Research Article
BibTex RIS Cite

Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği

Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 81 - 87, 25.03.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.798966

Abstract

Bu çalışma ameliyathane hemşirelerinde aleksitimi düzeyinin belirlenmesi ve iletişim becerilerine olan etkisinin değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Kesitsel türde yapılan araştırma, Haziran-Aralık 2019 tarihlerinde Türkiye’nin Doğu Karadeniz Bölgesinde bulunan üç hastanede gerçekleştirildi. Araştırmaya katılan 101 ameliyathane hemşiresi araştırmanın örneklemini oluşturdu. Araştırmanın verileri Sosyodemografik bilgi formu, Toronto Aleksitimi Ölçeği (TAÖ-20) ve İletişim Becerileri Ölçeği-Yetişkin Formu (İBÖ-YF) kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde SPSS 23 paket programı kullanıldı. Araştırmaya katılan hemşirelerin yaş ortalaması 35.73±7.35 ve %73.3’ü kadındır. Hemşirelerin %84.2’sinin aleksitimiyi daha önce duymadığı ve %69.3’ünün iletişim becerileri ile ilgili eğitim almadığı belirlendi. Hemşirelerin orta derecede aleksitimik oldukları ve aleksitimi puanları ile iletişim becerileri puanları arasında negatif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu görüldü (r:-0.48, p=0.04). Ameliyathane hemşirelerinin aleksitimi konusundaki farkındalıklarının arttırılması ve iletişim becerilerinin güçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu konulara ilişkin eğitimlerin düzenlenmesi ile hemşirelerin, hasta ve ekip üyeleri ile olan iletişiminin etkili bir şekilde sürdürülmesi sağlanabilir.

