Objective: In this study, articles dealing with marketing approaches published on the Dergipark Platform between 2018-2020 were examined in terms of their bibliometric features.
Materials and Methods: The data of the study were collected from 61 articles examining the marketing approaches published in the journals on "Business" in the Dergipark Platform between 2018-2020. The data obtained were analyzed with the bibliometric analysis method, which is one of the qualitative research methods. Parameters used in the examination of articles with the help of bibliometric analysis; publication year, the marketing approach considered, the language of publication, the number of authors, the number of pages, the number of references, the publishing journals and the universities of the authors.
Findings and Results: According to the results, it was seen that the most articles in terms of marketing approaches were published in 2020 (38 articles, 62.30%). It was observed that the articles on “Social Media Marketing” and “Green Marketing” were published with the most 8 articles. It has been determined that the written language of the published articles is Turkish at a high rate (55 articles, 90.16%). When the articles were examined according to the number of authors, it was found that the number of articles with two authors was at the highest level (29 articles, 47.54%). Considering the number of pages of the articles, it was determined that 35 articles (35 articles, 57.38%) were between 11-20 pages. In reference numbers, it was seen that the author(s) used 31 or more references in 43 of the 61 articles (43 articles, 70.51%). It has been determined that the two journals with the most publications on the basis of marketing approaches are “The Journal of Current Marketing Approaches and Researches” and “Erciyes University Journal of Social Sciences Institute” with 4 articles. Finally; in the university distribution of the articles according to the number of authors, Sakarya University came to the fore with 7 authors. In the conclusion and suggestions part of the study, suggestions were made to those who are interested in the subject.
Amaç: Bu çalışmada Dergipark Platformunda 2018-2020 yılları arasında yayımlanmış pazarlama yaklaşımlarını ele alan makaleler, bibliyometrik özellikleri açısından incelenmiştir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın verileri, 2018-2020 yılları arasında Dergipark Platformunda yer alan “İşletme” konulu dergilerde yayımlanmış pazarlama yaklaşımlarını inceleyen 61 makaleden toplanmıştır. Elde edilen veriler nicel araştırma yöntemlerinden biri olan bibliyometrik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bibliyometrik analiz yardımıyla makalelerin incelenmesinde kullanılan parametreler; yayım yılı, ele alınan pazarlama yaklaşımı, yayım dili, yazar sayısı, sayfa sayısı, referans sayısı, yayımlayan dergiler ve yazarların üniversiteleri şeklindedir.
Bulgular ve Sonuç: Ortaya çıkan sonuçlara göre pazarlama yaklaşımları yönünden en fazla makalenin 2020 yılında (38 makale, %62,30) yayımlandığı görülmüştür. En çok 8 makale ile “Sosyal Medya Pazarlaması” ve “Yeşil Pazarlama” konulu makalelerin yayımlandığı görülmüştür. Yayımlanan makalelerin yazım dilinin yüksek bir oranda (55 makale, % 90,16) Türkçe olduğu belirlenmiştir. Yazar sayısına göre makaleler incelendiğinde iki yazarlı makale sayısının en yüksek düzeyde olduğu (29 makale, %47,54) saptanmıştır. Makalelerin sayfa sayısına bakıldığında, 35 makalenin (35 makale, %57,38) 11-20 sayfa arasında olduğu belirlenmiştir. Referans sayılarında ise toplamda 61 makalenin 43’ünde yazar/yazarların, 31 ve üzeri referans kullandığı (43 makale, %70,51) görülmüştür. Pazarlama yaklaşımları bazında en çok yayın yapan iki derginin 4 makale ile “Güncel Pazarlama Yaklaşımları ve Araştırmaları Dergisi” ve “Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi” olduğu saptanmıştır. Son olarak; yazar sayısına göre makalelerin üniversite dağılımında ise Sakarya Üniversitesi 7 yazar ile ön plana çıkmıştır. Çalışmanın sonuç ve öneriler kısmında ise konunun ilgililerine önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2021 |
Submission Date | June 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |