Aim:
The aim of the study was to investigate the factors affecting loneliness in nursing students.
Methods: The
universe of this study consisted of 352 nursing department students attending
Adnan Menderes University School of Health in 2012-2013 academic year. Census
sampling method was used in the survey and the sample consisted of 215 students.
The data were collected by using Personal Information Form, , UCLA Loneliness
Scale (UCLA), Rejection Sensivity Scale (RSS) and Social Anxiety Scale (SAS).
In addition to descriptive statistical methods such as means and standart
deviation, also T Test, Mann Whitney U Test, Krusskal Wallis Test, OneWay
Analysis of Variance (ANOVA) Test and Pearson Moment Correlation were used for
the data analysis.
Results: 74.1%
of students who participated in the study were female, 25.9% of students were
male and the mean age was 20.13±1.69. The results of the study, it was found
that the loneliness level of the students was affected by age, gender, maternal
attitude, academic achievement, mental health and interpersonal relationships.
It was found that as students' rejection
sensitivity and social anxiety levels increased, loneliness level increased.
Conclusion: It was
concluded that age, gender, maternal attitude, academic achievement, mental
health, interpersonal relationships, rejection sensitivities level and social
anxiety level affected students’ loneliness level. By determining loneliness
levels, students can be directed to related units in order to take support. And
organizing courses and education programs for the students' personal
development is also recommended.
BAP
ASYO-13015
Amaç: Bu
çalışmada hemşirelik öğrencilerinde yalnızlığı etkileyen faktörleri incelemek amaçlanmıştır.
Gereç yöntem: Araştırmanın
evrenini, Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu 2012-2013
eğitim-öğretim yılında hemşirelik bölümünde kayıtlı 352 öğrencisi
oluşturmuştur. Araştırmada tamsayım örnekleme yöntemi (census) kullanılmış ve
215 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Araştırma verileri, Kişisel Bilgi Formu,
UCLA Yalnızlık Ölçeği, Reddedilme Duyarlılığı Ölçeği ve Sosyal Kaygı
(Anksiyete) Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı
istatistiksel yöntemlerin (Yüzdelik Hesaplamalar, Ortalama, Standart sapma)
yanı sıra analizlerde; t testi, Mann Whitney U Testi, Krusskal Wallish Testi,
One Way Anova Testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya
katılan öğrencilerin %74.1'i kız, %25.9'ü erkektir ve yaş ortalamaları
20.13±1.69'dur. Araştırmada
öğrencilerin yalnızlık düzeyinin yaş, cinsiyet, anne tutumu,
akademik başarı, ruh sağlığı ve kişilerarası ilişkilerden etkilendiği
bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin reddedilme duyarlılığı ve sosyal kaygı
düzeyleri arttıkça yalnızlık düzeyinin arttığı saptanmıştır.
Sonuç: Araştırmada
yaş, cinsiyet, anne tutumu, akademik başarı, ruh sağlığı, kişilerarası
ilişkiler, reddedilme duyarlılığı ve sosyal kaygının öğrencilerin yalnızlık
düzeyini etkilediği belirlenmiştir. Öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin
belirlenerek, ihtiyacı olan öğrencilerin destek almaları için ilgili birimlere
yönlendirilmeleri, öğrencilere kişisel gelişimlerine yönelik kursların ve
eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir.
ASYO-13015
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | ASYO-13015 |
Publication Date | November 11, 2019 |
Submission Date | July 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.