Today's technological age has made itself felt in every field with the developments in information and communication technologies. Especially people's lifestyle, business life and social life are among the first to be affected by this change. Rapid advances in technology and the penetration of the internet into all areas of life have brought new concepts to both social and business life. One of these is social media influencers (Influencers). Social media influencers (Influencers) consist of people who are actively on social media and have serious influence power, strengthened by the connections and networks they establish. The increasing number of social media platforms has allowed billions of people to use this social network and create content. The increase in the number of users of social media platforms has become a source of income for most content producers. Many content producers earn income through their posts. The fact that these economic activities are new has brought up the issue of how they will be taxed. Countries have serious difficulties in determining what type of tax to subject those who earn this type of income to. Therefore, it is believed that it would be useful to examine the status of social media influencers in terms of tax. In Turkey and in other countries around the world, the income earned by social media influencers through social networks has been subject to different tax practices. In particular, in Turkey, it has been envisaged that income earned through social media platforms will be exempted from tax and taxed through withholding tax up to a certain amount so that it can be easily taxed.
Günümüz teknoloji çağı, bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerle birlikte her alanda kendini hissettirmiştir. Özellikle insanların hayat tarzı, iş hayatı ve toplumsal yaşamı, bu değişimden en önce etkilenenler arasındadır. Teknolojide yaşanan hızlı ilerlemeler ve internetin yaşamın tüm alanlarına girmesi hem sosyal hem de iş hayatına yeni kavramlar kazandırmıştır. Bunlardan biri de sosyal medya etkileyicileri (İnfluencer)‘dir. Sosyal medya etkileyicileri kurduğu bağlantı ve ağlarca güçlendirilmiş sosyal medyada aktif olarak bulunan ciddi etkileme gücüne sahip kişilerden oluşmaktadır. Sosyal medya platformlarının gün geçtikçe artması bu sosyal ağı milyarlarca insanın kullanmasına ve içerik oluşturmasına imkân tanımıştır. Sosyal medya platformları kullanıcı sayısının artması, çoğu içerik üreticisi için kazanç kapısı haline gelmiştir. Birçok içerik üreticisi yaptığı paylaşımlarla gelir elde etmektedir. Bu ekonomik faaliyetlerin yeni olması bunların nasıl vergilendirileceği konusunu gündeme getirmiştir. Ülkeler bu tür gelir elde edenleri hangi tür vergiye tabi tutacağı konusunda ciddi oranda zorlanmaktadır. Bundan dolayı sosyal medya etkileyicilerinin vergi karşısındaki durumunun incelenmesinin yararlı olacağına inanılmaktadır. Türkiye’de ve dünya ülkelerinde sosyal medya etkileyicilerinin sosyal ağlar üzerinden elde ettiği kazançlar farklı vergi uygulamalarına tabi tutulmuştur. Özellikle Türkiye’de sosyal medya platformları üzerinden elde edilen gelirlerin kolaylıkla vergilendirilebilmesi için vergiden istisna edilmesine ve belirli miktara kadar stopaj yoluyla vergilendirilmesi öngörülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Financial Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 27, 2025 |
Publication Date | March 4, 2025 |
Submission Date | January 10, 2025 |
Acceptance Date | February 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 37 |
Our Journal is under the evaluation of the ULAKBİM TR Dizin Index and indexed by ASOSINDEX and SOBİAD.