References

  • Şaşıoğlu, M, Gülol, Ç. ve Tosun, A. (2013). “Aleksitimi Kavramı”. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5 (4), 507-527.
  • Batıgün, A.D. ve Büyükşahin, A. (2008). “Aleksitimi: Psikolojik Belirtiler ve Bağlanma Stilleri”. Klinik Psikiyatri, 11, 105-114.
  • Hintistan, S. (2012). “Aleksitemi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (4), 333-346.
  • Temiz, Z.T. (2018). “Bir Sınıflandırma Çalışması: Aleksitimik Belirtiler ve Bağlanma Örüntüleri”. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3 (5), 21-42.
  • Gürkan, A. ve Ekitli, G.B. (2015). “Hemşirelik Sanatında Aleksitimi”. Türkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics, 1 (1), 80-86.
  • Aksoy, M. ve Çoban, G.İ. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerinin Aleksitimi Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (1), 45-51.
  • Aslan, F.E. ve Öztürk, Z.K. (2011). “Güvenli Ameliyathane Ortamı; Biyolojik, Kimyasal, Fiziksel ve Psikososyal Riskler, Etkileri ve Önlemler”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4 (1), 133-140.
  • Ay, F, Polat, Ş. and Kashımı, T. (2020). “Relationship Between the Problem-Solving Skills and Empathy Skills of Operating Room Nurses”. The Journal of Nursing Research, 28 (2), 1-10.
  • Yu, J. and Kirk, M. (2008). “Measurement of Empathy in Nursing Research: Systematic Review”. Journal of Advanced Nursing, 64 (5), 440–454.
  • Happ, M.B, Garrett, K, Thomas, D.D, Tate, J, George, E, Houze, M, Radtke, J. and Sereika, S. (2011). “Nurse-Patient Communication Interactions in The Intensive Care Unit”. American Journal of Critical Care, 20 (2), e28-40.
  • Kounenou, K, Aikaterini, K. and Georgia, K. (2011). “Nurses’ Communication Skills: Exploring Their Relationship with Demographic Variables and Job Satisfaction in A Greek Sample”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2230-2234.
  • Bagby, R.M, Parker, J.D.A. and Taylor, G. (1994). “The Twenty-Item Toronto Alexithymia Scale-I. Item Selection and Cross-Validation of The Factor Structure”. Journal of Psychosomatic Research, 38 (1), 23-32.
  • Güleç, H, Köse, S. ve Yazıcı, M. (2009). “Yirmi Soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlamasının Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Incelenmesi”. Klinik Psiko Farmakoloji Bülteni, 19, 213-219.
  • Korkut-Owen, F. ve Bugay, A. (2014). “İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 51-64.
  • Bratis, D, Tselebis, A, Sikaras C, Moulou, A, Giotakis, K, Zoumakis, E. and IIias, L. (2009). “Alexithymia and Its Association with Burnout, Depression and Family Support among Greek Nursing Staff”. Humon Resources for Health, 7 (72), 1-6.
  • Saeidi, Z, Ebrahimi, H, Areshtanab, H.N, Tabrizi, F.J. and Mostafazadeh, A. (2020). “Alexithymia and Its Relationships with Job Burnout, Personality Traits, and Shift Work among Hospital Nurses: A Cross‑Sectional Study”. Nursing and Midwifery Studies, 83-89. doi: 10.4103/nms.nms_20_19
  • Honkalampi, K, Hintikka, J, Saarinen, P, Lehtonen, J. and Viinamaki, H. (2000). “Is Alexithymia A Permanent Feature In Depressed Patients?”. Psychotherapy and Psychosomatics, 69, 303-308.
  • Yıldız, B. ve Güllü, A. (2018). “Belirsizliğe Tahammülsüzlük İle Aleksitimi Arasındaki İlişki ve Bazı Sosyodemografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (1), 113-131.
  • Kalaman, S, Orhan, S. ve Kocabay, İ. (2019). “Sosyal Medya Kullanımı ve Aleksitimi: Acil Serviste Çalışan Hemşireler Üzerine Bir Araştırma”. Online Academic Journal of Information Technology, 10 (37), 45-56.
  • Kirmayer, L.J. and Robbins, J.M. (1993). “Cognitive and Social Correlates of the Toronto Alexithymia Scale”. Psychosomatics, 34 (1), 41-52.
  • De Vente, W, Kamphuis, J.H. and Emmelkamp, P.M.G. (2006). “Alexithymia, Risk Factor or Consequence of Work-Related Stress?”. Psychother Psychosom, 75, 304–311.
  • Li, S, Yao, G, Gui, Y. and Zhang, B. (2014). “Interrelation among Alexithymia and Negative Psychology of Nursing Personnel and Their Coping Style”. Family Medicine and Community Health, 2 (2), 1–5.
  • Korkmaz, E.K, Telli, S, Kadıoğlu, H. ve Karaca, S. (2020). “Hemşirelerde Aleksitimi ve Aleksitiminin Tükenmişlik, Öfke ve Somatizasyon İle İlişkisi”. J Psy Nurs., 11 (4), 284-291
  • Shin, M.K. and Eom, J.Y. (2015). “Study on The Alexithymia and Anger in The Korean College Students”. Advanced Science and Technology Letters, 116, 189-195.
  • Di Lorenzo, R, Venturelli, G, Spiga, G. and Ferri, P. (2019). “Emotional Intelligence, Empathy and Alexithymia: A Cross-Sectional Survey on Emotional Competence in a Group of Nursing Students”. Acta Biomed for Health Professions, 90, (4), 32-43.
  • Sancar, B. and Aktaş, D. (2019). “The Relationship between Levels of Alexithymia and Communication Skills of Nursing Students”. Pak J Med Sci, 35 (2), 489-494.

Alexithymia Level in Operating Room Nurses and Their Effect on Communication Skills: The Case of Eastern Black Sea

Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 81 - 87, 25.03.2021
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.798966

Abstract

This study was conducted to determine the level of alexithymia in operating room nurses and to evaluate its effect on communication skills. A cross-sectional research conducted in East Black Sea Region of Turkey was held in June-December 2019 in three hospitals in the area. 101 operating room nurses participating in the study constituted the sample of the study. Personal Information Form, Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) and Communication Skills Scale-Adult Form (IAS-SF) were collected. SPSS 23 package program was used in the analysis of the data. The average age of the nurses in the study is 35.73 ± 7.35 and 73.3% are women. It was determined that 84.2% of the nurses had not heard of alexithymia before and 69.3% did not receive training on communication skills. It was found that the nurses were moderately alexithymic and there was a negative correlation between their alexithymia scores and communication skills scores (r: -0.48, p = 0.04). The relevant conclusion was reached to increase the awareness of operating room nurses with unknown alexithymia and to complete their communication skills. By organizing trainings on these issues, it can be ensured that the communication of nurses with patients and team members is maintained effectively.

References

  • Şaşıoğlu, M, Gülol, Ç. ve Tosun, A. (2013). “Aleksitimi Kavramı”. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5 (4), 507-527.
  • Batıgün, A.D. ve Büyükşahin, A. (2008). “Aleksitimi: Psikolojik Belirtiler ve Bağlanma Stilleri”. Klinik Psikiyatri, 11, 105-114.
  • Hintistan, S. (2012). “Aleksitemi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (4), 333-346.
  • Temiz, Z.T. (2018). “Bir Sınıflandırma Çalışması: Aleksitimik Belirtiler ve Bağlanma Örüntüleri”. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3 (5), 21-42.
  • Gürkan, A. ve Ekitli, G.B. (2015). “Hemşirelik Sanatında Aleksitimi”. Türkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics, 1 (1), 80-86.
  • Aksoy, M. ve Çoban, G.İ. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerinin Aleksitimi Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (1), 45-51.
  • Aslan, F.E. ve Öztürk, Z.K. (2011). “Güvenli Ameliyathane Ortamı; Biyolojik, Kimyasal, Fiziksel ve Psikososyal Riskler, Etkileri ve Önlemler”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4 (1), 133-140.
  • Ay, F, Polat, Ş. and Kashımı, T. (2020). “Relationship Between the Problem-Solving Skills and Empathy Skills of Operating Room Nurses”. The Journal of Nursing Research, 28 (2), 1-10.
  • Yu, J. and Kirk, M. (2008). “Measurement of Empathy in Nursing Research: Systematic Review”. Journal of Advanced Nursing, 64 (5), 440–454.
  • Happ, M.B, Garrett, K, Thomas, D.D, Tate, J, George, E, Houze, M, Radtke, J. and Sereika, S. (2011). “Nurse-Patient Communication Interactions in The Intensive Care Unit”. American Journal of Critical Care, 20 (2), e28-40.
  • Kounenou, K, Aikaterini, K. and Georgia, K. (2011). “Nurses’ Communication Skills: Exploring Their Relationship with Demographic Variables and Job Satisfaction in A Greek Sample”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2230-2234.
  • Bagby, R.M, Parker, J.D.A. and Taylor, G. (1994). “The Twenty-Item Toronto Alexithymia Scale-I. Item Selection and Cross-Validation of The Factor Structure”. Journal of Psychosomatic Research, 38 (1), 23-32.
  • Güleç, H, Köse, S. ve Yazıcı, M. (2009). “Yirmi Soruluk Toronto Aleksitimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlamasının Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Incelenmesi”. Klinik Psiko Farmakoloji Bülteni, 19, 213-219.
  • Korkut-Owen, F. ve Bugay, A. (2014). “İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 51-64.
  • Bratis, D, Tselebis, A, Sikaras C, Moulou, A, Giotakis, K, Zoumakis, E. and IIias, L. (2009). “Alexithymia and Its Association with Burnout, Depression and Family Support among Greek Nursing Staff”. Humon Resources for Health, 7 (72), 1-6.
  • Saeidi, Z, Ebrahimi, H, Areshtanab, H.N, Tabrizi, F.J. and Mostafazadeh, A. (2020). “Alexithymia and Its Relationships with Job Burnout, Personality Traits, and Shift Work among Hospital Nurses: A Cross‑Sectional Study”. Nursing and Midwifery Studies, 83-89. doi: 10.4103/nms.nms_20_19
  • Honkalampi, K, Hintikka, J, Saarinen, P, Lehtonen, J. and Viinamaki, H. (2000). “Is Alexithymia A Permanent Feature In Depressed Patients?”. Psychotherapy and Psychosomatics, 69, 303-308.
  • Yıldız, B. ve Güllü, A. (2018). “Belirsizliğe Tahammülsüzlük İle Aleksitimi Arasındaki İlişki ve Bazı Sosyodemografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (1), 113-131.
  • Kalaman, S, Orhan, S. ve Kocabay, İ. (2019). “Sosyal Medya Kullanımı ve Aleksitimi: Acil Serviste Çalışan Hemşireler Üzerine Bir Araştırma”. Online Academic Journal of Information Technology, 10 (37), 45-56.
  • Kirmayer, L.J. and Robbins, J.M. (1993). “Cognitive and Social Correlates of the Toronto Alexithymia Scale”. Psychosomatics, 34 (1), 41-52.
  • De Vente, W, Kamphuis, J.H. and Emmelkamp, P.M.G. (2006). “Alexithymia, Risk Factor or Consequence of Work-Related Stress?”. Psychother Psychosom, 75, 304–311.
  • Li, S, Yao, G, Gui, Y. and Zhang, B. (2014). “Interrelation among Alexithymia and Negative Psychology of Nursing Personnel and Their Coping Style”. Family Medicine and Community Health, 2 (2), 1–5.
  • Korkmaz, E.K, Telli, S, Kadıoğlu, H. ve Karaca, S. (2020). “Hemşirelerde Aleksitimi ve Aleksitiminin Tükenmişlik, Öfke ve Somatizasyon İle İlişkisi”. J Psy Nurs., 11 (4), 284-291
  • Shin, M.K. and Eom, J.Y. (2015). “Study on The Alexithymia and Anger in The Korean College Students”. Advanced Science and Technology Letters, 116, 189-195.
  • Di Lorenzo, R, Venturelli, G, Spiga, G. and Ferri, P. (2019). “Emotional Intelligence, Empathy and Alexithymia: A Cross-Sectional Survey on Emotional Competence in a Group of Nursing Students”. Acta Biomed for Health Professions, 90, (4), 32-43.
  • Sancar, B. and Aktaş, D. (2019). “The Relationship between Levels of Alexithymia and Communication Skills of Nursing Students”. Pak J Med Sci, 35 (2), 489-494.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Demet Karaismailoğlu This is me 0000-0002-1617-4078

