Communication skills are an important issue for students who are preparing for their profession. University students’ communication skills should be gained and developed in the training courses. The aim of this study is to determine the communication skills of the students in the vocational school. The communication skills of students were investigated with different variables like gender, age, programs, grade level, and living location of family, parents’ education, socio-economic level of family, parents’ attitudes, and relationships with friends. The study group of the research includes 364 students studying in Bilecik Şeyh Edebali University Osmaneli Vocational High School. The participants were asked to complete “Personal Information Form” and “Communication Skills Inventory”. The data analysis methods used in the study were percentage distribution, t-test, one-way variance analysis, Kruskal Wallis and Pearson’s correlation analysis. As a result of the research, it was found that communication skills of female students were higher than the communication skills of male students. C ommunication skills of students who have positive and calm relations with their friends were higher than other students.Other variables were not created on difference on students' communication skills.
Mesleklerine hazırlanmakta olan öğrenciler için iletişim becerileri önemli bir konudur. İletişim becerilerinin üniversite öğrencilerine eğitimleri sürecinde kazandırılması ve geliştirilmesi gerekir. Bu araştırmanın amacı, meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin belirlenmesidir. Öğrencilerin iletişim becerileri cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri program, sınıf, ailenin yaşadığı yer, anne ve babanın eğitim düzeyi, ailenin sosyo-ekonomik düzeyi, anne-babanın tutumları, arkadaşlarla ilişkiler değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Osmaneli Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 364 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “İletişim Becerileri Envanteri” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde, yüzdelik dağılımı, t-testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kız öğrencilerin iletişim becerileri erkek öğrencilerden daha yüksek olarak bulunmuştur. Arkadaşlarıyla ilişkileri olumlu ve sakin olan öğrencilerin iletişim becerileri diğer öğrencilerden daha yüksektir. Diğer değişkenlerin öğrencilerin iletişim becerileri üzerinde farklılık yaratmadığı sonucu bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 16 Sayı: 1 |