In this research, I tried to elaborate on a scientific method used by a large number of early and late imams, that is, the acceptance of some ḥadīths from which some of the conditions the ḥadīths scholars stipulated for the authenticity of the chain of transmission. According to this view, if two conditions are met in those weak hadiths, namely: if it has popularity among ḥadīth scholars, and if the ḥadīths are implemented by ḥadīth scholars without objection, weak ḥadīths are adopted. It has been proven in this research that Ibn ʿAbd al-Barr al-Andalusi was one of those scholars who used this method to accept the weak ḥadīth that was well-known among scholars and they implemented, even if some of the conditions of validity ḥadīth scholars stipulated were missing from it. In addition, their implementation of the ḥadīth is sufficient to prove that the ḥadīth has an origin in their view. Through thirteen ḥadīths I collected after perusing Ibn ʿAbd al-Barr’s two works, Al-Tamheed and Al-Isthkar, I observed that Ibn ʿAbd al-Barr also adhered to this method, so it is not up to him to release it. After analyzing the hadiths, I went on to mention the scholars whose opinions are in line with that of Ibn ʿAbd al-Barr in accepting weak ḥadīths on the conditions of popularity and implementation. Lastly, I will also discuss Ibn ʿAbd al-Barr’s criteria to determine whether the ḥadīth is weak in the first place.
موضوع هذا البحث هو بيان منهج علمي كان يذهب إليه عدد كبير من أئمة السلف والخلف؛ وهو قبول بعض الأحاديث التي لم يتوفر فيها بعض الشروط التي اشترطها المحدِّثون لصحة الإسناد، وذلك إذا تحقَّقَ في تلك الأحاديث أحدُ أمرين، وهما: اشتهارُ الحديث بين العلماء، وعملهم بمقتضاه واحتجاجهم به، وخصوصًا إذا اتفقوا على الأخذ به، ولم يتركِ العملَ به أحدٌ منهم.
والهدف من هذا البحث هو إثبات أن ابن عبد البر الأندلسي يُعدُّ واحداً من أولئك العلماء الذي كانوا يذهبون هذا المذهب، في قبول الحديث الذي اشتهر لدى العلماء أو عملوا بمقتضاه، وإن لم تتوفر فيه بعض شروط الصحة في النقد الحديثي، بل إن اشتهاره لدى العلماء وعملهم بمقتضاه كافٍ في تقوية حالِ الحديث وقَبُوله، مما يجعله صالحًا للاحتجاج والعمل به.
وكانت طريقتي في إثبات صحة هذه الدعوى باستقراء الأحاديث التي حكم ابن عبد البر بضعفها لاختلال بعض شروط الصحة فيها، ومع ذلك قَبِلَها واحتجَّ بها، وكان عددها ثلاثة عشر حديثًا، لكنني استطعت من خلال تحليل تلك الأمثلة استنباط القيود التي كان ابن عبد البر يُقيِّد بها مَنهجَه ذاك، فليس الأمر على إطلاقه. وذَكرتُ مَن اتفق رأيُه مع رأي ابن عبد البر في ذلك. وربما أناقشه فيما يذهب إليه في قضية الحكم بضعف الحديث أصلًا.
Bu araştırmanın konusu, selef ve haleften çok sayıda imam tarafından kullanılan bilimsel bir yöntemi açıklamaktır. Bu da, muhaddislerin rivayetin senedinin sıhhati için şart koştukları bazı şartları taşımayan bir kısım hadislerin, iki şeyden biri yerine getirildiği takdirde kabul edilmesidir: Hadisin halk arasında meşhur olması ve alimlerin onun içeriğiyle amel etmeleri, onunla delil getirmeleri. Özellikle de ilgili hadisi almakta ittifak etmişler ve içlerinden biri bile onunla amel etmeyi terk etmemişse.
Bu araştırmanın amacı, İbn Abdilber el-Endelûsî'nin bu çerçevedeki düşünceyi benimseyen alimlerden biri olduğunu ispat etmektir: Buna göre bir hadis alimler arasında meşhur olmuşsa veya içeriğiyle amel ediliyorsa hadis tenkidi açısından gerekli olan tüm şartları taşımıyor olsa bile alimler arasında meşhur olması ve içeriğiyle amel edilmesi hadisi takviye etmek ve kabul etmek için yeterlidir ve bu durum onu delil getirip amel etmeye uygun kılmaktadır.
Bu iddianın geçerliliğini kanıtlama yöntemim, İbn Abdilber'in bazı sıhhat şartlarını taşımadıkları için zayıflığına hükmettiği ancak buna rağmen kabul edip delil getirdiği hadisleri tümevarım yöntemiyle incelemektir. Bunların sayısı on üçtür. Ben, bu örneklerin analizi yoluyla İbn Abdilber'in yaklaşımını, bu tür hadisleri ele alırkenki yöntem çerçevesinde benimsediği kriterleri ortaya çıkarabildim. Tabii ki onun bu hadislerle ilgili değerlendirmeleri kesin ve mutlak bir durum değildir. Şöyle ki, söz konusu hadislerdeki yaklaşımları İbn Abdilber'in görüşüne uyan bilginleri zikrettim. Bu arada zayıftır diye hüküm verdiği hadisler hususunda onunla farklı düşündüğüm yerler de oldu ve bunu onun tartıştım.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 8 |
Hadith Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.