This study was conducted to determine the prevalence of dysmenorrhea and the effect of dysmenorrhea on school performance.Out of a total of 209 nursing students at a Health College, 192 participated in the study. The study was carried out as descriptive and cross-sectional. The data were gathered by means of Dysmenorrhea Diagnosis Form, visual analog scale (VAS), verbal category scale, and face-to-face interviews with the participants. It was found out that 78.6% of the participants suffered from dysmenorrhea, 68.8 % were unable to study due to dysmenorrhea, and 19.8 % took medication against it. The findings also indicated that the school performance of those who suffered from severe pain were more adversely affected and that there was a statistical difference between the groups (p<0.001).It has been determined that as the severity of dysmenorrhoea increases, going to school and studying are much more affected.
This study demonstrated that dysmenorrhea is quite prevalent and ıt negatively affects the school performance.So young people who have dysmenorrhea problems should be informed about causes of dysmenorrhea and effective methods of treatment.
Bu çalışma dismenore sıklığı ve dismenorenin okul performansına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya bir sağlık yüksekokulunun hemşirelik bölümünde okuyan 209 kız öğrenciden 192’si katılmıştır. Çalışma tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır. Veriler Dismenore Tanılama Formu, Visuel Analog Skala ve Sözel Kategori Ölçeği ile yüz yüze görüşme yoluyla toplanmıştır.
Çalışma grubunun %78,6’sının dismenore yaşadığı, %19,8’sinin dismenore nedeniyle ilaç aldığı ve %68,8’inin dismenore nedeniyle ders çalışamadığı belirlenmiştir. Ağrıyı dayanılmaz ve şiddetli yaşayanların okul performansının daha fazla etkilendiği ve gruplar arasında istatistiksel olarak fark olduğu belirlenmiştir (p
Diğer ID | JA67AE75HP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 3 |