Immigrants who have to leave their geographies for various reasons and migrate to different places face various socio-economic problems. Immigrants can be excluded from public services for different reasons. Especially language, education etc. Due to the problems, they cannot receive effective public service in the places they go. While continuing their higher education service in their own countries, their education may be interrupted and they may be deprived of the possible benefits they will gain from higher education services. This situation causes various problems both for themselves and for the country they are visiting. After the Syrian civil war began in 2011, turned to immigrants who took refuge in Turkey to be offered effective public service objectives is one of the policies implemented in the solution of these problems. In order to achieve this goal in Mardin Artuklu University, it is planned to open various programs for refugees to provide both effective public services and integration. In this study, based on the example of Mardin Artuklu University, refugees' access to higher education services from public services is analyzed. With the study, it is aimed to provide suggestions to policy makers in order to contribute to the integration of refugees and to benefit from the social benefits of higher education services.
Migration Refugees Asylum Seeker Higher Education Public Services
Çeşitli nedenlerle yaşadıkları coğrafyalardan ayrılıp farklı yerlere göç etmek zorunda kalan göçmenler çeşitli sosyoekonomik problemlerle karşılaşmaktadırlar. Göçmenler farklı nedenlerle kamu hizmetlerinden dışlanabilmektedirler. Özellikle dil, eğitim vb. problemlerden dolayı gittikleri yerlerde etkin kamu hizmeti alamamaktadırlar. Kendi ülkelerinde yükseköğretim hizmetini sürdürürken, eğitimleri yarıda kalarak yükseköğretim hizmetinden sağlayacakları muhtemel faydadan mahrum kalabilmektedirler. Bu durum hem kendileri açısından hem de gittikleri ülke açısından çeşitli problemlerin ortaya çıkmasına yol açmaktadır. 2011 yılında başlayan Suriye iç savaşından sonra Türkiye’ye sığınan göçmenlere dönük etkin kamu hizmeti sunulması hedefi bu problemlerin çözümünde uygulanan politikalardandır. Mardin Artuklu Üniversitesinde bu amacın gerçekleştirilmesi amacıyla sığınmacılara yönelik çeşitli programlar açılarak hem kamu hizmetlerinin etkin sunulması hem de entegrasyonun sağlanması düşünülmektedir. Bu çalışmada Mardin Artuklu Üniversitesi örneğinden yola çıkarak sığınmacıların kamu hizmetlerinden olan yükseköğretim hizmetlerine erişimi analiz edilmektedir. Çalışma ile hem sığınmacıların entegrasyonunun sağlanmasına katkı sunulması hem de yükseköğretim hizmetlerinin sosyal faydasından yararlanılması amacıyla politika yapıcılara öneriler sunulması hedeflenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3 |