ticaret çeşitlendirmesinde yeni bir pazar: Avrasya ekonomik birliği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 253-271.
  • Avcu, S. (2014). Avrasya Gümrük Birliği ve Kırgızistan: Avantajları ve Dezavantajları. Avrasya Etüdleri, 45 (1) ,269-297.
  • Ayvaz, Z , Ramadhan, J. (2021). Avrasya Jeopolitiğinin Yeniden Hareketlenmesinde Kuşak-Yol İnisiyatifi’nin Rolü. UPA Strategic Affairs 2(1), 73-95.
  • Çiftçi, H.(2019). Dünyadaki Ekonomik İşbirlikleri ve Ütopik Avrasya Economic Cooperation in the World and Utopian Eurasia.
  • Güner, B. (2018). Obor Girişimi’nin Coğrafyası. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 112-123
  • İmer Ertunga , E. (2013). Avrupa’da Ekonomik ve Parasal Birlik ve Türkiye.
  • İncekara, A., ve Savrul, M. (2011). Küreselleşme, Büyüme ve Ekonomik Entegrasyonlar: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. Journal Of The Faculty of Economics/Iktisat Fakültesi Mecmuasi, 61(2).
  • Jaleel, S., Talha N. ve Shah Z. (2019). CPEC and Regional Integration. Global Regional Review, 4 (4), 19-28.
  • Joshi, M., Abidi, S. ve Rai, A. (2017) The Eco-Politics of CPEC and India, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2982942 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2982942.
  • Katıtaş, G. (2019). Asya’da Çin ve Rus Bölgeselciliği: Modern İpek Yolu Projesi ve Avrasya Ekonomik Birliği. International Journal of Political Science and Urban Studies, 7, 119-141.
  • Köse, S., ve Şarkgüneşi, A. (2019). Avrupa Birliği Ekonomik Entegrasyon Sürecinin İmalat Sanayisinde Bölgesel Yığılma Etkileri. International Journal of Economic & Social Research. Öngel, V. (2010). Türkiye İçin Alternatif Bir Dış Ticaret Pazarı: Avrasya Ekonomik Topluluğu.
  • Rahman S. Ve Shurong Z (2017). Analysis of Chinese Economic and National Security Interests in China-Pakistan Economic Corridor (CPEC) under the Framework of One Belt One Road (OBOR) Initiative. Arts and Social Sciences Journal, 8 (4), 1-7.
  • Sarker, M. , Hossin, M. , Yin, X. ve Sarkar, M. (2018). One Belt One Road Initiative of China: Implication for Future of Global Development. Modern Economy, 9, 623-638.
  • Soong, J. (2018). China’s One Belt and One Road Initiative Meets ASEAN Economic Community: Propelling and Deepening Regional Economic Integration?, The Chinese Economy, 51(4), 291-297.
  • Soong J. ve Nguyen K. (2018). China’s OBOR Initiative and Vietnam’s Political Economy: Economic Integration with Political Conflict, The Chinese Economy, 51 (4), 342-355.
  • Svetlicinii, A. (2018). China’s Belt and Road Initiative and the Eurasian Economic Union: “Integrating the Integrations”. Public Administration Issues, Special Issue (electronic edition), s. 7-20.
  • Tutar, F. K., & Koçer, F. Ş. B. (2019). Çin’in Yeni İpek Yolu Projesi: Bir Kuşak Bir Yol. Sciences, 5 (17), 618-626.
  • Zank, W. (2017). The Eurasian Economic Union: A Brittle Road Block on China's" One Belt–One Road"-A Liberal Perspective. Journal of China and International Relations, 5(1).
  • İnternet Kaynakları BakerMcKenzie, (2017). https://www.bakermckenzie.com/-/media/files/insight/publications/2017/10/belt-road/baker_mckenzie_belt_road_report_2017.pdf (Erişim Tarihi: 29.04.2021).
  • URL1:https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/586608/EPRS_BRI(2016)586608_EN.pdf (Erişim Tarihi: 23.04.2021)
  • URL 2: https://www.oboreurope.com/en/ (Erişim Tarihi: 19.04.2021)
  • URL 3: https://www.beltroad-initiative.com/belt-and-road/ (Erişim Tarihi: 20.04.2021)
  • URL 4: http://www.eaeunion.org/?lang=en (Erişim Tarihi: 23.04.2021)
Year 2021, Volume: 8 Issue: 26, 81 - 93, 29.12.2021

Abstract

References

  • Akdağ, Z. (2019). Türkiye-Çin İlişkilerinde Kuşak ve Yol Girişimi'nin Önemi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 65-96.
  • Alperen, Ü. (2018). Bir Kuşak Bir Yol Girişimi ve Çin’in Orta Asya Politikası. Bilge Strateji, 10(19), 17-38.
  • Ateş, E. ve Dilekoğlu, S (2021). Türkiye’nin dış ticaret çeşitlendirmesinde yeni bir pazar: Avrasya ekonomik birliği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 253-271.
  • Avcu, S. (2014). Avrasya Gümrük Birliği ve Kırgızistan: Avantajları ve Dezavantajları. Avrasya Etüdleri, 45 (1) ,269-297.
  • Ayvaz, Z , Ramadhan, J. (2021). Avrasya Jeopolitiğinin Yeniden Hareketlenmesinde Kuşak-Yol İnisiyatifi’nin Rolü. UPA Strategic Affairs 2(1), 73-95.
  • Çiftçi, H.(2019). Dünyadaki Ekonomik İşbirlikleri ve Ütopik Avrasya Economic Cooperation in the World and Utopian Eurasia.
  • Güner, B. (2018). Obor Girişimi’nin Coğrafyası. Marmara Coğrafya Dergisi, (37), 112-123
  • İmer Ertunga , E. (2013). Avrupa’da Ekonomik ve Parasal Birlik ve Türkiye.
  • İncekara, A., ve Savrul, M. (2011). Küreselleşme, Büyüme ve Ekonomik Entegrasyonlar: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. Journal Of The Faculty of Economics/Iktisat Fakültesi Mecmuasi, 61(2).
  • Jaleel, S., Talha N. ve Shah Z. (2019). CPEC and Regional Integration. Global Regional Review, 4 (4), 19-28.
  • Joshi, M., Abidi, S. ve Rai, A. (2017) The Eco-Politics of CPEC and India, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2982942 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2982942.
  • Katıtaş, G. (2019). Asya’da Çin ve Rus Bölgeselciliği: Modern İpek Yolu Projesi ve Avrasya Ekonomik Birliği. International Journal of Political Science and Urban Studies, 7, 119-141.
  • Köse, S., ve Şarkgüneşi, A. (2019). Avrupa Birliği Ekonomik Entegrasyon Sürecinin İmalat Sanayisinde Bölgesel Yığılma Etkileri. International Journal of Economic & Social Research. Öngel, V. (2010). Türkiye İçin Alternatif Bir Dış Ticaret Pazarı: Avrasya Ekonomik Topluluğu.
  • Rahman S. Ve Shurong Z (2017). Analysis of Chinese Economic and National Security Interests in China-Pakistan Economic Corridor (CPEC) under the Framework of One Belt One Road (OBOR) Initiative. Arts and Social Sciences Journal, 8 (4), 1-7.
  • Sarker, M. , Hossin, M. , Yin, X. ve Sarkar, M. (2018). One Belt One Road Initiative of China: Implication for Future of Global Development. Modern Economy, 9, 623-638.
  • Soong, J. (2018). China’s One Belt and One Road Initiative Meets ASEAN Economic Community: Propelling and Deepening Regional Economic Integration?, The Chinese Economy, 51(4), 291-297.
  • Soong J. ve Nguyen K. (2018). China’s OBOR Initiative and Vietnam’s Political Economy: Economic Integration with Political Conflict, The Chinese Economy, 51 (4), 342-355.
  • Svetlicinii, A. (2018). China’s Belt and Road Initiative and the Eurasian Economic Union: “Integrating the Integrations”. Public Administration Issues, Special Issue (electronic edition), s. 7-20.
  • Tutar, F. K., & Koçer, F. Ş. B. (2019). Çin’in Yeni İpek Yolu Projesi: Bir Kuşak Bir Yol. Sciences, 5 (17), 618-626.
  • Zank, W. (2017). The Eurasian Economic Union: A Brittle Road Block on China's" One Belt–One Road"-A Liberal Perspective. Journal of China and International Relations, 5(1).
  • İnternet Kaynakları BakerMcKenzie, (2017). https://www.bakermckenzie.com/-/media/files/insight/publications/2017/10/belt-road/baker_mckenzie_belt_road_report_2017.pdf (Erişim Tarihi: 29.04.2021).
  • URL1:https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/586608/EPRS_BRI(2016)586608_EN.pdf (Erişim Tarihi: 23.04.2021)
  • URL 2: https://www.oboreurope.com/en/ (Erişim Tarihi: 19.04.2021)
  • URL 3: https://www.beltroad-initiative.com/belt-and-road/ (Erişim Tarihi: 20.04.2021)
  • URL 4: http://www.eaeunion.org/?lang=en (Erişim Tarihi: 23.04.2021)
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Nihal Altun

İpek Kurt 0000-0001-8862-2848

Tansu Özbaysal 0000-0002-8909-5549

Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 26

Cite

APA Altun, N., Kurt, İ., & Özbaysal, T. (2021). Adım Adım Yeni Dünya Düzeni: Çin BKBY Projesi. Gümrük Ve Ticaret Dergisi, 8(26), 81-93.

Our Journal is under the evaluation of the ULAKBİM TR Dizin Index and indexed by ASOSINDEX and SOBİAD.