Hemşirelik Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Sürecinde Sosyal Destek Algısının İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 10, 29.04.2021
Duygu Karaarslan
,
Dilek Ergin
,
Selin Demirbağ
,
Nesrin Şen Celasin
Öz
Giriş: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum sürecinde sosyal destek algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde kayıtlı olan 630 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür.
Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hemşirelik öğrencilerinin yarıdan fazlasının kız öğrencilerden (%76.7) ve 20-22 yaş aralığından (%64.6) oluştuğu, tamamına yakınının sağlık güvencesinin olduğu (%90.3), yarıdan fazlasının yurtta (%57.3) kaldığı ve çalışmadığı (%87.0) bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları bölüme ilişkin özellikleri incelendiğinde; yarıdan fazlasının okul yaşamından kısmen memnun olduğu (%64.1) ve hemşireliği isteyerek tercih ettiği (%73.8), öğrencilerin tercih sebepleri olarak yarısına yakını iş bulma sorunu olmaması (%39.0), idealdeki ve ilgi duyulan meslek olması (%37.1) olarak belirlenmiştir. Yapılan analizlerde; hemşirelik öğrencilerinin okul yaşamından memnuniyet durumları ile ÜYÖ ve alt boyutları, ÇBASDÖ ve alt boyutları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0.05). Hemşirelik öğrencilerinin üniversite yaşamları uyum süreci ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki incelendiğinde; pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.01).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek arttıkça üniversite yaşamlarına uyumlarının da arttığı saptanmıştır.
Teşekkür
Çalışmaya katılan tüm hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Dil, S., Girgit, Aykanat, B. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öfke, umutsuzluk, stresle baş etme düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7:3,121-128.
- Kahyaoğlu, Süt, H., Küçükkaya, B., Cumur, E., Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. J Higher Edu Sci, 9:2.
- Bülbül, T., Güvendir, MA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. EBAD, 4:1,397-418.
- Bayrak, AÖ., Bülbül, T. (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. SUJEF, 3:2, 6-20.
- Dikmen, Y., Yılmaz, D., Usta, Yıldırım, Y. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eur J Ther, 23, 12-18.
- Yüksel, A., Öz, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin üniversiteye uyumunda problem çözmeye dayalı psikoeğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi. JILSES, 4:2, 242-262.
- Sevinç, S., Gizir CA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14:4, 1285-1308.
- Aydın, A., Kahraman, N., Hiçdurmaz, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan sosyal destek ve psikolojik iyi olma düzeylerinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8:1, 40-47.
- Pulido, M., Augusto, JM., Lopez, E. (2012). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. Int Nurs Rev, 59:15–25.
- Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K, Hebden, U. (2010). A longitudinal study of stres and self-esteem in student nurses. Nurse Educ Today, 30:78–84.
- Güngörmüş, K., Okanlı, A., Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6:1, 9-14.
- Topkaya, N., Kavas, A. (2015). Perceived social support, life satisfaction, attitudes towards psychological help and intention to seek help: a model study. Turkish Studies, 979–96.
- Baş, A., Kabasakal, Z. (2013). Despair acroos teacher candidates and percieved social support. JRET, 2:19-26.
- Kacur, M., Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:31, 273-297.
- Koç, M., Avşaroğlu, S., Sezer, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. SUSBED, 11,483-498.
- Şahin, Baltacı, H. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. MEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8:25–36.
- Aladağ, M., Kağnıcı, Y., Tuna, E., Tezer, E. (2003). Üniversite yaşamı ölçeği: Ölçek geliştirme ve yapı geçerliği üzerine bir çalışma. Türk PDR Dergisi, 2:20,41-47.
- Eker, D., Arkar, H., Yaldız H. (2001). Factorial Structure, validity, and reliability of revised form of the multidimensional scale of perceived social support. Türk Psikiyatri Dergisi, 12:17-25.
- Özlük, B., Karaaslan, A. (2017). Sağlık bilimleri fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumunda akran desteğinin etkisi. IOJES, 4-10:209-222.
- Mercan, ÇS., Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education.; 8(2),135-154.
- Tayfur, C., Ulupınar, S. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin akademik başarılarına etkisi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1),1-6.
- Özdelikara, A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 9(1).
- Temel, E., Bahar, A., Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(5),107-118.
- Olgun, S., Adıbelli, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1),55-60.
- Kalkım, A., Sağkal, Midilli, T., Uğurlu, E., Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4:41–60.
- Zencir, G., Eşer, İ. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. DEUHFED, 9:30–7.
- Çınar, Yücel, Ş., Kocaçal, Güler, E., Eşer, İ., Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. EGEHFD, 27:1–8.
- İnce, S., Khorhsid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi/ Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences,18:163–71.
- Telatar, TG., Üner, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitelerinin ve algılanan sosyal destek düzeylerinin belirlenmesi ve yaşam kalitesi ile ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri/J Health Sci, 5(1),128-1.
