İslam tarih ve
medeniyetinin ilk vakfiyelerinden biri olan Hz. Ali’nin vakfiyesi, Hz. Ali
tarafından 11 Cemadiye’l-Ûlâ 39 (4.10.659) tarihinde kaleme alınmıştır. Hz. Ali,
vakfiyesinde Yenbu’, Vâdilkura, Üzeyne ve Ra’d’daki arazilerini satılamayacak,
hibe edilemeyecek ve kimseye miras bırakılamayacak şekilde Allah Teâlâ’nın
rızası için vakfettiğini belirtmiştir. Vakfın kendi neslinden gelenler
tarafından idare edilmesini, arazilerin titizlikle korunarak imar edilmesini ve
ağaçlandırılmasını şart koşmuştur. Vakfiyesinde Hz. Peygamber’e ait arazilerin
de vakıf olduğunu, idaresi ve işletilmesi hususunda Hz. Peygamber’in
uygulamasının esas alınacağını ayrıca belirtmiştir. Vakıf gelirinin topluma
faydalı hizmetlere, fakirlere, yoksullara, yolda kalmışlara ve akrabalarından
muhtaç durumda olanlara her türlü ihtiyaçları için harcanmasını vakfın bir
şartı olarak kaydetmiştir. Kölelerini, vakıf arazide beş yıl çalışmaları
şartıyla azat ettiğini, cariyelerinin de özgür olduğunu bildirerek vakfiyesini
tamamlamıştır.
One of the first waqfiyyas of Islamic
history and civilization was penned by Caliph Ali on Djumada’l-Ula 11, 39
(November 4, 659). Along with the core principles of waqfiyya, the waqfiyya
written by Caliph Ali consists of fundamental principles leading to the
development of waqf culture. In his waqfiyya, Caliph Ali stated that for
Allah’s sake, he donated his lands in Yanbu, Vadilkura, Uzayna and Ra’d and
these lands were not to be sold, gifted or legated. He also conditioned that
his waqf should be administered by his own descendants and the lands should be
properly preserved, taken care of and afforested. He also added that the lands
of Prophet Mohammad would be a part of waqf and implementation of Prophet
Mohammad was to be applied in the administration of the lands. The income from
waqf was mandated to be distributed to the socially beneficial services, the
poor, the impoverished, the stranded and the relatives needing money in a way
that all these groups would meet their needs. He concluded the waqfiyya by
announcing that the slaves of Caliph Ali were emancipated on the condition that
they were going to work for five years and his odalisques were freed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Acceptance Date | December 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.