Amaç: Çalışma, toplumdaki bireylerin aşı uygulamalarına karşı tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir araştırmadır. Veriler, literatür taraması ile oluşturulan google anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Anket iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde katılımcıların demografik verilerine yönelik sorular bulunmaktadır. İkinci bölümde ise bireylere Aşı Karşıtlıgı Ölçegi ve Pandemilerde Aşı Tereddütü ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın uygulamasına başlamadan Üniversitesinden etik kurul izni alınmıştır. Veriler IBM SPSS v 25 paket programda analiz edildi. İstatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi. Veriler normal dağıldığından katılımcıların tanıtıcı özellikleri ile ölçek puanlarının karşılaştırmasında Independent Sample T testi ve One-Way ANOVA testi kullanıldı. Çalışmaya katılan katılımcıların yaş ortalaması 31.15±10.56 (min=18, max=60)’tür. Katılımcıların %62.1’i kadın olup, %40.4’ü evli, %74.5’i önlisans/lisans mezunu ve %40 çocuk sahibi olduklarını belirtmişlerdir. Katılımcıların Aşı Karşıtlığı Ölçeği toplam puanı 34.18±8.18’tür (min=17, max=59), Pandemilerde Aşı tereddütü ölçeği toplam puanı 29.41±4.96 (min=16, max=45), Araştırma sonucunda cinsiyet, yaş, toplam gelir, siğortalanma durumu ile aşı karşıtlıgı ve pandemilerde aşı tereddütü ölçeği arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken gelir düzeyleri ile aşı karşıtlığı arasında anlamlı farklılık elde edilmiştir. Bunun yanında aşı karşıtlıgı ile pandemilerde aşı tereddütü arasında düşük seviyede pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Benzer şekilde aşı karşıtlıgının aşı tereddütü üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Aşı reddi ve tereddütü yaşayan bireylere yönelik aşı hakkında olası yan etkiler ve aşılamanın yararları gibi risklere ilişkin kamu spotları ve eğitici videolarla bilgilendirilmenin yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Aşı, Aşı Tereddüt, Aşı bilgi
Purpose: The study was conducted to examine the attitudes of individuals in the society towards vaccination applications. It is a descriptive and cross-sectional research. Data was collected through a Google survey form created by literature review. The survey consists of two parts. The first section contains questions regarding the demographic data of the participants. In the second part, the Vaccine Opposition Scale and the Vaccine Hesitancy in Pandemics scale were used for individuals. Ethics committee permission was obtained from the University before starting the research. Data were analyzed in IBM SPSS v 25 package program. Statistical significance level was accepted as p<0.05. Since the data were normally distributed, Independent Sample T test and One-Way ANOVA test were used to compare the descriptive characteristics of the participants and their scale scores. The average age of the participants in the study is 31.15±10.56 (min=18, max=60). 62.1% of the participants were women, 40.4% were married, 74.5% had an associate/bachelor's degree and 40% stated that they had children. The total score of the participants on the Vaccine Opposition Scale is 34.18±8.18 (min=17, max=59), the total score on the Vaccine Hesitancy Scale in Pandemics is 29.41±4.96 (min=16, max=45). As a result of the research, gender, age, total income, insurance While there was no significant difference between status and anti-vaccination scale and vaccine hesitancy scale in pandemics, a significant difference was found between income levels and anti-vaccination scale. In addition, a low-level, positive and significant relationship was detected between anti-vaccination and vaccine hesitancy in pandemics. Similarly, it has been concluded that opposition to vaccination has a significant and positive effect on vaccine hesitancy. It is recommended that individuals with vaccine rejection and hesitancy be informed about risks such as possible side effects and benefits of vaccination through public service announcements and educational videos.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pediatric Infectious Diseases, Infectious Diseases |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 25, 2025 |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | July 2, 2024 |
Acceptance Date | November 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |