Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yiyecek İçecek İşletmelerinin Dijital Pazarlama Açısından İncelenmesi Ankara İli Örneği

Yıl 2018, Ek Sayı 1, 157 - 176, 27.07.2018

Öz

İletişimin
doğasının farklılaştığı ve bilgiye ulaşmanın çok daha hızlandığı günümüzde;
dijital ortamlar, işletmeler ve müşteriler arasındaki iletişimi daha ileri bir
boyuta getirmiştir. Dolayısıyla dijital pazarlama uygulamaları işletmeler
açısından önem arz etmektedir. Bu çalışma, yiyecek içecek işletmelerinin
dijital pazarlama uygulamalarını kullanarak, müşteriler ile etkileşimi arttırma,
arama motorlarında bulunabilme oranlarını yükseltmek ve işletmelerinin web
sitelerinin daha etkin kullanılması amaçlarına katkı sağlaması açısından
önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Ankara ilinde faaliyet gösteren yöresel yiyecek
içecek hizmeti veren işletmelerin dijital pazarlama kapsamında web sitelerinin
ve sosyal medya hesaplarının incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden birisi olan içerik analizi ve araştırma amaçlarına uygun olarak
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018 yılı Ocak ayı
içerisinde TripAdvisor sitesinde Ankara ilinde yer alan restoranlar
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise “Yerel Mutfak” kategorisinde
bulunan 21 adet restorandan oluşmaktadır. Elde edilen bulgular doğrultusunda;
incelenen yiyecek içecek işletmelerinin tamamının web sitesinde haritalı adres,
telefon, e-posta bilgisi, menüsü yer
aldığı ve çoğunluğunun
web sitesinde sosyal medya hesaplarının bilgisinin yer aldığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akıncılar, A., & Dagdeviren, M. (2014). A hybrid multi-criteria decision making model to evaluate hotel websites. International Journal of Hospitality Management, 36, 263-271.
  • Altındal, M. (2013) Dijital Pazarlamada Marka Yönetimi ve Sosyal Medyanın Etkileri, Akademik Bilişim 2013, XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 23-25 Ocak, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.:1147-1151.
  • Arıkan R., (2017). Araştırma yöntem ve teknikleri. (Gözden Geçirilmiş 3. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Atabek, Ü. (2006) İnternette Etik Sorunların Ekonomi Politik Bağlamı, Küresel İletişim Dergisi, Sayı 2.
  • Baloglu, S. & Pekcan, Y. A. (2006). The Website Design and Internet Site Marketing Practices of Upscale and Luxury Hotels in Turkey. Tourism Management, 27(1):171-176.
  • Barutçu, S., & Toma, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications & Management/İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1).
  • Batinić, I. (2015). The Role And Importance Of Internet Marketıng In Modern Hotel Industry. Jpmnt) Journal of Process Management – New Technologies, International Vol. 3, No. 3. Bayram, M., & Yaylı, A. (2009). Otel web sitelerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 27(27). Bekar, A., Gökgöz, H., & Sürücü, Ç. (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinin E-Tablet Menü Kullanımları, Bozok, D. Avcıkurt, C. Doğdubay, M. Sarıoğlan, G., K., Girgin (Ed.) Gastronomi Üzerine Araştırmalar, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Benckendorff, P. J., & Black, N. L. (2000). Destination marketing on the Internet: A case study of Australian Regional Tourism Authorities. Journal of Tourism Studies, 11(1), 11.
  • Bessière, J. (1998). Local Development and Heritage:Traditional Food and Cuisine asTourist Attractions in Rural Areas. Journal of The European Society for Rural Sociology, 38(1).
  • Budak,V.Ö. ve Gezer, M. (2016) Esnek Web Ara Yüzü Tasarlanması Üzerine Bootstrap İle Bir Uygulama, Electronic Journal of Vocational Colleges ,10-24.
  • Cui Y. & RotoV. (2008), How People Use the Web on Mobile Devices, WWW 2008, Alternate Track: Industrial Practice and Experience April 21-25, Beijing, China.
  • Çubukcu, M. İ. (2010). Konaklama işletmeleri web site içeriklerinin değerlendirilmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 1(1), 39-59.
