The aim of this study is to determine the self efficacy levels and analyze relationship between social support perceptions of students of nursing, of midwifery and of health officer who are the future’s health care providers.
Sampling and the universe of this descriptive study is constituted by the students of Celal Bayar University School of Health (CBU SH) who accepted to take part in this research (N=419). Data were evaluated on 334 of students for different reasons (n=334; participation rate= 80%). For data collection “Socio-Demographic Data Form”, “The Self-Efficacy Scale (SES)” and “Multidimensional Scale of Perceived Social Support) (MSPSS)” were used. Dates’ were collected in 2008-2009 education year and assessed in SPSS for Windows 15.0 statistical program.
Average age of the students is 20.7 ±1.7 (Min: 17-Max:27) and, 74.3% of them are female. 64.3% of the students are graduated from regular high school and they defined their families as income is balanced to the expenses. Total average score of SES is 89.03±1.49 and found in high level as score range. Total MSPSS average score is 69.71± 13.85. Correlation value between SES and MSPSS is r=0.321 and moderate positive correlation was determined (p<0.001).
Higher findings of self efficacy levels and social support perceptions of the future health professionals’ is hopeful for their performance as change agent in contemporary roles.
Araştırmanın amacı geleceğin sağlık profesyonelleri olan hemşirelik, ebelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin öz etkililik-yeterlik düzeylerini belirlemek ve sosyal destek algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evren ve örneklemini Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu’nda (CBÜ SYO) öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden öğrenciler oluşturmuştur (N=419). Çeşitli nedenlerle veriler 334 öğrenci üzerinden değerlendirilmiştir (n= 334, Katılım hızı: % 80). Verilerin toplanmasında; “Sosyo-demoŞekil Bilgi Formu”, “Öz-Etkililik-Yeterlik Ölçeği (ÖEYÖ)” ve “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ)” kullanılmıştır. Veriler 2008-2009 öğretim yılında toplanmış ve SPSS for Windows 15.0 istatistik programında değerlendirilmiştir.
Öğrencilerin yaş ortalaması 20,7 ±1,7 (Min: 17-Maks:27) olup, %74,3’ü kızdır. Öğrencilerin %64,3’ü düz lise mezunu ve %74,9’u ailesinin gelirini giderine denk olarak tanımlamışlardır. ÖEYÖ toplam puan ortalaması 89,03±1,49 olup, puan aralığı olarak yüksek düzeyde saptanmıştır. ÇBASDÖ toplam puan ortalaması ise 69,71± 13,85’ tir. ÖEYÖ ile ÇBASDÖ arasında korelasyon değeri r=0,321 olup, orta düzeyde pozitif yönde ilişki saptanmıştır (p
Öz etkililik-yeterlik Sosyal Destek Hemşirelik Ebelik Sağlık
Diğer ID | JA78TT46DH |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 4 |