Purpose: By accepting the education factor as a variable in economic research, the concept of human capital as well as physical capital has been revealed. With these conceptual developments, scientific studies have accelerated in terms of the quality of education and access opportunities. Access opportunities to education and its quality naturally affect the balance of supply and demand. Education, which is considered a public service, is subject to marketing along with changes in supply or demand. These developments have made the concept of marketing education, which is a service sector, even more remarkable. The quality, accessibility and therefore marketing of education are considered as current scientific issues. Based on this point, the aim of the research is to investigate the phenomenon of education marketing from both educational and economic aspects. Materials and Methods: The research was designed on the basis of literature review. Data was collected by conducting a literature review of the concept of education marketing from both educational and economic perspectives. Based on the data, it has been tried to reveal the overlapping and different aspects of education marketing in terms of education and economy. Findings: Although education marketing is expressed differently as a concept in terms of education and economy, it was found that there are common definitions. When considered in terms of education, education marketing focuses on improving the management styles of service providers and providing quality-oriented education services. In terms of economy, it has been found that education marketing aims to increase welfare for a better life, qualitatively increase human capital, have a positive effect on economic growth and create a source of income for institutions. Conclusion: In conclusion, whether evaluated in terms of education or economy, education marketing is an economic policy carried out for the purpose of a struggle for existence under competitive conditions.
Amaç: İktisadi araştırmalarda eğitim faktörünün bir değişken olarak kabul edilmesi ile birlikte fiziki sermayenin yanı sıra beşerî sermaye kavramı ortaya çıkmıştır. Bu kavramsal gelişme ile birlikte eğitimin niteliği ve erişim imkanları açısından bilimsel çalışmalar hız kazanmıştır. Eğitime erişim imkanları ve onun niteliği doğal olarak arz ve talep dengesine etki etmektedir. Kamusal bir hizmet olarak değerlendirilen eğitim, arz veya talep tarafından meydana gelen değişiklik ile birlikte pazarlamaya konu edinmiştir. Bu gelişmeler hizmet sektörü olan eğitimin pazarlaması kavramını daha da dikkat çekici hale getirmiştir. Eğitimin niteliği, ulaşılabilirliği ve dolayısıyla pazarlaması güncel bilimsel konu olarak değerlendirilmektedir. Bu noktadan yola çıkarak araştırmanın amacı eğitim pazarlaması olgusunu hem eğitim hem de ekonomi yönüyle araştırmaktır. Gereç ve Yöntem: Araştırma literatür taraması temelinde kurgulanmıştır. Eğitim pazarlaması kavramını hem eğitim hem de ekonomik açıdan literatür taraması yapılarak veriler toplanmıştır. Verilerden yola çıkarak eğitim pazarlamasının eğitim ve ekonomik yönden örtüşen ve farklılaşan tarafları ortaya konmaya çalışılmıştır. Bulgular: Eğitim pazarlaması kavram olarak eğitim ve ekonomi açısından farklı şekilde ifade edilse de ortak tanımların olduğu bulgusu elde edilmiştir. Eğitim açısından ele alındığında eğitim pazarlaması, hizmet veren kurumların yönetim biçimlerinin geliştirilmesi ve kalite odaklı eğitim hizmetinin sunulması üzerinde odaklanmaktadır. Ekonomi açısıdan eğitim pazarlaması, daha iyi yaşam için refah artışı, beşerî sermayenin niteliksel olarak yükseltilmesi, ekonomik büyümeye pozitif etkisi ve kurumlar açısından gelir kaynağı oluşturma amacını taşıdığı bulgusu elde edilmiştir. Sonuç: Sonuç olarak ister eğitim isterse de ekonomi açısından değerlendirilsin eğitim pazarlaması, rekabet koşulları altında bir varoluş mücadelesi amacıyla gerçekleştirilen ekonomi politikası olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Marketing (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | November 7, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | June 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |