Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Opinions about Principals’ Effects on School Climate

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 3, 802 - 818, 09.10.2023

Öz

The aim of this research is to determine teachers’ opinions about principals’ effects on school climate. The research is designed as a phenomenology, one of the qualitative research methods. The study group includes 13 teachers in primary, secondary, and high schools in Düzce city center in 2022-2023 academic year. Maximum variation sampling method, one of the purposeful sampling methods, is preferred. Data are collected through semi-structured interview questions. Content analysis technic is used in data analysis. Findings show that the attitudes and behaviors of school principals that affect the school climate, are cumulated under the themes of attitudes and behaviors that affect positively, attitudes and behaviors that affect negatively, and the individual and organizational consequences of attitudes and behaviors that affect positively or negatively. In order to create a positive school climate, it would be appropriate for the school principal to adopt a democratic and participatory, supportive leadership style instead of an authoritarian, oppressive or restrictive leadership model.

Kaynakça

  • Akbaba, A., & Erdoğan, H. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmen görüşlerine göre okul ikliminin oluşması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 211-227.
  • Aldridge, J. M., & Fraser, B. J. (2016). Teachers’ views of their school climate and its relationship with teacher self-efficacy and job satisfaction. Learning Environ Res, 19, 291-307.
  • Araşkal, S., & Gürbüz, A. (2021). Eğitim kurumlarında okul iklimi ve öğretmen yabancılaşmasının incelenmesi. Uluslararası Eğiti Bilimleri Dergisi, 28, 137-167.
  • Aydoğan, Z. (2004). Okul kültürü ve iklimi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 203-215.
  • Bahçetepe, Ü., & Giorgetti, F. M. (2015). Akademik başarı ile okul iklimi arasındaki ilişki. İstanbul Eğitimde Yenilikçilik Dergisi, 1(3), 83-101.
  • Bakkal, M., & Radmard, S. (2020). Okul müdürlerinin eğitimsel liderlik standartlarını karşılama düzeyleri ile öğretmenlerin okul iklimi algıları ve motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 163-195.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci; Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bayram, F., & Aypay, A. (2021). İlköğretim okullarında müdür etkililiği, okul iklimi ve öğrenci kontrol ideolojileri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(1) 49-63.
  • Beaudoin, H., & Roberge, G. (2015). Student perceptions of school climate and lived bullying behaviours. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 321-330.
  • Bodur, E., & Argon, T. (2019). Yenilikçi okul ve örgüt iklimine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 75-88.
  • Bogler, R. (2001). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5), 662-683.
  • Can, E., & Ozan, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 55-87.

Okul Müdürlerinin Okul İklimine Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 3, 802 - 818, 09.10.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin okul iklimine etkisine ilişkin öğretmen görüşlerini tespit etmeye çalışmaktır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim çalışması deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Düzce ili, Merkez ilçedeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 13 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme soruları aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler çözümlenirken içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonunda, okul müdürlerinin okul iklimini etkileyen tutum ve davranışları, olumlu etkileyen tutum ve davranışlar, olumsuz etkileyen tutum ve davranışlar ve olumlu ya da olumsuz etkileyen tutum ve davranışların bireysel ve örgütsel sonuçları temaları altında toplanmıştır. Olumlu bir okul ikliminin ortaya çıkarılmasında okul müdürünün otoriter, baskıcı ya da kısıtlayıcı liderlik modeli yerine, demokratik ve katılımcılığı sağlayan, destekleyici liderlik tarzını benimsemesi yerinde olacaktır.

Kaynakça

  • Akbaba, A., & Erdoğan, H. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmen görüşlerine göre okul ikliminin oluşması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 211-227.
  • Aldridge, J. M., & Fraser, B. J. (2016). Teachers’ views of their school climate and its relationship with teacher self-efficacy and job satisfaction. Learning Environ Res, 19, 291-307.
  • Araşkal, S., & Gürbüz, A. (2021). Eğitim kurumlarında okul iklimi ve öğretmen yabancılaşmasının incelenmesi. Uluslararası Eğiti Bilimleri Dergisi, 28, 137-167.
  • Aydoğan, Z. (2004). Okul kültürü ve iklimi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 203-215.
  • Bahçetepe, Ü., & Giorgetti, F. M. (2015). Akademik başarı ile okul iklimi arasındaki ilişki. İstanbul Eğitimde Yenilikçilik Dergisi, 1(3), 83-101.
  • Bakkal, M., & Radmard, S. (2020). Okul müdürlerinin eğitimsel liderlik standartlarını karşılama düzeyleri ile öğretmenlerin okul iklimi algıları ve motivasyonları arasındaki ilişki. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 163-195.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci; Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bayram, F., & Aypay, A. (2021). İlköğretim okullarında müdür etkililiği, okul iklimi ve öğrenci kontrol ideolojileri arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(1) 49-63.
  • Beaudoin, H., & Roberge, G. (2015). Student perceptions of school climate and lived bullying behaviours. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 321-330.
  • Bodur, E., & Argon, T. (2019). Yenilikçi okul ve örgüt iklimine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 75-88.
  • Bogler, R. (2001). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5), 662-683.
  • Can, E., & Ozan, C. (2020). Sınıf öğretmenlerinin okul yönetimine katılımlarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 55-87.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ender Kazak 0000-0001-5761-6330

Ersin Yaylalı 0000-0002-9732-4735

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kazak, E., & Yaylalı, E. (2023). Okul Müdürlerinin Okul İklimine Etkisine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 802-818. https://doi.org/10.36362/gumus.1225114