Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya Bağlamında Gündüz Kuşağı Televizyon Programlarının İzleyici Profili

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 3, 1203 - 1222, 25.09.2021

Öz

Sosyal medya ile izleyicinin geleneksel medya karşısındaki durumu değişmiş ve aktif izleyici nosyonu güçlenmiştir. Kullanıcılar, yeni medya ile birlikte içeriklere yorumlar yaparak ve bu içerikleri paylaşarak söylemi yeniden üretebilmektedir. Türkiye’de son zamanlarda hızla artan ve popüler kültür ürünü olan gündüz kuşağı televizyon programları, bir eğlence unsuru olarak izleyicilerin hayatlarında önemli bir yer işgal etmektedir. Çalışmada izleyici yorumları, gündüz kuşağı programlarının Instagram hesapları üzerinden eleştirel söylem analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmanın verileri, Teun A. van Dijk'ın Eleştirel Söylem Çözümlemesi'nde kullandığı "makro" ve "mikro" yapılarına ve Hall'un "kodlama-kodaçımlama" modeline göre analiz edilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2020 dönemi gündüz kuşağı programları Çağla ile Yeni Bir Gün, Doya Doya Moda, Esra Erol da, Neler Oluyor Hayatta, Gelinim Mutfakta, Gerçeğin Peşinde, Gülşen'le İkinci Sayfa, Kendine İyi Bak, Kuaförüm Sensin, Müge Anlı ile Tatlı Sert, Yemekteyiz, Zahide Yetişle, Zuhal Topal'la Sofrada oluşturmaktadır. Yeni medyada yapılan paylaşımlar ve bu paylaşımlara yönelik söylemler, izleyicinin takip ettiği gündüz kuşağı televizyon programlarını nasıl alımlandığının anlaşılması açısından önemlilik arz etmektedir. İzleyicilerin gündüz kuşağı programları ile kurduğu ilişki, gündelik hayat ve toplumsal durumu ile bağlantılıdır. İzleyici aktiftir; fakat medya iletilerine tamamen direnç gösterememektedir.

Kaynakça

  • Altunay, C. M. (2014). Televizyon Ekranından İnternet‟e: Melez Bir Tür Olarak Sınıf 2010. Selçuk İletişim, , 8 (3): 247-267.
  • Çetinkaya, A., Cılızoğlu, G.Y. (2016). Sivil Toplum Örgütlerinin Instagram Kullanımı. Asos Journal, Y4, 27(4): 161-181.
  • İmançer, D. (2007). Medya ve Kadın. İstanbul: Ebabil.
  • Köker, E. (2007). Kadınların Medyadaki Hak İhlalleriyle Baş Etme Stratejileri. Sevda Alankuş (Der.), Kadın Odaklı Habercilik içinde (s.149-166). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Özer, Ö.(2006). Medyaya Yönelik Kuramsal Tanımlamalarla İlgili Muhabirlerle Yapılan Saha Araştırması. Selçuk İletişim Dergisi, 4(2), 41-51
  • RTÜK, (2014). Program Türleri Kod, Tanım ve Sınıflandırmaları. Ankara: RTÜK
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, N.(2004). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Coşkun, H. (Yönetmen). (2008). Müge Anlı İle Tatlı Sert. [Televizyon Yayını]. ATV.
  • ATV. Erol, E. (Sunucu). (2015). Esra Erol’da. [Televizyon Yayını]. ATV.
  • Tunç, Naim. (Yönetmen). (2008, -). Seda Sayan’la Yemekteyiz. [Televizyon Yayını]. TV8.
  • Gültekin, V. (Yönetmen). (2018). Gelinim Mutfakta. [Televizyon Yayını]. Kanal D.
  • Şimşek, V. (Yönetmen). (2018). Zuhal Topal’la Sofrada. [Televizyon Yayını]. FOX TV.
  • Altındağ, A. (Yönetmen). (2019). Doya Doya Moda. [Televizyon Yayını]. TV8.
  • Karasakal, D., Uzun, Ö.( Genel Koordinatör). (2019). Kuaförüm Sensin. [Televizyon Yayını]. Star TV.
  • Özçelik, D. (Genel Koordinatör). (2018). Çağla Şikel ile Yeni bir Gün. [Televizyon Yayını]. FOX TV.
  • Tuğrul, T. (Genel Koordinatör).( 2018). Kendine İyi Bak. [Televizyon Yayını]. Show TV.
  • Gönenç, C. ( Genel Yayın Koordinatörü). (2019). Neler Oluyor Hayatta. [Televizyon Yayını]. Kanal D.
  • Güner, T. ( Genel Yönetmen). (2018). Müge ve Gülşen’e İkinci Sayfa [Televizyon Yayını]. Kanal D.