Investigation of Nursing Students' Perception of Social Support in the Adaptation Process of University Life
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 10, 29.04.2021
Duygu Karaarslan
,
Dilek Ergin
,
Selin Demirbağ
,
Nesrin Şen Celasin
Öz
Aim: This study was conducted to determine the perceptions of nursing students' social support in their adaptation to university life. Method: The research was conducted with 630 students who were studying at a Faculty of Health Sciences in the 2018-2019 fall semester and accepted to participate in the study. Results: More than half of the nursing students included in the study were female students (76.7%) and the age range 20-22 (64.6%), almost all of them had health insurance (90.3%), more than half of them were in dormitories (57.3%) and not working (87.0%).When the characteristics of the students regarding the department they study are examined; More than half of them are partially satisfied with the school life (64.1%) and willingly preferred nursing (73.8%), almost half of the students have no problem finding a job (39.0%), the ideal and the profession of interest (37.1%).In the analysis made; There was a significant difference between the satisfaction level of nursing students with school life and the levels of MAS and its sub-dimensions, MSPSS, and its sub-dimensions (p<0.05).When the relationship between the university life adaptation process of nursing students and their perceptions of social support was examined, it was determined that there was a positive and statistically significant relationship (p<0.01). Conclusion: As a result of the study, it was determined that as the perceived social support of nursing students increased, their adaptation to university life increased.
Kaynakça
- Yavuzer, H. (2012). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Dil, S., Girgit, Aykanat, B. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öfke, umutsuzluk, stresle baş etme düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7:3,121-128.
- Kahyaoğlu, Süt, H., Küçükkaya, B., Cumur, E., Özdemir, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. J Higher Edu Sci, 9:2.
- Bülbül, T., Güvendir, MA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. EBAD, 4:1,397-418.
- Bayrak, AÖ., Bülbül, T. (2013). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. SUJEF, 3:2, 6-20.
- Dikmen, Y., Yılmaz, D., Usta, Yıldırım, Y. (2017). Hemşirelik öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile boyun eğici davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eur J Ther, 23, 12-18.
- Yüksel, A., Öz, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin üniversiteye uyumunda problem çözmeye dayalı psikoeğitim programının etkinliğinin değerlendirilmesi. JILSES, 4:2, 242-262.
- Sevinç, S., Gizir CA. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin bakış açılarından üniversiteye uyumu olumsuz etkileyen faktörler (Mersin Üniversitesi Örneği). Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14:4, 1285-1308.
- Aydın, A., Kahraman, N., Hiçdurmaz, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan sosyal destek ve psikolojik iyi olma düzeylerinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8:1, 40-47.
- Pulido, M., Augusto, JM., Lopez, E. (2012). Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. Int Nurs Rev, 59:15–25.
- Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K, Hebden, U. (2010). A longitudinal study of stres and self-esteem in student nurses. Nurse Educ Today, 30:78–84.
- Güngörmüş, K., Okanlı, A., Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6:1, 9-14.
- Topkaya, N., Kavas, A. (2015). Perceived social support, life satisfaction, attitudes towards psychological help and intention to seek help: a model study. Turkish Studies, 979–96.
- Baş, A., Kabasakal, Z. (2013). Despair acroos teacher candidates and percieved social support. JRET, 2:19-26.
- Kacur, M., Atak, M. (2011). Üniversite öğrencilerinin sorun alanları ve sorunlarla başetme yolları: Erciyes üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1:31, 273-297.
- Koç, M., Avşaroğlu, S., Sezer, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin akademik başarıları ile problem alanları arasındaki ilişki. SUSBED, 11,483-498.
- Şahin, Baltacı, H. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. MEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8:25–36.
- Aladağ, M., Kağnıcı, Y., Tuna, E., Tezer, E. (2003). Üniversite yaşamı ölçeği: Ölçek geliştirme ve yapı geçerliği üzerine bir çalışma. Türk PDR Dergisi, 2:20,41-47.
- Eker, D., Arkar, H., Yaldız H. (2001). Factorial Structure, validity, and reliability of revised form of the multidimensional scale of perceived social support. Türk Psikiyatri Dergisi, 12:17-25.
- Özlük, B., Karaaslan, A. (2017). Sağlık bilimleri fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumunda akran desteğinin etkisi. IOJES, 4-10:209-222.
- Mercan, ÇS., Yıldız, S. (2011). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. HAYEF Journal of Education.; 8(2),135-154.
- Tayfur, C., Ulupınar, S. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin akademik başarılarına etkisi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 7(1),1-6.
- Özdelikara, A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. DEUHFED, 9(1).
- Temel, E., Bahar, A., Çuhadar, D. (2007). Öğrenci hemşirelerin stresle baş etme tarzları ve depresyon düzeylerinin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(5),107-118.
- Olgun, S., Adıbelli, D. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1),55-60.
- Kalkım, A., Sağkal, Midilli, T., Uğurlu, E., Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4:41–60.
- Zencir, G., Eşer, İ. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleğine yönelik tutumları ile hemşirelik tercihi arasındaki ilişki: Türkiye örneği. DEUHFED, 9:30–7.
- Çınar, Yücel, Ş., Kocaçal, Güler, E., Eşer, İ., Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. EGEHFD, 27:1–8.
- İnce, S., Khorhsid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi/ Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences,18:163–71.
- Telatar, TG., Üner, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin yaşam kalitelerinin ve algılanan sosyal destek düzeylerinin belirlenmesi ve yaşam kalitesi ile ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri/J Health Sci, 5(1),128-1.