Abstract
Aggression in school environments is an important problem that causes various problems in the short and long term. This research was carried out to determine how high school students' perceptions of aggression tendencies and value orientations change according to various variables. The sample of the research carried out in the relational screening model consists of 373 high school students studying at public high schools located in the Nicosia District center of the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). Personal information form, Buss-Perry Aggression Scale and Schwartz Values Scale were used in the study. According to the results obtained from the research findings, it was determined that the total aggression scores of the students were moderate and the boys exhibited more aggressive behavior compared to the girls. Conspicuously, students who receive disciplinary punishment at least 1-2 times at school were more aggressive acts.While the value of universality was in the first place regarding the value orientation of the students, it was determined that the values of benevolence, self-direction, tradition, security, success, power, conformity/obedience, stimulation and hedonism followed respectively. In the comparison of the aggression levels of the students with the value groups, it was determined that hedonism, power, success and arousal values increased the aggressive behavior, while the subordination-obedience sub-value decreased the aggression. The finding that the adoption of universalism and benevolence values, which emerged in the research, reduces aggression, is thought to be a guide in planning to deal more with issues such as equality, social justice and human value in the school environment.
Aggression Value Tendencies High School Students Disiplianry Punishment Adolescence
Okul ortamlarında saldırganlık kısa ve uzun vadede çeşitli sorunlara neden olan önemli bir sorundur. Bu araştırma, lise öğrencilerinin saldırganlık eğilimleri ile değer yönelimlerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre nasıl değiştiğini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Lefkoşa İlçe merkezinde bulunan devlet liselerinde öğrenim gören 373 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgi formu, Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği ve Schwartz Değerler Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin toplam saldırganlık puanlarının orta seviyede olduğu ve erkeklerin kızlara kıyasla daha fazla saldırgan davranış sergiledikleri belirlenmiştir. Araştırmada çarpıcı biçimde okulda en az 1-2 kez disiplin cezası alan öğrencilerin daha saldırgan davranışlar sergilediği dikkat çekmektedir. Öğrencilerin değer yönelimine ilişkin ilk sırada evrensellik değeri yer alırken, bunu sırasıyla iyilikseverlik, özyönelim, geleneksellik, güvenlik, başarı, güç, uyma/itaat, uyarılım ve hazcılık değerlerinin takip ettiği saptanmıştır. Öğrencilerin saldırganlık düzeyleri ile değer gruplarının karşılaştırılmasında hazcılık, güç, başarı ve uyarılım değerlerinin saldırganlık davranışını artırdığı, uyma-itaat alt değerinin ise saldırganlığı azalttığı belirlenmiştir. Araştırmada ortaya çıkan evrenselcilik ve iyilikseverlik değerlerinin benimsenmesinin saldırganlığı azalttığı bulgusu, eşitlik, sosyal adalet ve insanın değeri gibi konuların okul ortamında daha fazla ele alınmasına ilişkin planlama yapılmasında yol gösterici olabileceği düşünülmektedir.
Saldırganlık Değer Yönelimi Lise Öğrencileri Disiplin Cezası Ergenlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 3 |