This study aimed to examine the impact of remote health services use on distrust of health systems among individuals aged 18-65 living in Turkey. Findings suggest that demographic characteristics and living conditions play an important role on these attitudes. The study was conducted with individuals residing in Turkey between February and April 2024. Within the scope of the research, 1042 people were reached. It was found that smartphone users with internet connection evaluated remote health services more positively and had less distrust in health systems. Proximity to the family health center did not have a direct effect on these attitudes. Participants with chronic conditions were more distrustful of health systems. Significant differences were found between age groups in terms of levels of distrust in health systems; younger participants were more distrustful. As income level increases, positive attitudes towards remote health services increase. Married individuals have lower levels of distrust in health systems than single individuals. As the level of education increases, positive attitudes towards distance health services and trust in health systems increase. A low, positive and significant relationship was found between the use of distance healthcare services and distrust in health systems (r=0.064; p<0.05). It was found that attitude towards distance health services significantly predicted distrust in health systems, but the explanatory power of the model was low (R²=0.004; Beta=0.064; p<0.05). These findings suggest that expanding the use of distance healthcare services and improving service quality may positively affect trust in healthcare systems. Comprehensive training programs and technical support should be provided to increase the reach and improve the quality of telehealth services
Bu çalışma, Türkiye'de yaşayan 18-65 yaş arası bireylerin uzaktan sağlık hizmetleri kullanımının sağlık sistemlerine güvensizlik üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Bulgular, demografik özellikler ve yaşam koşullarının bu tutumlar üzerinde önemli rol oynadığını göstermektedir. Çalışma, Şubat-Nisan 2024 tarihleri arasında Türkiye’de ikamet etmekte olan bireylerle yapılmıştır. Araştırma kapsamında 1042 kişiye ulaşılmıştır. İnternet bağlantısı olan akıllı telefon kullanıcılarının, uzaktan sağlık hizmetlerini daha olumlu değerlendirdikleri ve sağlık sistemlerine daha az güvensizlik duydukları tespit edilmiştir. Aile sağlığı merkezine yakınlık, bu tutumlar üzerinde doğrudan bir etkiye sahip değildir. Kronik rahatsızlığı olan katılımcılar, sağlık sistemlerine daha fazla güvensizlik duymaktadır. Yaş grupları arasında sağlık sistemlerine güvensizlik düzeyleri açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur; genç katılımcılar daha fazla güvensizlik duymaktadır. Gelir düzeyi arttıkça, uzaktan sağlık hizmetlerine yönelik olumlu tutumlar artmaktadır. Evli bireylerin sağlık sistemlerine güvensizlik düzeyleri bekar bireylerden daha düşüktür. Eğitim düzeyi yükseldikçe, uzaktan sağlık hizmetlerine yönelik olumlu tutumlar ve sağlık sistemlerine duyulan güven artmaktadır. Uzaktan sağlık hizmetlerinin kullanımı ile sağlık sistemlerine güvensizlik arasında düşük seviyede, pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0,064; p<0,05). Uzaktan sağlık hizmetlerine yönelik tutumun, sağlık sistemlerine güvensizliği anlamlı olarak yordadığı, ancak modelin açıklama gücünün düşük olduğu tespit edilmiştir (R²=0,004; Beta=0,064; p<0,05). Bu bulgular, uzaktan sağlık hizmetlerinin yaygınlaşmasının ve hizmet kalitesinin artırılmasının sağlık sistemlerine olan güveni olumlu yönde etkileyebileceğini göstermektedir. Uzaktan sağlık hizmetlerinin erişimini artırmak ve hizmet kalitesini iyileştirmek için kapsamlı eğitim programları ve teknik destek sağlanmalıdır.
Selçuk Ünv. SBF Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan (Tarih: 31.01.2024 Sayı: 2024/82) yazılı izin alınmıştır.
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Management |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2025 |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | June 29, 2024 |
Acceptance Date | March 4, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |