Giriş: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum sürecinde sosyal destek algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde kayıtlı olan 630 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hemşirelik öğrencilerinin yarıdan fazlasının kız öğrencilerden (%76.7) ve 20-22 yaş aralığından (%64.6) oluştuğu, tamamına yakınının sağlık güvencesinin olduğu (%90.3), yarıdan fazlasının yurtta (%57.3) kaldığı ve çalışmadığı (%87.0) bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları bölüme ilişkin özellikleri incelendiğinde; yarıdan fazlasının okul yaşamından kısmen memnun olduğu (%64.1) ve hemşireliği isteyerek tercih ettiği (%73.8), öğrencilerin tercih sebepleri olarak yarısına yakını iş bulma sorunu olmaması (%39.0), idealdeki ve ilgi duyulan meslek olması (%37.1) olarak belirlenmiştir. Yapılan analizlerde; hemşirelik öğrencilerinin okul yaşamından memnuniyet durumları ile ÜYÖ ve alt boyutları, ÇBASDÖ ve alt boyutları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0.05). Hemşirelik öğrencilerinin üniversite yaşamları uyum süreci ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki incelendiğinde; pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.01).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek arttıkça üniversite yaşamlarına uyumlarının da arttığı saptanmıştır.
Çalışmaya katılan tüm hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.
References
Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Dil, S., Girgit, Aykanat, B. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öfke, umutsuzluk, stresle baş etme düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7:3,121-128.
Kahyaoğlu, Süt, H., Küçükkaya, B., Cumur, E., Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. J Higher Edu Sci, 9:2.
Bülbül, T., Güvendir, MA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. EBAD, 4:1,397-418.
Bayrak, AÖ., Bülbül, T. (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. SUJEF, 3:2, 6-20.
Dikmen, Y., Yılmaz, D., Usta, Yıldırım, Y. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eur J Ther, 23, 12-18.
Yüksel, A., Öz, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin üniversiteye uyumunda problem çözmeye dayalı psikoeğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi. JILSES, 4:2, 242-262.
Sevinç, S., Gizir CA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14:4, 1285-1308.
Aydın, A., Kahraman, N., Hiçdurmaz, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan sosyal destek ve psikolojik iyi olma düzeylerinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8:1, 40-47.
Pulido, M., Augusto, JM., Lopez, E. (2012). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. Int Nurs Rev, 59:15–25.
Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K, Hebden, U. (2010). A longitudinal study of stres and self-esteem in student nurses. Nurse Educ Today, 30:78–84.
Güngörmüş, K., Okanlı, A., Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6:1, 9-14.
Topkaya, N., Kavas, A. (2015). Perceived social support, life satisfaction, attitudes towards psychological help and intention to seek help: a model study. Turkish Studies, 979–96.
Baş, A., Kabasakal, Z. (2013). Despair acroos teacher candidates and percieved social support. JRET, 2:19-26.
Kacur, M., Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:31, 273-297.
Koç, M., Avşaroğlu, S., Sezer, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. SUSBED, 11,483-498.
Şahin, Baltacı, H. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. MEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8:25–36.
Aladağ, M., Kağnıcı, Y., Tuna, E., Tezer, E. (2003). Üniversite yaşamı ölçeği: Ölçek geliştirme ve yapı geçerliği üzerine bir çalışma. Türk PDR Dergisi, 2:20,41-47.
Eker, D., Arkar, H., Yaldız H. (2001). Factorial Structure, validity, and reliability of revised form of the multidimensional scale of perceived social support. Türk Psikiyatri Dergisi, 12:17-25.
Özlük, B., Karaaslan, A. (2017). Sağlık bilimleri fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumunda akran desteğinin etkisi. IOJES, 4-10:209-222.
Mercan, ÇS., Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education.; 8(2),135-154.
Tayfur, C., Ulupınar, S. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin akademik başarılarına etkisi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1),1-6.
Özdelikara, A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 9(1).
Temel, E., Bahar, A., Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(5),107-118.
Olgun, S., Adıbelli, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1),55-60.
Kalkım, A., Sağkal, Midilli, T., Uğurlu, E., Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4:41–60.
Zencir, G., Eşer, İ. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. DEUHFED, 9:30–7.
Çınar, Yücel, Ş., Kocaçal, Güler, E., Eşer, İ., Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. EGEHFD, 27:1–8.
İnce, S., Khorhsid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi/ Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences,18:163–71.
Telatar, TG., Üner, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitelerinin ve algılanan sosyal destek düzeylerinin belirlenmesi ve yaşam kalitesi ile ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri/J Health Sci, 5(1),128-1.
Investigation of Nursing Students' Perception of Social Support in the Adaptation Process of University Life
Aim: This study was conducted to determine the perceptions of nursing students' social support in their adaptation to university life. Method: The research was conducted with 630 students who were studying at a Faculty of Health Sciences in the 2018-2019 fall semester and accepted to participate in the study. Results: More than half of the nursing students included in the study were female students (76.7%) and the age range 20-22 (64.6%), almost all of them had health insurance (90.3%), more than half of them were in dormitories (57.3%) and not working (87.0%).When the characteristics of the students regarding the department they study are examined; More than half of them are partially satisfied with the school life (64.1%) and willingly preferred nursing (73.8%), almost half of the students have no problem finding a job (39.0%), the ideal and the profession of interest (37.1%).In the analysis made; There was a significant difference between the satisfaction level of nursing students with school life and the levels of MAS and its sub-dimensions, MSPSS, and its sub-dimensions (p<0.05).When the relationship between the university life adaptation process of nursing students and their perceptions of social support was examined, it was determined that there was a positive and statistically significant relationship (p<0.01). Conclusion: As a result of the study, it was determined that as the perceived social support of nursing students increased, their adaptation to university life increased.
Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Dil, S., Girgit, Aykanat, B. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öfke, umutsuzluk, stresle baş etme düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7:3,121-128.
Kahyaoğlu, Süt, H., Küçükkaya, B., Cumur, E., Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. J Higher Edu Sci, 9:2.
Bülbül, T., Güvendir, MA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. EBAD, 4:1,397-418.
Bayrak, AÖ., Bülbül, T. (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. SUJEF, 3:2, 6-20.
Dikmen, Y., Yılmaz, D., Usta, Yıldırım, Y. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eur J Ther, 23, 12-18.
Yüksel, A., Öz, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin üniversiteye uyumunda problem çözmeye dayalı psikoeğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi. JILSES, 4:2, 242-262.
Sevinç, S., Gizir CA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14:4, 1285-1308.
Aydın, A., Kahraman, N., Hiçdurmaz, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan sosyal destek ve psikolojik iyi olma düzeylerinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8:1, 40-47.
Pulido, M., Augusto, JM., Lopez, E. (2012). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. Int Nurs Rev, 59:15–25.
Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K, Hebden, U. (2010). A longitudinal study of stres and self-esteem in student nurses. Nurse Educ Today, 30:78–84.
Güngörmüş, K., Okanlı, A., Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6:1, 9-14.
Topkaya, N., Kavas, A. (2015). Perceived social support, life satisfaction, attitudes towards psychological help and intention to seek help: a model study. Turkish Studies, 979–96.
Baş, A., Kabasakal, Z. (2013). Despair acroos teacher candidates and percieved social support. JRET, 2:19-26.
Kacur, M., Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:31, 273-297.
Koç, M., Avşaroğlu, S., Sezer, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. SUSBED, 11,483-498.
Şahin, Baltacı, H. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. MEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8:25–36.
Aladağ, M., Kağnıcı, Y., Tuna, E., Tezer, E. (2003). Üniversite yaşamı ölçeği: Ölçek geliştirme ve yapı geçerliği üzerine bir çalışma. Türk PDR Dergisi, 2:20,41-47.
Eker, D., Arkar, H., Yaldız H. (2001). Factorial Structure, validity, and reliability of revised form of the multidimensional scale of perceived social support. Türk Psikiyatri Dergisi, 12:17-25.
Özlük, B., Karaaslan, A. (2017). Sağlık bilimleri fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumunda akran desteğinin etkisi. IOJES, 4-10:209-222.
Mercan, ÇS., Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education.; 8(2),135-154.
Tayfur, C., Ulupınar, S. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin akademik başarılarına etkisi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1),1-6.
Özdelikara, A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 9(1).
Temel, E., Bahar, A., Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(5),107-118.
Olgun, S., Adıbelli, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1),55-60.
Kalkım, A., Sağkal, Midilli, T., Uğurlu, E., Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4:41–60.
Zencir, G., Eşer, İ. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. DEUHFED, 9:30–7.
Çınar, Yücel, Ş., Kocaçal, Güler, E., Eşer, İ., Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. EGEHFD, 27:1–8.
İnce, S., Khorhsid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi/ Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences,18:163–71.
Telatar, TG., Üner, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitelerinin ve algılanan sosyal destek düzeylerinin belirlenmesi ve yaşam kalitesi ile ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri/J Health Sci, 5(1),128-1.
Karaarslan, D., Ergin, D., Demirbağ, S., Şen Celasin, N. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Sürecinde Sosyal Destek Algısının İncelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 4(1), 1-10.