Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Refugees' Access To Higher Education Services: The Case Of Mardin Artuklu University

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 3, 762 - 774, 25.09.2021

Öz

Immigrants who have to leave their geographies for various reasons and migrate to different places face various socio-economic problems. Immigrants can be excluded from public services for different reasons. Especially language, education etc. Due to the problems, they cannot receive effective public service in the places they go. While continuing their higher education service in their own countries, their education may be interrupted and they may be deprived of the possible benefits they will gain from higher education services. This situation causes various problems both for themselves and for the country they are visiting. After the Syrian civil war began in 2011, turned to immigrants who took refuge in Turkey to be offered effective public service objectives is one of the policies implemented in the solution of these problems. In order to achieve this goal in Mardin Artuklu University, it is planned to open various programs for refugees to provide both effective public services and integration. In this study, based on the example of Mardin Artuklu University, refugees' access to higher education services from public services is analyzed. With the study, it is aimed to provide suggestions to policy makers in order to contribute to the integration of refugees and to benefit from the social benefits of higher education services.

Kaynakça

  • Referans1 Akalın, G. (1986). Kamu Ekonomisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No: 554.
  • Referans2 Altunbaş, A. (2020). Türkiye’de Yaşayan Göçmenlerin Üniversite Eğitiminden Memnuniyetlerinin Konya’daki Suriyeli Öğrenciler Örneği Üzerinden Değerlendirilmesi, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(2), 64-74.
  • Referans3 Aygün, O., Gökdemir, Ö., Bulut, Ü., Yaprak, S., Güldal, D. (2016). Bir Toplum Sağlığı Merkezi Örneğinde Sığınmacı ve Mültecilere Verilen Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Değerlendirilmesi, Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 10(1), 6-12.
  • Referans4 Ağır, O. (2018). Türkiye’deki Suriyelilere Sağlanan Kamusal Hizmetlere Yönelik Bir Değerlendirme, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 111-128.
  • Referans5 Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği Türkiye Temsilciliği, Mültecilerin Hukuki Statüsüne İlişkin Sözleşme, http://www.multeci.org.tr/wp-content/uploads/2016/12/1951-Cenevre-Sozlesmesi-1.pdf, (Erişim Tarihi: 13.11.2020)
  • Referans6 Coşkun, E. ve Yılmaz, Ç. (2018). Sığınmacıların Toplumsal Uyum Sorunları ve Sosyal Hizmetlere Erişimi: Düzce Uydu Kent Örneği, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 75, 269-305.
  • Referans7 Çopur, A. ve Demirel, M. (2017). Suriyeli Mültecilerin Yükseköğretim Sorunu: Göç ve Sonrası, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (Ed. Demirel, Özcan ve Dinçer, Serkan), PEGEM Akademi içinde, 13-29.
  • Referans8 Duruel, M. (2016). Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorunu, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414.
  • Referans9 Kaya, İ. ve Yılmaz Eren, E. (2014). Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Durumu, Ankara: SETA.
  • Referans10 Kirişçi, K. (2014). Misafirliğin Ötesine Geçerken: Türkiye’nin Suriyeli Mülteciler Sınavı, (Çev. Sema Karaca), Brookings Enstitüsü & Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu.
  • Referans11 Kılıç, T. (2014). Türkiye’de Mültecilerin Hukuki Durumu, Uyum Meselesi, (Ed. Servet Karaca ve Uğur Doğan), Suriyeli Göçmenlerin Sorunları Çalıştayı Sonuç Raporu, Mersin Üniversitesi Bölgesel İzleme Uygulama Araştırma Merkezi.
  • Referans12 Kızmaz, Z. (2018). Suriyeli Sığınmacılar: Güvenlik Kaygıları ve Suç, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 392-431.
  • Referans13 Mardin Artuklu Üniversitesi, Strateji Geliştirme Başkanlığı. (2019). 2018 Yılı Faaliyet Raporu, Mardin.
  • Referans14 OECD (2020), Education at a Glance 2020: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/69096873-en.
  • Referans15 Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme, Bursa, Ekin Kitabevi.
  • Referans16 Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • Referans17 Şimdi, M. (2019). Yükseköğrenimin Suriyeli Göçmenlerin Sosyal Entegrasyon Düzeylerine Etkisi: Mardin Örneği, 8. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiriler Kitabı IV içinde, 24-27 Nisan 2019, Malatya, 97-117.
  • Referans18 Taşar, H. H. (2019). Türkiye’deki Suriyeli Mültecilerin Yükseköğretim Sorunları: Adıyaman Üniversitesi Örneği, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(31), 160-187.
  • Referans19 TDK, www.sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi: 10.11.2020)
  • Referans20 UNCHR, https://www.unhcr.org/figures-at-a-glance.html, (Erişim Tarihi: 13.11.2020)
  • Referans21 Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Referans22 Yaralı Akkaya, A., Azimli Çilingir, G. ve Tuğ Levent, G. (2018). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’ndeki Suriyeli Öğrencilerin Akademik Sorunları Üzerine Bir Çalışma, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40(2), 413-448
  • Referans23 YÖK. (2009). Türkiye’de Yükseköğretimin Bugünkü Durumu, Ankara: YÖK.
  • Referans24 YÖK. (2020). https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/hedef-odakli-uluslararasilasma.aspx (Erişim Tarihi: 06.12.2020)
  • Referans25 YÖK Bilgi Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,( Erişim Tarihi: 05.12.2020)

Sığınmacıların Yükseköğretim Hizmetlerine Erişimi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 3, 762 - 774, 25.09.2021

Öz

Çeşitli nedenlerle yaşadıkları coğrafyalardan ayrılıp farklı yerlere göç etmek zorunda kalan göçmenler çeşitli sosyoekonomik problemlerle karşılaşmaktadırlar. Göçmenler farklı nedenlerle kamu hizmetlerinden dışlanabilmektedirler. Özellikle dil, eğitim vb. problemlerden dolayı gittikleri yerlerde etkin kamu hizmeti alamamaktadırlar. Kendi ülkelerinde yükseköğretim hizmetini sürdürürken, eğitimleri yarıda kalarak yükseköğretim hizmetinden sağlayacakları muhtemel faydadan mahrum kalabilmektedirler. Bu durum hem kendileri açısından hem de gittikleri ülke açısından çeşitli problemlerin ortaya çıkmasına yol açmaktadır. 2011 yılında başlayan Suriye iç savaşından sonra Türkiye’ye sığınan göçmenlere dönük etkin kamu hizmeti sunulması hedefi bu problemlerin çözümünde uygulanan politikalardandır. Mardin Artuklu Üniversitesinde bu amacın gerçekleştirilmesi amacıyla sığınmacılara yönelik çeşitli programlar açılarak hem kamu hizmetlerinin etkin sunulması hem de entegrasyonun sağlanması düşünülmektedir. Bu çalışmada Mardin Artuklu Üniversitesi örneğinden yola çıkarak sığınmacıların kamu hizmetlerinden olan yükseköğretim hizmetlerine erişimi analiz edilmektedir. Çalışma ile hem sığınmacıların entegrasyonunun sağlanmasına katkı sunulması hem de yükseköğretim hizmetlerinin sosyal faydasından yararlanılması amacıyla politika yapıcılara öneriler sunulması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Referans1 Akalın, G. (1986). Kamu Ekonomisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No: 554.
  • Referans2 Altunbaş, A. (2020). Türkiye’de Yaşayan Göçmenlerin Üniversite Eğitiminden Memnuniyetlerinin Konya’daki Suriyeli Öğrenciler Örneği Üzerinden Değerlendirilmesi, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(2), 64-74.
  • Referans3 Aygün, O., Gökdemir, Ö., Bulut, Ü., Yaprak, S., Güldal, D. (2016). Bir Toplum Sağlığı Merkezi Örneğinde Sığınmacı ve Mültecilere Verilen Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinin Değerlendirilmesi, Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 10(1), 6-12.
  • Referans4 Ağır, O. (2018). Türkiye’deki Suriyelilere Sağlanan Kamusal Hizmetlere Yönelik Bir Değerlendirme, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 111-128.
  • Referans5 Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği Türkiye Temsilciliği, Mültecilerin Hukuki Statüsüne İlişkin Sözleşme, http://www.multeci.org.tr/wp-content/uploads/2016/12/1951-Cenevre-Sozlesmesi-1.pdf, (Erişim Tarihi: 13.11.2020)
  • Referans6 Coşkun, E. ve Yılmaz, Ç. (2018). Sığınmacıların Toplumsal Uyum Sorunları ve Sosyal Hizmetlere Erişimi: Düzce Uydu Kent Örneği, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 75, 269-305.
  • Referans7 Çopur, A. ve Demirel, M. (2017). Suriyeli Mültecilerin Yükseköğretim Sorunu: Göç ve Sonrası, Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı (Ed. Demirel, Özcan ve Dinçer, Serkan), PEGEM Akademi içinde, 13-29.
  • Referans8 Duruel, M. (2016). Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorunu, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414.
  • Referans9 Kaya, İ. ve Yılmaz Eren, E. (2014). Türkiye’deki Suriyelilerin Hukuki Durumu, Ankara: SETA.
  • Referans10 Kirişçi, K. (2014). Misafirliğin Ötesine Geçerken: Türkiye’nin Suriyeli Mülteciler Sınavı, (Çev. Sema Karaca), Brookings Enstitüsü & Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu.
  • Referans11 Kılıç, T. (2014). Türkiye’de Mültecilerin Hukuki Durumu, Uyum Meselesi, (Ed. Servet Karaca ve Uğur Doğan), Suriyeli Göçmenlerin Sorunları Çalıştayı Sonuç Raporu, Mersin Üniversitesi Bölgesel İzleme Uygulama Araştırma Merkezi.
  • Referans12 Kızmaz, Z. (2018). Suriyeli Sığınmacılar: Güvenlik Kaygıları ve Suç, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 392-431.
  • Referans13 Mardin Artuklu Üniversitesi, Strateji Geliştirme Başkanlığı. (2019). 2018 Yılı Faaliyet Raporu, Mardin.
  • Referans14 OECD (2020), Education at a Glance 2020: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/69096873-en.
  • Referans15 Özer, İ. (2004). Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme, Bursa, Ekin Kitabevi.
  • Referans16 Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorununun Çözümüne Yönelik İzlediği Politikalar, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • Referans17 Şimdi, M. (2019). Yükseköğrenimin Suriyeli Göçmenlerin Sosyal Entegrasyon Düzeylerine Etkisi: Mardin Örneği, 8. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiriler Kitabı IV içinde, 24-27 Nisan 2019, Malatya, 97-117.
  • Referans18 Taşar, H. H. (2019). Türkiye’deki Suriyeli Mültecilerin Yükseköğretim Sorunları: Adıyaman Üniversitesi Örneği, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(31), 160-187.
  • Referans19 TDK, www.sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi: 10.11.2020)
  • Referans20 UNCHR, https://www.unhcr.org/figures-at-a-glance.html, (Erişim Tarihi: 13.11.2020)
  • Referans21 Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Referans22 Yaralı Akkaya, A., Azimli Çilingir, G. ve Tuğ Levent, G. (2018). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’ndeki Suriyeli Öğrencilerin Akademik Sorunları Üzerine Bir Çalışma, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 40(2), 413-448
  • Referans23 YÖK. (2009). Türkiye’de Yükseköğretimin Bugünkü Durumu, Ankara: YÖK.
  • Referans24 YÖK. (2020). https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/hedef-odakli-uluslararasilasma.aspx (Erişim Tarihi: 06.12.2020)
  • Referans25 YÖK Bilgi Sistemi, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,( Erişim Tarihi: 05.12.2020)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Sadık Aydın 0000-0001-7587-5109

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydın, M. S. (2021). Sığınmacıların Yükseköğretim Hizmetlerine Erişimi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 762-774. https://doi.org/10.36362/gumus.856237