Amaç: Bu çalışma ile Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki illerde yüksek miktarda tüketilen ithal yani halk arasında “kaçak çay” olarak bilinen çayın tüketim tercihlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu amaçla Güneydoğu Anadolu Bölgesinde ikamet eden ve ithal çay tüketen tüketicilerden kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 452 kişi ile yüz yüze anket yapılmıştır. Araştırmanın diğer bölümünde ise tüketicilerin cinsiyetleri ve memleketleri ile diğer değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olup olmadığı ki-kare analizi yapılarak tespit edilmeye çalışılmıştır. Bulgular: Araştırmada; tüketicilerin aylık ortalama 1.1 kg-2.0 kg arasında ithal çay tükettikleri belirlenmiştir. Diğer yandan ithal çay tüketiminde en önemli faktörlerin damak tadı ve aileden gelme bir alışkanlık olduğu, satın almada ise ambalaj ve kalitenin en önemli faktörler olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Tüketicilerin cinsiyetleri ve ithal çayı en çok tükettikleri öğün, ithal çay tüketim sıklığı, ithal çay tüketme nedeni, ithal çayın genellikle nereden satın alındığı ve ithal çay satın almada dikkat edilen hususlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin cinsiyetleri ile diğer değişkenler arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Tüketicilerin memleketleri ile ithal çay tüketim tercihleri arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Harran Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Yönetim Birimi (BAP)
19016
Objective: With this study, it is aimed to determine the consumption preferences of imported tea, which is consumed in high amounts in the provinces in the Southeastern Anatolia Region, that is known as "smuggled tea" among the people. Materials and Methods: For this purpose, a face-to-face survey was conducted with 452 people selected by easy sampling method from consumers who live in the Southeastern Anatolia Region and consume imported tea. In the other part of the study, by using chi-squared analysis, it has been tried to determine whether there are statistically significant relationships between consumer’s gender and hometown and other variables Findings: In the research; It has been determined that consumers consume an average of 1.1 kg-2.0 kg of imported tea per month. On the other hand, it has been determined that the most important factors in imported tea consumption are taste and a family habit, while packaging and quality are the most important factors in purchasing. It has been determined that there is no statistically important relationship between the gender of consumers and how the habit of drinking imported tea was started, and the repast they mostly consume imported tea. Conclusion: It has been determined that there is a statistically significant relationship between the gender of the consumers and the meal they mostly consume imported tea, the frequency of imported tea consumption, the reason for consuming imported tea, where the imported tea is generally purchased and the considerations when purchasing imported tea. It has been determined that there is no statistically significant relationship between the genders of the consumers and other variables. It has been determined that there is a statistically significant relationship between the hometowns of consumers and their imported tea consumption preferences.
19016
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 19016 |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | September 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |