Sağlık iletişimi alanında kişilerarası iletişim ilgi çekici bir saha olarak değerlendirilmektedir. Alandaki kişilerarası iletişim odaklı tartışmalar hekim-hasta ilişkilerine yoğunlaşmaktadır. Bu çerçevede alan yazında güncel tartışma konusunu teşkil eden hekim-hasta ilişkileri bu çalışma kapsamında görece daha az konu edilen diş hekimleri ve hasta arasındaki iletişim problemlerine odaklanmaktadır. Araştırma kapsamında diş hekimleri ve hastalar arasındaki iletişim sürecinin hastaların bakış açısıyla nasıl değerlendirildiği ele alınmaktadır. Bu doğrultuda araştırmada nicel ve nitel içerik analizi yöntemi benimsenirken, çalışma, hizmet alan/almak isteyen hastaların deneyimleri çerçevesinde yürütülmüştür. Bu bağlamda Erciyes Üniversitesi Diş Hekimliği Fakülte Hastanelerine hastalar tarafından iletilen şikâyet, bilgi talebi, öneri ve memnuniyet konulu 571 adet yazılı hasta görüşü içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Böylece diş hekimi ile hasta iletişimini etkileyen unsurların hasta tarafından nasıl algılandığı görünür kılınmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda diş hekimi ve hasta arasındaki iletişimsel problemler diş hekiminin iletişim becerisi, hastanın kişisel özellikleri, sistemden kaynaklanan sorunlar, dil, kültür gibi konularda yoğunlaşırken diş hekiminin statü endişesiyle hastaların da pragmatist bir bakış açısıyla hareket ettikleri görülmektedir.
Bu çalışma, Erciyes Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurul’dan 29.11.2022 tarihinde 511 başvuru numarası ile onay almıştır.
Araştırma; kurum veya kuruluş tarafından finansal desteklenmemiştir.
Teşekkür beyanımız yoktur
Interpersonal communication is considered a significant area of concern within the field of health communication. Discussions in this domain predominantly focus on physician-patient relationships. However, this study shifts the focus to communication problems between dentists and patients, a relatively underexplored area in the literature. The research examines how the communication process between dentists and patients is perceived from the patients' perspective. To this end, both quantitative and qualitative content analysis methods were employed, and the study was conducted within the framework of the experiences of individuals receiving or seeking dental services. As part of the study, 571 written patient opinions comprising complaints, requests for information, suggestions, and expressions of satisfaction submitted to Erciyes University Faculty of Dentistry Hospitals were analyzed using content analysis. This approach aimed to uncover how patients perceive factors influencing dentist-patient communication. The findings indicate that communication problems between dentists and patients primarily revolve around the dentist's communication skills, patients' personal characteristics, systemic issues, and factors such as language and culture. Moreover, the results reveal that dentists often exhibit status-related concerns, while patients tend to adopt a pragmatic perspective in their interactions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health and Community Services, Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 26, 2025 |
Acceptance Date | July 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 3 |