Audıence Profıle Of Daytıme Televısıon Programs In The Context Of Socıal Medıa

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 3, 1203 - 1222, 25.09.2021

Öz

With social media, the viewer's situation against traditional media has changed and the notion of active audience has been strengthened. Users can reproduce the discourse by making comments and sharing these contents with the new media. Nowadays, rapidy increasing tv shows in Turkey which are popular culture prodıction occupy important part of audinces‟ lifes. In the study, the comments of the audience were examined through the Instagram accounts of the daytime programs with the method of critical discourse analysis. Dates of study are anlysed according to macro ve micro structures whic are used in critical expression analysis of Teun A. Van Dijk and Hall‟s encoding/decoding method. Paradigm of this study consist of daytime tv shows programs of the 2020 period, as Çağla ile Yeni Bir Gün, Doya Doya Moda, Esra Erol da, Neler Oluyor Hayatta, Gelinim Mutfakta, Gerçeğin Peşinde, Gülşen‟le İkinci Sayfa, Kendine İyi Bak, Kuaförüm Sensin, Müge Anlı ile Tatlı Sert, Yemekteyiz, Zahide Yetişle, Zuhal Topal‟la Sofrada. The shares made in the new media and the discourses on these shares are important in terms of understanding how the audience receives the daytime television programs they follow. The relationship of audiences with day tıme tv shows are related with Daily life of them and social statue. İt has beeb reached that the effect of media messages are not strong on audiences and theyare both active and can‟t nesist to message totally.

Kaynakça

  • Altunay, C. M. (2014). Televizyon Ekranından İnternet‟e: Melez Bir Tür Olarak Sınıf 2010. Selçuk İletişim, , 8 (3): 247-267.
  • Çetinkaya, A., Cılızoğlu, G.Y. (2016). Sivil Toplum Örgütlerinin Instagram Kullanımı. Asos Journal, Y4, 27(4): 161-181.
  • İmançer, D. (2007). Medya ve Kadın. İstanbul: Ebabil.
  • Köker, E. (2007). Kadınların Medyadaki Hak İhlalleriyle Baş Etme Stratejileri. Sevda Alankuş (Der.), Kadın Odaklı Habercilik içinde (s.149-166). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Özer, Ö.(2006). Medyaya Yönelik Kuramsal Tanımlamalarla İlgili Muhabirlerle Yapılan Saha Araştırması. Selçuk İletişim Dergisi, 4(2), 41-51
  • RTÜK, (2014). Program Türleri Kod, Tanım ve Sınıflandırmaları. Ankara: RTÜK
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, N.(2004). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Coşkun, H. (Yönetmen). (2008). Müge Anlı İle Tatlı Sert. [Televizyon Yayını]. ATV.
  • ATV. Erol, E. (Sunucu). (2015). Esra Erol’da. [Televizyon Yayını]. ATV.
  • Tunç, Naim. (Yönetmen). (2008, -). Seda Sayan’la Yemekteyiz. [Televizyon Yayını]. TV8.
  • Gültekin, V. (Yönetmen). (2018). Gelinim Mutfakta. [Televizyon Yayını]. Kanal D.
  • Şimşek, V. (Yönetmen). (2018). Zuhal Topal’la Sofrada. [Televizyon Yayını]. FOX TV.
  • Altındağ, A. (Yönetmen). (2019). Doya Doya Moda. [Televizyon Yayını]. TV8.
  • Karasakal, D., Uzun, Ö.( Genel Koordinatör). (2019). Kuaförüm Sensin. [Televizyon Yayını]. Star TV.
  • Özçelik, D. (Genel Koordinatör). (2018). Çağla Şikel ile Yeni bir Gün. [Televizyon Yayını]. FOX TV.
  • Tuğrul, T. (Genel Koordinatör).( 2018). Kendine İyi Bak. [Televizyon Yayını]. Show TV.
  • Gönenç, C. ( Genel Yayın Koordinatörü). (2019). Neler Oluyor Hayatta. [Televizyon Yayını]. Kanal D.
  • Güner, T. ( Genel Yönetmen). (2018). Müge ve Gülşen’e İkinci Sayfa [Televizyon Yayını]. Kanal D.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Dursun 0000-0002-0659-1150

Vahit İlhan 0000-0002-2765-9652

Yayımlanma Tarihi 25 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dursun, Z., & İlhan, V. (2021). Sosyal Medya Bağlamında Gündüz Kuşağı Televizyon Programlarının İzleyici Profili. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 1203-1222. https://doi.org/10.36362/gumus.956211