Sosyal medya ile izleyicinin geleneksel medya karşısındaki durumu değişmiş ve aktif izleyici nosyonu güçlenmiştir. Kullanıcılar, yeni medya ile birlikte içeriklere yorumlar yaparak ve bu içerikleri paylaşarak söylemi yeniden üretebilmektedir. Türkiye’de son zamanlarda hızla artan ve popüler kültür ürünü olan gündüz kuşağı televizyon programları, bir eğlence unsuru olarak izleyicilerin hayatlarında önemli bir yer işgal etmektedir. Çalışmada izleyici yorumları, gündüz kuşağı programlarının Instagram hesapları üzerinden eleştirel söylem analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmanın verileri, Teun A. van Dijk'ın Eleştirel Söylem Çözümlemesi'nde kullandığı "makro" ve "mikro" yapılarına ve Hall'un "kodlama-kodaçımlama" modeline göre analiz edilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2020 dönemi gündüz kuşağı programları Çağla ile Yeni Bir Gün, Doya Doya Moda, Esra Erol da, Neler Oluyor Hayatta, Gelinim Mutfakta, Gerçeğin Peşinde, Gülşen'le İkinci Sayfa, Kendine İyi Bak, Kuaförüm Sensin, Müge Anlı ile Tatlı Sert, Yemekteyiz, Zahide Yetişle, Zuhal Topal'la Sofrada oluşturmaktadır. Yeni medyada yapılan paylaşımlar ve bu paylaşımlara yönelik söylemler, izleyicinin takip ettiği gündüz kuşağı televizyon programlarını nasıl alımlandığının anlaşılması açısından önemlilik arz etmektedir. İzleyicilerin gündüz kuşağı programları ile kurduğu ilişki, gündelik hayat ve toplumsal durumu ile bağlantılıdır. İzleyici aktiftir; fakat medya iletilerine tamamen direnç gösterememektedir.
Televizyon Gündüz Kuşağı Sosyal Medya İzleyici Söylem Analizi
With social media, the viewer's situation against traditional media has changed and the notion of active audience has been strengthened. Users can reproduce the discourse by making comments and sharing these contents with the new media. Nowadays, rapidy increasing tv shows in Turkey which are popular culture prodıction occupy important part of audinces‟ lifes. In the study, the comments of the audience were examined through the Instagram accounts of the daytime programs with the method of critical discourse analysis. Dates of study are anlysed according to macro ve micro structures whic are used in critical expression analysis of Teun A. Van Dijk and Hall‟s encoding/decoding method. Paradigm of this study consist of daytime tv shows programs of the 2020 period, as Çağla ile Yeni Bir Gün, Doya Doya Moda, Esra Erol da, Neler Oluyor Hayatta, Gelinim Mutfakta, Gerçeğin Peşinde, Gülşen‟le İkinci Sayfa, Kendine İyi Bak, Kuaförüm Sensin, Müge Anlı ile Tatlı Sert, Yemekteyiz, Zahide Yetişle, Zuhal Topal‟la Sofrada. The shares made in the new media and the discourses on these shares are important in terms of understanding how the audience receives the daytime television programs they follow. The relationship of audiences with day tıme tv shows are related with Daily life of them and social statue. İt has beeb reached that the effect of media messages are not strong on audiences and theyare both active and can‟t nesist to message totally.
Cultural Studies Daytıme Tv Shows reception Audiences Profile Discourse Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 23 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3 |