BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 16 Sayı: 1, 45 - 65, 01.02.2013

Öz

Communication skills are an important issue for students who are preparing for their profession. University students’ communication skills should be gained and developed in the training courses. The aim of this study is to determine the communication skills of the students in the vocational school. The communication skills of students were investigated with different variables like gender, age, programs, grade level, and living location of family, parents’ education, socio-economic level of family, parents’ attitudes, and relationships with friends. The study group of the research includes 364 students studying in Bilecik Şeyh Edebali University Osmaneli Vocational High School. The participants were asked to complete “Personal Information Form” and “Communication Skills Inventory”. The data analysis methods used in the study were percentage distribution, t-test, one-way variance analysis, Kruskal Wallis and Pearson’s correlation analysis. As a result of the research, it was found that communication skills of female students were higher than the communication skills of male students. C ommunication skills of students who have positive and calm relations with their friends were higher than other students.Other variables were not created on difference on students' communication skills.

Kaynakça

  • Acar V. (2009) Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Aebersold M. Tschannen D. and Sculli G. (2013) Improving Nursing Students’ Communication Skills Using Crew Resource Management Strategies. Journal of Nursing Education. 52(3):125-130.
  • Akyurt N. (2009) Sağlıkta İletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 4(11):15-33.
  • Baum T. (2002) Skills and Training for the Hospitality Sector: A Review of Issues. Journal of Vocational Education and Training. 54(3):343-364.
  • Can H. Aşan Ö. ve Aydın M. E. (2006) Örgütsel Davranış. Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Çetinkaya Ö. ve Alparslan A. M. (2011) Duygusal Zekânın İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 16(1):363-377.
  • Çetinkaya Z. (2011) Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 9(2):567-576.
  • Demirel Y. Ökdem F.Ş. ve Saracoğlu F. (2010) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Verilen Temel İletişim Becerileri Dersinin Öğrencilerin İletişim Becerilerini Değerlendirme Düzeylerine Etkisi. MYO-ÖS 2010-Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, Düzce.
  • Deniz İ. (2003) İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deniz M. E. ve Sümer A. S. (2010) Farklı Özanlayış Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete ve Stresin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 35(158):115-127.
  • Dilekman M. Başcı Z ve Bektaş F. (2008) Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(2):223-231.
  • Erigüç G. ve Eriş H. (2013) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri: Harran Üniversitesi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 12(46):232-254.
  • Erigüç G. ve Köse Durukan S. (2013) Evaluation of Emotional Intelligence and Communication Skills of Health Care Manager Candidates: A Structural Equation Modeling. International Journal of Business and Social Science. 4(13):115-123.
  • Ersanlı K. ve Balcı S. (1998) İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2(10):7-12.
  • Güney S. (2007) Yönetim ve Organizasyonun Bazı Temel Kavramları, Yönetim ve Organizasyon. İçinde: Güney S. (ed.) ss: 25-58. Nobel Yayın Dağıtım, Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ankara.
  • Gürşimşek I. Vural E. D. ve Demirsöz S. E. (2008) Öğretmen Adaylarının Duygusal Zekâları ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16:1-11.
  • Hannah A. Millichamp C.J. and Ayers K.M.S. (2004) A Communication Skills Course for Undergraduate Dental Students. Journal of Dental Education. 68(9):970-977.
  • Korkut F. (1996a) Lise Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Açısından İletişim Becerilerini Değerlendirmeleri. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Korkut F. (1996b) İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2(7):18-23.
  • Korkut F. (1999) Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1076, ss:208-218, Eskişehir.
  • Kumcağız H. Yılmaz M. Çelik S.B. ve Avcı İ.A. (2011) Hemşirelerin İletişim Becerileri: Samsun İli Örneği. Dicle Tıp Dergisi. 38(1):49-56.
  • Kurtyılmaz Y. (2005) Öğretmen Adaylarının Saldırganlık Düzeyleri ile Akademik Başarıları, İletişim ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiler: (Anadolu Üniversitesi ve Osmangazi Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma). Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Küçük P. D. (2011) Müzik Öğretmeni Adaylarının Empatik Eğilimleri ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Siyasal Kitabevi, ss:935-942, Ankara. Rees C. Sheard C. and McPherson A. (2004) Medical Students’ Views and Experiences of Methods of Teaching and Learning Communication Skills. Patient Education and Counseling. 54(1):119-121.
  • Toy S. (2007) Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yılmaz B. (2007) Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Yılmaz M. Üstün A. ve Odacı H. (2009) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. 1(1):8-19.

İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği

Yıl 2013, Cilt: 16 Sayı: 1, 45 - 65, 01.02.2013

Öz

Mesleklerine hazırlanmakta olan öğrenciler için iletişim becerileri önemli bir konudur. İletişim becerilerinin üniversite öğrencilerine eğitimleri sürecinde kazandırılması ve geliştirilmesi gerekir. Bu araştırmanın amacı, meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin belirlenmesidir. Öğrencilerin iletişim becerileri cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri program, sınıf, ailenin yaşadığı yer, anne ve babanın eğitim düzeyi, ailenin sosyo-ekonomik düzeyi, anne-babanın tutumları, arkadaşlarla ilişkiler değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Osmaneli Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 364 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “İletişim Becerileri Envanteri” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde, yüzdelik dağılımı, t-testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kız öğrencilerin iletişim becerileri erkek öğrencilerden daha yüksek olarak bulunmuştur. Arkadaşlarıyla ilişkileri olumlu ve sakin olan öğrencilerin iletişim becerileri diğer öğrencilerden daha yüksektir. Diğer değişkenlerin öğrencilerin iletişim becerileri üzerinde farklılık yaratmadığı sonucu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acar V. (2009) Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri. Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Burdur.
  • Aebersold M. Tschannen D. and Sculli G. (2013) Improving Nursing Students’ Communication Skills Using Crew Resource Management Strategies. Journal of Nursing Education. 52(3):125-130.
  • Akyurt N. (2009) Sağlıkta İletişim ve Marmara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi. 4(11):15-33.
  • Baum T. (2002) Skills and Training for the Hospitality Sector: A Review of Issues. Journal of Vocational Education and Training. 54(3):343-364.
  • Can H. Aşan Ö. ve Aydın M. E. (2006) Örgütsel Davranış. Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., Ankara.
  • Çetinkaya Ö. ve Alparslan A. M. (2011) Duygusal Zekânın İletişim Becerileri Üzerine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 16(1):363-377.
  • Çetinkaya Z. (2011) Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 9(2):567-576.
  • Demirel Y. Ökdem F.Ş. ve Saracoğlu F. (2010) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Verilen Temel İletişim Becerileri Dersinin Öğrencilerin İletişim Becerilerini Değerlendirme Düzeylerine Etkisi. MYO-ÖS 2010-Ulusal Meslek Yüksekokulları Öğrenci Sempozyumu, Düzce.
  • Deniz İ. (2003) İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deniz M. E. ve Sümer A. S. (2010) Farklı Özanlayış Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete ve Stresin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim. 35(158):115-127.
  • Dilekman M. Başcı Z ve Bektaş F. (2008) Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(2):223-231.
  • Erigüç G. ve Eriş H. (2013) Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri: Harran Üniversitesi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 12(46):232-254.
  • Erigüç G. ve Köse Durukan S. (2013) Evaluation of Emotional Intelligence and Communication Skills of Health Care Manager Candidates: A Structural Equation Modeling. International Journal of Business and Social Science. 4(13):115-123.
  • Ersanlı K. ve Balcı S. (1998) İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2(10):7-12.
  • Güney S. (2007) Yönetim ve Organizasyonun Bazı Temel Kavramları, Yönetim ve Organizasyon. İçinde: Güney S. (ed.) ss: 25-58. Nobel Yayın Dağıtım, Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Ankara.
  • Gürşimşek I. Vural E. D. ve Demirsöz S. E. (2008) Öğretmen Adaylarının Duygusal Zekâları ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16:1-11.
  • Hannah A. Millichamp C.J. and Ayers K.M.S. (2004) A Communication Skills Course for Undergraduate Dental Students. Journal of Dental Education. 68(9):970-977.
  • Korkut F. (1996a) Lise Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Açısından İletişim Becerilerini Değerlendirmeleri. III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Korkut F. (1996b) İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışmaları. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2(7):18-23.
  • Korkut F. (1999) Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1076, ss:208-218, Eskişehir.
  • Kumcağız H. Yılmaz M. Çelik S.B. ve Avcı İ.A. (2011) Hemşirelerin İletişim Becerileri: Samsun İli Örneği. Dicle Tıp Dergisi. 38(1):49-56.
  • Kurtyılmaz Y. (2005) Öğretmen Adaylarının Saldırganlık Düzeyleri ile Akademik Başarıları, İletişim ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiler: (Anadolu Üniversitesi ve Osmangazi Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma). Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Küçük P. D. (2011) Müzik Öğretmeni Adaylarının Empatik Eğilimleri ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 2 nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Siyasal Kitabevi, ss:935-942, Ankara. Rees C. Sheard C. and McPherson A. (2004) Medical Students’ Views and Experiences of Methods of Teaching and Learning Communication Skills. Patient Education and Counseling. 54(1):119-121.
  • Toy S. (2007) Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Yılmaz B. (2007) Üniversite Öğrencilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri ve Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Yılmaz M. Üstün A. ve Odacı H. (2009) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. 1(1):8-19.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülsün Erigüç Bu kişi benim

Tolga Şener Bu kişi benim

Hüseyin Eriş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erigüç, G., Şener, T., & Eriş, H. (2013). İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 16(1), 45-65.
AMA Erigüç G, Şener T, Eriş H. İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. HSİD. Şubat 2013;16(1):45-65.
Chicago Erigüç, Gülsün, Tolga Şener, ve Hüseyin Eriş. “İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 16, sy. 1 (Şubat 2013): 45-65.
EndNote Erigüç G, Şener T, Eriş H (01 Şubat 2013) İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 16 1 45–65.
IEEE G. Erigüç, T. Şener, ve H. Eriş, “İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği”, HSİD, c. 16, sy. 1, ss. 45–65, 2013.
ISNAD Erigüç, Gülsün vd. “İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 16/1 (Şubat 2013), 45-65.
JAMA Erigüç G, Şener T, Eriş H. İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. HSİD. 2013;16:45–65.
MLA Erigüç, Gülsün vd. “İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği”. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, c. 16, sy. 1, 2013, ss. 45-65.
Vancouver Erigüç G, Şener T, Eriş H. İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi: Bir Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Örneği. HSİD. 2013;16(1):45-6.