Nurşen Kulakaç 0000-0002-5427-1063

Dilek Çilingir 0000-0002-0660-8426

Publication Date March 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Karaismailoğlu, D., Kulakaç, N., & Çilingir, D. (2021). Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 81-87. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.798966
AMA Karaismailoğlu D, Kulakaç N, Çilingir D. Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. March 2021;10(1):81-87. doi:10.37989/gumussagbil.798966
Chicago Karaismailoğlu, Demet, Nurşen Kulakaç, and Dilek Çilingir. “Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi Ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10, no. 1 (March 2021): 81-87. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.798966.
EndNote Karaismailoğlu D, Kulakaç N, Çilingir D (March 1, 2021) Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10 1 81–87.
IEEE D. Karaismailoğlu, N. Kulakaç, and D. Çilingir, “Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 10, no. 1, pp. 81–87, 2021, doi: 10.37989/gumussagbil.798966.
ISNAD Karaismailoğlu, Demet et al. “Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi Ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 10/1 (March 2021), 81-87. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.798966.
JAMA Karaismailoğlu D, Kulakaç N, Çilingir D. Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;10:81–87.
MLA Karaismailoğlu, Demet et al. “Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi Ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 10, no. 1, 2021, pp. 81-87, doi:10.37989/gumussagbil.798966.
Vancouver Karaismailoğlu D, Kulakaç N, Çilingir D. Ameliyathane Hemşirelerinde Aleksitimi Düzeyi ve İletişim Becerilerine Etkisi: Doğu Karadeniz Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;10(1):81-7.