Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 45 - 53, 31.12.2016

Öz

Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin kültürel
farkındalığı ve kültürlerarası hemşirelik dersine yönelik düşüncelerini
değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte olan araştırma,
Mayıs-Ekim 2015 tarihleri arasında Afyon Sağlık Yüksekokulu’nda öğrenim gören,  kültürlerarası hemşirelik dersi almış olan ve
araştırmaya katılmayı kabul eden 125 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırma
için ilgili kurumdan gerekli etik kurul izni ve öğrencilerden yazılı onam
alınmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı,
yüzde, ki-kare, korelasyon analizi ve CHAID analizi kullanılmıştır. Veriler %95’lik
güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.

Araştırmaya
katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19,7±1,32’dir.
Öğrencilerin %63.4’ünün (79) maddi durumlarının iyi
olduğu
, %70.5’inin (88) kız olduğu, kız
öğrencilerin %82.1’inin (72) ve erkek öğrencilerin %78.8’inin (32) düz lise
mezunu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %91.2’si (114) hasta bakımı
sürecinde hastanın kültürel özelliklerini dikkate aldıklarını,
%68’i (85) farklı
kültüre mensup hastalarda iletişim problemleri yaşadıklarını belirtmiştir.





Hemşirelik lisans
programlarının kültürel farkındalık sağlayacak şekilde düzenlenmesi
önerilmektedir.

Kaynakça

  • Kültür Farklılığının Hemşirelik Bakımına Etkisi. (http://www.mku.edu.tr/files/304_dosya_1339587543.pdf, 2015) Erişim Tarihi: 05.08.2015.
  • Baltaş Z, Steptoe A. Migration, cultureconflictandpsychologicalwell - beingamongTurkish-British marriedcouples. In Ethnicity & Health 2000;5:173-180.
  • Henkle JO, Kennerly SM. Culturaldiversity: a resource in planningandimplementingnursingcare. Public Health Nurs 1990;7: 145-149.
  • Giger JN, Davidhizar R. The Gigerand David hizar transcultural assessment model. J TranscultNurs 2002;13(3):185-188.
  • Williamson M, Harrıson L. Providingculturallyappropriatecare: a literaturereview. Int J NursStud 2010;47:761-769.
  • Price KM, Cortis JD The way forward for transcultural nursing. Nurse EducationToday 2000; 20(4): 233-243.
  • Pehlivan S, Yıldırım Y, Fadıloğlu Ç. Kanser, kültür ve hemşirelik. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(4): 168-174.
  • Fornango J. (ed.), Giger JN. Transcultural Nursing Assessment and Intervention. Introductıon to transcultural Nursing. 6 th. ISBN:978-032-30837-9-9. 2013. ss:2-19.
  • Ersin F, Bahar Z. Odak grup görüşmeleri ve kültürel bakım farklılık-evrensellik teorisi ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Eğitim Dergisi 2013;6 (3):172-175.
  • Leininger M. Culturel care theory, research and practice. Nurs Sci Q 1996; 9:71-78.
  • Tortumluoğlu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. Celal Bayar Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi2004; 8(2):47-57.
  • Tanrıverdi G, Seviğ Ü, Bayat M, Birkök M. Hemşirelik bakımında kültürel özellikleri tanılama rehberi 2009; 6(1): 784-806.
  • Hotun Şahin N, Onat Bayram G, Avcı D. Kültürlere duyarlı yaklaşım: Transkültürel hemşirelik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2009; 6 (1): 2-7.
  • Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özyazıcıoğlu N, Akyıl R. Definingculturaldiversitiesexperienced in patient care by nursing students in eastern Turkey. Nurse EducationToday 2006; 26(2):169-175.
  • Tortumluoğlu G, Okanlı A, Şıpkın S, Özyazıcıoğlu N, Akyıl R. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin bakım verirken yaşadıkları kültürel deneyimler ve etkileyen faktörler. T.S.K.II üncü Ulusal/Uluslar arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi; 8-11 Mayıs 2007, Erzurum. 2007.
  • Özkan ZK, Ünver S, Avcıbaşı İM. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyinin belirlenmesi.III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale. 2015.
  • Adams TM. Doctoral Thesis; Theevaluation of service-learning as an ınnovativestrategy to enhance BSN students’transcultural self-efficacy. AlverniaUniversity: Department of Philosophy, Thesis Manager; Ph.D. Theresa Mary Ann.Pennsylvania-2012.
  • Sinan A, Mert K, Dilek K, Firdevs E, Yusuf GH. Farklı üniversitelerde öğrenim gören hemşirelik öğrencilerin kültürel duyarlılıklarının incelenmesi. III.Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale.2015.
  • Tuzcu A. Göç alan Antalya ilinde hemşirelik öğrencilerinin kişisel olarak ve uygulama alanında göçle gelen bireylere bakım verirken yaşadığı sorunlar. International Journal of Human Sciences 2014;11:1-10.
  • Karakuş Z, Babadağ B, Abay H, Akyar İ, Çelik S. Nurses’ views related to transcultural nursing in Turkey. International Journal of Caring Sciences 2013;6(2): 201-207.
  • Yiğit Ü, Çoşkun S, Alpteker H. Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Hemşireliğe İlişkin Düşüncelerinin Belirlenmesi. III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale. 2015.
  • Ayaz S, Bilgili N, Akın B. Thetranscultural nursing concept: A study of nursing students in Turkey. International Nursing Review 2010; 5: 449-453.
  • Bıkmaz Z, Dığın F, Ülger TD. Hemşirelik öğrencilerinin transkültürel hemşirelik ile ilgili görüşleri. III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi2015. Çanakkale.
  • Öztürk E, Öztaş D. Transkültürel Hemşirelik. Batman UniversityJournal of Life Sciences, 2012; 1(1): 293-300.
  • Temel Bayık A. Kültürlerarası (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 92-101.
  • Hood LJ. Multiculturalıssues in professionalpractice, ınconceptualbasesof professionalnursing,Seventh Edition wolters Kluwer 2010. p. 273‐299.
  • Douglas MK, Pierce JU, Rosenkoetter M, Pacquiao D, Callister LC,Hattar-Pollara M. et al.Standards of practice for culturally competent nursingcare: 2011 update. Journal of TransculturalNursing. 2011;22(4):317.
  • Başalan F, Temel A. Hemşirelikte Yeterlik. Aile ve Toplum 2009; 5(17):51-57.
  • Ritter LA,Hoffman NA. Cross‐culturalconcepts of healthandilness in multiculturalhealth. Jonesand Bartlett Publishers, Boston 2010:40‐47.
  • Tanrıverdi G, Gürsoy M, Tülay A, Şahin A, Tokça A. Türkiye’de hemşirelik lisans programlarında kültürlerarası hemşirelik: Doküman incelemesi. III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale. 2015.
  • Theessentials of master'seducation in nursing. AmericanAssociation of Colleges of Nursing, 2011 (http://www.aacn.nche.edu/education resources/ Masters Essentials11.pdf, 2011) Erişim Tarihi:20.04.16
  • Prosen M. Introducing transcultural nursingeducation: Implementation of transculturalnursing in the post graduate nursing curriculum. Procedia– Socialand Behavioral Sciences 2015; 174: 149-155.
Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 45 - 53, 31.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Kültür Farklılığının Hemşirelik Bakımına Etkisi. (http://www.mku.edu.tr/files/304_dosya_1339587543.pdf, 2015) Erişim Tarihi: 05.08.2015.
  • Baltaş Z, Steptoe A. Migration, cultureconflictandpsychologicalwell - beingamongTurkish-British marriedcouples. In Ethnicity & Health 2000;5:173-180.
  • Henkle JO, Kennerly SM. Culturaldiversity: a resource in planningandimplementingnursingcare. Public Health Nurs 1990;7: 145-149.
  • Giger JN, Davidhizar R. The Gigerand David hizar transcultural assessment model. J TranscultNurs 2002;13(3):185-188.
  • Williamson M, Harrıson L. Providingculturallyappropriatecare: a literaturereview. Int J NursStud 2010;47:761-769.
  • Price KM, Cortis JD The way forward for transcultural nursing. Nurse EducationToday 2000; 20(4): 233-243.
  • Pehlivan S, Yıldırım Y, Fadıloğlu Ç. Kanser, kültür ve hemşirelik. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;4(4): 168-174.
  • Fornango J. (ed.), Giger JN. Transcultural Nursing Assessment and Intervention. Introductıon to transcultural Nursing. 6 th. ISBN:978-032-30837-9-9. 2013. ss:2-19.
  • Ersin F, Bahar Z. Odak grup görüşmeleri ve kültürel bakım farklılık-evrensellik teorisi ilişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Eğitim Dergisi 2013;6 (3):172-175.
  • Leininger M. Culturel care theory, research and practice. Nurs Sci Q 1996; 9:71-78.
  • Tortumluoğlu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım modeli örnekleri. Celal Bayar Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi2004; 8(2):47-57.
  • Tanrıverdi G, Seviğ Ü, Bayat M, Birkök M. Hemşirelik bakımında kültürel özellikleri tanılama rehberi 2009; 6(1): 784-806.
  • Hotun Şahin N, Onat Bayram G, Avcı D. Kültürlere duyarlı yaklaşım: Transkültürel hemşirelik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2009; 6 (1): 2-7.
  • Tortumluoğlu G, Okanlı A, Özyazıcıoğlu N, Akyıl R. Definingculturaldiversitiesexperienced in patient care by nursing students in eastern Turkey. Nurse EducationToday 2006; 26(2):169-175.
  • Tortumluoğlu G, Okanlı A, Şıpkın S, Özyazıcıoğlu N, Akyıl R. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin bakım verirken yaşadıkları kültürel deneyimler ve etkileyen faktörler. T.S.K.II üncü Ulusal/Uluslar arası Katılımlı Hemşirelik Kongresi; 8-11 Mayıs 2007, Erzurum. 2007.
  • Özkan ZK, Ünver S, Avcıbaşı İM. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyinin belirlenmesi.III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale. 2015.
  • Adams TM. Doctoral Thesis; Theevaluation of service-learning as an ınnovativestrategy to enhance BSN students’transcultural self-efficacy. AlverniaUniversity: Department of Philosophy, Thesis Manager; Ph.D. Theresa Mary Ann.Pennsylvania-2012.
  • Sinan A, Mert K, Dilek K, Firdevs E, Yusuf GH. Farklı üniversitelerde öğrenim gören hemşirelik öğrencilerin kültürel duyarlılıklarının incelenmesi. III.Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale.2015.
  • Tuzcu A. Göç alan Antalya ilinde hemşirelik öğrencilerinin kişisel olarak ve uygulama alanında göçle gelen bireylere bakım verirken yaşadığı sorunlar. International Journal of Human Sciences 2014;11:1-10.
  • Karakuş Z, Babadağ B, Abay H, Akyar İ, Çelik S. Nurses’ views related to transcultural nursing in Turkey. International Journal of Caring Sciences 2013;6(2): 201-207.
  • Yiğit Ü, Çoşkun S, Alpteker H. Hemşirelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Hemşireliğe İlişkin Düşüncelerinin Belirlenmesi. III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale. 2015.
  • Ayaz S, Bilgili N, Akın B. Thetranscultural nursing concept: A study of nursing students in Turkey. International Nursing Review 2010; 5: 449-453.
  • Bıkmaz Z, Dığın F, Ülger TD. Hemşirelik öğrencilerinin transkültürel hemşirelik ile ilgili görüşleri. III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi2015. Çanakkale.
  • Öztürk E, Öztaş D. Transkültürel Hemşirelik. Batman UniversityJournal of Life Sciences, 2012; 1(1): 293-300.
  • Temel Bayık A. Kültürlerarası (çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 92-101.
  • Hood LJ. Multiculturalıssues in professionalpractice, ınconceptualbasesof professionalnursing,Seventh Edition wolters Kluwer 2010. p. 273‐299.
  • Douglas MK, Pierce JU, Rosenkoetter M, Pacquiao D, Callister LC,Hattar-Pollara M. et al.Standards of practice for culturally competent nursingcare: 2011 update. Journal of TransculturalNursing. 2011;22(4):317.
  • Başalan F, Temel A. Hemşirelikte Yeterlik. Aile ve Toplum 2009; 5(17):51-57.
  • Ritter LA,Hoffman NA. Cross‐culturalconcepts of healthandilness in multiculturalhealth. Jonesand Bartlett Publishers, Boston 2010:40‐47.
  • Tanrıverdi G, Gürsoy M, Tülay A, Şahin A, Tokça A. Türkiye’de hemşirelik lisans programlarında kültürlerarası hemşirelik: Doküman incelemesi. III. Uluslararası Katılımlı Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi; 21-23 Mayıs 2015, Çanakkale. 2015.
  • Theessentials of master'seducation in nursing. AmericanAssociation of Colleges of Nursing, 2011 (http://www.aacn.nche.edu/education resources/ Masters Essentials11.pdf, 2011) Erişim Tarihi:20.04.16
  • Prosen M. Introducing transcultural nursingeducation: Implementation of transculturalnursing in the post graduate nursing curriculum. Procedia– Socialand Behavioral Sciences 2015; 174: 149-155.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeşim Ceylantekin

Dilek Öcalan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ceylantekin, Y., & Öcalan, D. (2016). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 45-53.
AMA Ceylantekin Y, Öcalan D. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Ekim 2016;5(4):45-53.
Chicago Ceylantekin, Yeşim, ve Dilek Öcalan. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5, sy. 4 (Ekim 2016): 45-53.
EndNote Ceylantekin Y, Öcalan D (01 Ekim 2016) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 4 45–53.
IEEE Y. Ceylantekin ve D. Öcalan, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 4, ss. 45–53, 2016.
ISNAD Ceylantekin, Yeşim - Öcalan, Dilek. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5/4 (Ekim 2016), 45-53.
JAMA Ceylantekin Y, Öcalan D. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5:45–53.
MLA Ceylantekin, Yeşim ve Dilek Öcalan. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 4, 2016, ss. 45-53.
Vancouver Ceylantekin Y, Öcalan D. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜREL FARKINDALIĞI VE KÜLTÜRLERARASI HEMŞİRELİK DERSİNE YÖNELİK DÜŞÜNCELERİ. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5(4):45-53.