The aim of this research is to examine the effect of job satisfaction of employees in sports organizations on the learning organization process. The research was designed with descriptive and relational scanning model, which is one of the general scanning designs. The questionnaire form used within the scope of the research consists of 3 parts. In the first part, the personal information form that collects the demographic information of the sports organization employees, in the second part the Minnesota Job Satisfaction Scale (MSQ), which was developed by Weiss et. al. (1967) and adapted into Turkish by Baycan (1985) and in the third part Watkins and Marsick (1997) and adapted into Turkish by Mutlu (2009) Learning Organization Dimensions Scale (DLOQ) was used. While the population of the research consists of the employees of Muğla Provincial Directorate of Youth and Sports, the sample consists of 99 employees working in Muğla Provincial Directorate of Youth and Sports and voluntarily participated in the research. According to the research findings, there is a significant difference between the gender, marital status, status, age, education level and seniority opportunities of the employees of the sports organization and the average scores of the learning organization. On the other hand, there is a significant difference between the years of service of the employees and their job satisfaction. According to the correlation analysis, there is a positive relationship between the job satisfaction of the employees of the sports organization and the average scores of the learning organization. On the other hand, according to the regression analysis, the job satisfaction of the employees of the sports organization has a positive effect on the learning organization process. As a result, job satisfaction of sports organization employees positively affects the learning organization process.
Bu araştırmanın amacı spor örgütlerinde çalışanların iş tatminlerinin öğrenen organizasyon süreci üzerine olan etkisini incelenmesidir. Araştırma genel tarama desenlerinden biri olan betimsel ve ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında kullanılan anket formu 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde spor örgütü çalışanlarının demografik bilgilerinin toplandığı kişisel bilgiler formu, ikinci bölümde Weiss ve ark. (1967) tarafından geliştirilen ve Baycan (1985) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Minnesota İş Tatmini Ölçeği (MSQ), üçüncü bölümde ise Watkins ve Marsick (1997) tarafından geliştirilen ve Mutlu (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Öğrenen Organizasyon Boyutları Ölçeği (DLOQ) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Muğla Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü çalışanları oluştururken örneklemini ise Muğla Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 99 çalışan oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre spor örgütü çalışanlarının cinsiyeti, medeni durumları, statüleri, yaşları, öğrenim durumları ve kıdem imkanları ile öğrenen organizasyon ortalama puanları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Diğer yandan çalışanların hizmet yılı ile iş tatminleri arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Yapılan korelasyon analizine göre spor örgütü çalışanlarının iş tatminleri ile öğrenen organizasyon ortalama puanları arasında pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Diğer yandan yapılan regresyon analizine göre spor örgütü çalışanlarının iş tatminleri öğrenen organizasyon sürecine pozitif yönde etki etmektedir. Sonuç olarak spor örgütü çalışanlarının iş tatmini öğrenen organizasyon sürecini olumlu yönde etkilemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 4 |