  • Dalgın, T., & Karadağ, L. (2013). Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Deniz, R. B. (2002). Yeni Bir Pazarlama Yöntemi Olarak Elektronik Posta Pazarlaması. Journal of İstanbul Kültür University Arts and Social Sciences. Cilt.1 Sayı.1:1-10
  • Eröz, S. & Doğrubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, İzmir.
  • Google Search Engine Optimization Starter Guide, https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/tr//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf (Erişim Tarihi, 20.01.2018)
  • Haşıloğlu, S. B., & Süer, İ. (2010). Elektronik Posta İle Pazarlama Üzerine Bir Araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi 1(1): 61-74
  • Haşıloğlu, S. B., & Karaman, A. (2006). Antalya bölgesindeki konaklama işletmelerinin İnternet’teki faaliyetleri üzerine bir uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 9 (1-2), 133-151.
  • Karabağ, S. F., Özgen, H. M., & Özgen, H. (2010). Bir İletişim Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Otel Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma-Web Sıtes As A Communıcatıon Tool: The Case Of Turkısh Hotels. Öneri Dergisi, 9(33), 17-32.
  • Karaca, Ş., & Gülmez, M. (2015). Mobil pazarlama: Kavramsal bir değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 69-81.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., & Ulama, Ş. (2002). Türkiye’deki konaklama işletmelerinin internet web sitelerini değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19, 51-92.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. Baskı). Nobel Yayın No: 068, Ankara, 292 s.
  • Kaur, G., (2017). “The Importance Of Dıgıtal Marketıng In The Tourısm Industry.” International Journal of Research - Granthaalayah, 5(6), 72-77. https://doi.org/10.5281/zenodo.815854
  • Kırçova, İ. (2012). İnternette Pazarlama, İstanbul: Beta Yayıncılık. s.24.
  • Köksal, Y. & Özdemir, Ş. (2013) Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2013, C.18, S.1, s.323-337.
  • Liu, L. & Arnett, P. (2000). Exploring The Factors Associated With Website Success in The Context of Electronic Commerce. Information And Management, 38 (1), 23 – 33.
  • Marangoz, M., (2014). İnternette Pazarlama, Ankara:Detay Yayıncılık.
  • Metin, İ. (2015). Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. Burhan Kılıç ve Zafer Öter (Ed.), E-Pazarlama (s.80). İstanbul: Beta Yayınları
  • Muylle S., Moenaert, R. & Despontin, M. (2004). The Conceptualization and Empirical Validation of Web Site User Satisfaction. Information & Management, 41, 543 – 560.
  • Nakano, C. (2011). Infographic: The Decline of Outbound Marketing. http://www.cmswire.com/cms/customer-experience/infographic-the-decline-of-outbound-marketing-013308.php (Erişim Tarihi, 24.01.2018)
  • Özgen, Ö., & Kurt, D. S. (2013). Analysis Of Decision Making Styles Of Social Media Opinion Leaders And Seekers. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 253-266.
  • Pırnar, İ. (2005). Turizm Endüstrisinde E-Ticaret. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Puchkov, S., (2016). Internet Marketing: Top 10 Most Effective Strategies, CreateSpace Independent Publishing Platform,South Carolina
  • Sirovich, J. & Darie, C., (2007), Professional Search Engine Optimization with PHP A Developer’s Guide to SEO, Wiley Publishing, Indianapolis
  • Statista. (2018, 01 05). Distribution of social media used in Turkey 2016-2017. www.statista.com: https://www.statista.com/statistics/570098/distribution-of-social-media-used-turkey/
  • Statista. (2018, 01 05). Forecast of social network user numbers in Turkey from 2015 to 2022 www.statista.com: https://www.statista.com/statistics/569090/predicted-number-of-social-network-users-in-turkey/
  • Teo, S.H.T. (2005). “Usage and Effectiveness Of Online Marketing Tools Among Business-to- Consumer (B2C) Firms in Singapore”, International Journal of Information Management, 25(2005)203-213.
  • Ufuk, A., & Mustafa, B., (2015). Konaklama işletmelerinin web sitelerinin değerlendirilmesi: Çanakkale örneği. Ekonomi, İşletme, Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1).
  • Yurdakul, N.B. & Bat M. (2011). Şirketler İçin Rekabette Sanal Farkındalık: Arama Motoru Pazarlaması, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Sayı:1.
  • Zilincan, J. (2015). Search Engine Optimization. Technology Transfer and Education (s. 506-510). Prague, Czech Republic: CBU International Conference on Innovation.
Yıl 2018, Ek Sayı 1, 157 - 176, 27.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Akıncılar, A., & Dagdeviren, M. (2014). A hybrid multi-criteria decision making model to evaluate hotel websites. International Journal of Hospitality Management, 36, 263-271.
  • Altındal, M. (2013) Dijital Pazarlamada Marka Yönetimi ve Sosyal Medyanın Etkileri, Akademik Bilişim 2013, XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 23-25 Ocak, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.:1147-1151.
  • Arıkan R., (2017). Araştırma yöntem ve teknikleri. (Gözden Geçirilmiş 3. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Atabek, Ü. (2006) İnternette Etik Sorunların Ekonomi Politik Bağlamı, Küresel İletişim Dergisi, Sayı 2.
  • Baloglu, S. & Pekcan, Y. A. (2006). The Website Design and Internet Site Marketing Practices of Upscale and Luxury Hotels in Turkey. Tourism Management, 27(1):171-176.
  • Barutçu, S., & Toma, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications & Management/İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1).
  • Batinić, I. (2015). The Role And Importance Of Internet Marketıng In Modern Hotel Industry. Jpmnt) Journal of Process Management – New Technologies, International Vol. 3, No. 3. Bayram, M., & Yaylı, A. (2009). Otel web sitelerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 27(27). Bekar, A., Gökgöz, H., & Sürücü, Ç. (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinin E-Tablet Menü Kullanımları, Bozok, D. Avcıkurt, C. Doğdubay, M. Sarıoğlan, G., K., Girgin (Ed.) Gastronomi Üzerine Araştırmalar, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Benckendorff, P. J., & Black, N. L. (2000). Destination marketing on the Internet: A case study of Australian Regional Tourism Authorities. Journal of Tourism Studies, 11(1), 11.
  • Bessière, J. (1998). Local Development and Heritage:Traditional Food and Cuisine asTourist Attractions in Rural Areas. Journal of The European Society for Rural Sociology, 38(1).
  • Budak,V.Ö. ve Gezer, M. (2016) Esnek Web Ara Yüzü Tasarlanması Üzerine Bootstrap İle Bir Uygulama, Electronic Journal of Vocational Colleges ,10-24.
  • Cui Y. & RotoV. (2008), How People Use the Web on Mobile Devices, WWW 2008, Alternate Track: Industrial Practice and Experience April 21-25, Beijing, China.
  • Çubukcu, M. İ. (2010). Konaklama işletmeleri web site içeriklerinin değerlendirilmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 1(1), 39-59.
  • Dalgın, T., & Karadağ, L. (2013). Restoran İşletmeleri Web Sitelerinin İçerik Analizi: Marmaris-Bodrum Örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Deniz, R. B. (2002). Yeni Bir Pazarlama Yöntemi Olarak Elektronik Posta Pazarlaması. Journal of İstanbul Kültür University Arts and Social Sciences. Cilt.1 Sayı.1:1-10
  • Eröz, S. & Doğrubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü ve Etik İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, İzmir.
  • Google Search Engine Optimization Starter Guide, https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/tr//webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf (Erişim Tarihi, 20.01.2018)
  • Haşıloğlu, S. B., & Süer, İ. (2010). Elektronik Posta İle Pazarlama Üzerine Bir Araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi 1(1): 61-74
  • Haşıloğlu, S. B., & Karaman, A. (2006). Antalya bölgesindeki konaklama işletmelerinin İnternet’teki faaliyetleri üzerine bir uygulama, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 9 (1-2), 133-151.
  • Karabağ, S. F., Özgen, H. M., & Özgen, H. (2010). Bir İletişim Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Otel Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma-Web Sıtes As A Communıcatıon Tool: The Case Of Turkısh Hotels. Öneri Dergisi, 9(33), 17-32.
  • Karaca, Ş., & Gülmez, M. (2015). Mobil pazarlama: Kavramsal bir değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 69-81.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., & Ulama, Ş. (2002). Türkiye’deki konaklama işletmelerinin internet web sitelerini değerlendirmeye yönelik bir çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19, 51-92.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. Baskı). Nobel Yayın No: 068, Ankara, 292 s.
  • Kaur, G., (2017). “The Importance Of Dıgıtal Marketıng In The Tourısm Industry.” International Journal of Research - Granthaalayah, 5(6), 72-77. https://doi.org/10.5281/zenodo.815854
  • Kırçova, İ. (2012). İnternette Pazarlama, İstanbul: Beta Yayıncılık. s.24.
  • Köksal, Y. & Özdemir, Ş. (2013) Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2013, C.18, S.1, s.323-337.
  • Liu, L. & Arnett, P. (2000). Exploring The Factors Associated With Website Success in The Context of Electronic Commerce. Information And Management, 38 (1), 23 – 33.
  • Marangoz, M., (2014). İnternette Pazarlama, Ankara:Detay Yayıncılık.
  • Metin, İ. (2015). Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. Burhan Kılıç ve Zafer Öter (Ed.), E-Pazarlama (s.80). İstanbul: Beta Yayınları
  • Muylle S., Moenaert, R. & Despontin, M. (2004). The Conceptualization and Empirical Validation of Web Site User Satisfaction. Information & Management, 41, 543 – 560.
  • Nakano, C. (2011). Infographic: The Decline of Outbound Marketing. http://www.cmswire.com/cms/customer-experience/infographic-the-decline-of-outbound-marketing-013308.php (Erişim Tarihi, 24.01.2018)
  • Özgen, Ö., & Kurt, D. S. (2013). Analysis Of Decision Making Styles Of Social Media Opinion Leaders And Seekers. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 253-266.
  • Pırnar, İ. (2005). Turizm Endüstrisinde E-Ticaret. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Puchkov, S., (2016). Internet Marketing: Top 10 Most Effective Strategies, CreateSpace Independent Publishing Platform,South Carolina
  • Sirovich, J. & Darie, C., (2007), Professional Search Engine Optimization with PHP A Developer’s Guide to SEO, Wiley Publishing, Indianapolis
  • Statista. (2018, 01 05). Distribution of social media used in Turkey 2016-2017. www.statista.com: https://www.statista.com/statistics/570098/distribution-of-social-media-used-turkey/
  • Statista. (2018, 01 05). Forecast of social network user numbers in Turkey from 2015 to 2022 www.statista.com: https://www.statista.com/statistics/569090/predicted-number-of-social-network-users-in-turkey/
  • Teo, S.H.T. (2005). “Usage and Effectiveness Of Online Marketing Tools Among Business-to- Consumer (B2C) Firms in Singapore”, International Journal of Information Management, 25(2005)203-213.
  • Ufuk, A., & Mustafa, B., (2015). Konaklama işletmelerinin web sitelerinin değerlendirilmesi: Çanakkale örneği. Ekonomi, İşletme, Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1).
  • Yurdakul, N.B. & Bat M. (2011). Şirketler İçin Rekabette Sanal Farkındalık: Arama Motoru Pazarlaması, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Sayı:1.
  • Zilincan, J. (2015). Search Engine Optimization. Technology Transfer and Education (s. 506-510). Prague, Czech Republic: CBU International Conference on Innovation.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Meydan Uygur Bu kişi benim

Çağrı Sürücü

Yasemini Sergen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Ek Sayı 1

Kaynak Göster

APA Meydan Uygur, S., Sürücü, Ç., & Sergen, Y. (2018). Yiyecek İçecek İşletmelerinin Dijital Pazarlama Açısından İncelenmesi Ankara İli Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 157-176.

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.