Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Değer Algıları: Covid-19 Pandemi Sürecine İlişkin Tanımlayıcı Çalışma

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 16 - 21, 20.04.2022
https://doi.org/10.54189/hbd.1025583

Abstract

Amaç: Bu araştırmada, Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin mesleki değer algıları ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır
Yöntem: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören 472 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Tanıtıcı Bilgi Formu ve Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği-Revize kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmada ölçeğin toplam puan ortalaması 106.61±16.59’dur. Öğrencilerin büyük çoğunluğu, hemşirelik bölümünü mesleğe olan kişisel ilgisinden dolayı seçtiğini, kendisini mesleğe uygun bulduğunu, hemşireliği profesyonel bir meslek olarak gördüğünü, mezuniyetten sonra hemşire olarak çalışmak istediğini ve hemşirelik mesleğine olumlu bakış açısına sahip olduğunu belirtmiştir. Katılımcıların %75.8’i pandemi sürecinde bu mesleği seçtiğine pişman olmadığını ve %94.1’i pandemi süresince hemşirelik mesleğinin ne kadar değerli olduğunu anladığını ifade etmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda, hemşirelik öğrencilerinin mesleki değer algıları yüksek bulunmuş olup 4. sınıfta okuyan öğrencilerin, sağlık meslek lisesi mezunu öğrencilerin, hemşirelik mesleğini profesyonel bir meslek olarak görenlerin ve mezuniyetten sonra hemşire olarak çalışmak isteyenlerin mesleki değer algısı daha yüksektir.

References

  • Acaroğlu, R. (2014). Revize Edilen Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği Türkçe Formunun Güvenirlik ve Geçerliği. F.N. Hem. Derg, Cilt 22 - Sayı 1: 8-16. Erişim adresi:https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/332758
  • Blazevicienel, A., Cengiz, S., Ateş, E., Güneş, K., Varzinskas, K. (2018). Values and Professional Role Perceptions of Nursing Students:Cross-sectional Survey in Turkey and Lithuania. NERP, 8(1):20-5. doi: 10.13140/RG.2.2.14821.35048
  • Bleda, S., Alvarez, I., and Prat., M. (2020). The Perceptions of Professional Values among Students at a Spanish Nursing School. Healthcare, 8, 74. doi: 10.3390/healthcare8020074
  • Chikeme, PC., Ogbonnay, NP., Anarado, AN., Ihudiebube-Splendor, CN., Madu, O., Israel, CE. (2019). Professional Values of Nigerian Nursing Students. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 8(3):26-35. Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/332291908_professional-values-of-nigerian-nursing-students
  • Elmalı, H. (2020) Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Değer Algılarının Belirlenmesi. JAREN, 6(1):125-31 doi:10.5222/jaren.2020.59272
  • Göriş, S., Kılıç, Z., Ceyhan, Ö., Şentürk, A.. (2014) Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. J Psy Nurs, 5(3):137-42 Erişim adresi: https://jag.journalagent.com/phd/pdfs/PHD-74046-ORIGINAL_ARTICLE-GORIS.pdf
  • Gözüm, S., Tüfekci FG., Çapik C. (2014). Hemşirelik Yüksekokulu mezunlarının okulları ve meslekleri ile ilgili görüşleri ve mezuniyet sonrası profilleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1):32-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunihem/issue/2664/34471
  • Gümrah, HV. (2015). Sağlık meslek lisesi ve lisans eğitimi alan hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2015. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Jh87AO7wIWE5aNgGiuBYmA&no=gJS845XBWkS_Yd-efL8NTQ
  • Kantek, F., Kaya, A., Gezer, N. (2017). The effects of nursing education on professional values: A longitudinal study. Nurse Education Today, 58:43-6. doi: 10.1016/j.nedt.2017.08.004
  • Karadağlı, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, ;9(2):81-91. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinsbd/issue/24537/259940
  • Kavurmacı, M., Demirel, BC. (2021). COVID-19 and Nursing Care. J Educ Res Nurs., 18(Supp.1):14-19. doi: 10.5152/jern.2021.71463
  • Kim, K., Han, Y., Kim, JS. (2015). Korean nurses’ ethical dilemmas, professional values and professional quality of life. Nurs Ethics, 22(4):467–78. doi: 10.1177/0969733014538892
  • Lacobucci, TA., Daly, BJ., Lindell, D., Griffin, MQ. (2013). Professional values, selfesteem, and ethical confidence of baccalaureate nursing students. Nurs Ethics, ;20(4):479-90. doi: 10.1177/0969733012458608
  • Orak, NŞ., Alpar, ŞE. (2012). Hemşirelerin profesyonel değerleri ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. MÜSBED, 2(1):22-31. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/165387
  • Özmen, D., Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1):40-52. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hemarge/issue/52742/695912
  • Öztürk, Dönmez, R., Özsoy, S. (2016). Factors influencing development of professional values among nursing students. Pak J Med Sci., 32(4):19-26. doi: 10.12669/pjms.324.10616
  • Parvan, K., Zamanzadeh, V., Hosseini, FA. (2012). Assessment of professional values among Iranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita J Med Sci., 1(2):37- 43. doi: 10.5812/thrita.6441.
  • Peksoy, S., Şahin, S., Demirhan, İ., Kaplan, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde profesyonellik algısı ve mesleki değerlere bağlılık arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. HUHEMFAD-JOHUFON, 7(2),104-112. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunhemsire/issue/55769/763138
  • Poorchangizi, B., Borhani, F., Abbaszadeh, A., Mirzaee, M. and Farokhzadian, J. (2019). Professional Values of Nurses and Nursing Students: a comparative study. BMC Medical Education. 19:438. doi: 10.1186/s12909-019-1878-2
  • Salmond, WS., Echevarria, M. (2017). Healthcare transformation and changing roles for nursing. Orthop Nurs.,36(1):12-25. doi: 10.1097/NOR.0000000000000308
  • Weis, D., Schank, MJ. (2000). An Instrument to measure professional nursing values. J Nurs Scholarsh, 32(2):201-4. doi: 10.1111/j.1547-5069.2000.00201.x.
Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 16 - 21, 20.04.2022
https://doi.org/10.54189/hbd.1025583

Abstract

References

  • Acaroğlu, R. (2014). Revize Edilen Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği Türkçe Formunun Güvenirlik ve Geçerliği. F.N. Hem. Derg, Cilt 22 - Sayı 1: 8-16. Erişim adresi:https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/332758
  • Blazevicienel, A., Cengiz, S., Ateş, E., Güneş, K., Varzinskas, K. (2018). Values and Professional Role Perceptions of Nursing Students:Cross-sectional Survey in Turkey and Lithuania. NERP, 8(1):20-5. doi: 10.13140/RG.2.2.14821.35048
  • Bleda, S., Alvarez, I., and Prat., M. (2020). The Perceptions of Professional Values among Students at a Spanish Nursing School. Healthcare, 8, 74. doi: 10.3390/healthcare8020074
  • Chikeme, PC., Ogbonnay, NP., Anarado, AN., Ihudiebube-Splendor, CN., Madu, O., Israel, CE. (2019). Professional Values of Nigerian Nursing Students. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 8(3):26-35. Erişim Adresi: https://www.researchgate.net/publication/332291908_professional-values-of-nigerian-nursing-students
  • Elmalı, H. (2020) Hemşirelik Öğrencilerinin Profesyonel Değer Algılarının Belirlenmesi. JAREN, 6(1):125-31 doi:10.5222/jaren.2020.59272
  • Göriş, S., Kılıç, Z., Ceyhan, Ö., Şentürk, A.. (2014) Hemşirelerin profesyonel değerleri ve etkileyen faktörler. J Psy Nurs, 5(3):137-42 Erişim adresi: https://jag.journalagent.com/phd/pdfs/PHD-74046-ORIGINAL_ARTICLE-GORIS.pdf
  • Gözüm, S., Tüfekci FG., Çapik C. (2014). Hemşirelik Yüksekokulu mezunlarının okulları ve meslekleri ile ilgili görüşleri ve mezuniyet sonrası profilleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1):32-39. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunihem/issue/2664/34471
  • Gümrah, HV. (2015). Sağlık meslek lisesi ve lisans eğitimi alan hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değerlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul: Haliç Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2015. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Jh87AO7wIWE5aNgGiuBYmA&no=gJS845XBWkS_Yd-efL8NTQ
  • Kantek, F., Kaya, A., Gezer, N. (2017). The effects of nursing education on professional values: A longitudinal study. Nurse Education Today, 58:43-6. doi: 10.1016/j.nedt.2017.08.004
  • Karadağlı, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, ;9(2):81-91. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/mersinsbd/issue/24537/259940
  • Kavurmacı, M., Demirel, BC. (2021). COVID-19 and Nursing Care. J Educ Res Nurs., 18(Supp.1):14-19. doi: 10.5152/jern.2021.71463
  • Kim, K., Han, Y., Kim, JS. (2015). Korean nurses’ ethical dilemmas, professional values and professional quality of life. Nurs Ethics, 22(4):467–78. doi: 10.1177/0969733014538892
  • Lacobucci, TA., Daly, BJ., Lindell, D., Griffin, MQ. (2013). Professional values, selfesteem, and ethical confidence of baccalaureate nursing students. Nurs Ethics, ;20(4):479-90. doi: 10.1177/0969733012458608
  • Orak, NŞ., Alpar, ŞE. (2012). Hemşirelerin profesyonel değerleri ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. MÜSBED, 2(1):22-31. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/165387
  • Özmen, D., Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1):40-52. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hemarge/issue/52742/695912
  • Öztürk, Dönmez, R., Özsoy, S. (2016). Factors influencing development of professional values among nursing students. Pak J Med Sci., 32(4):19-26. doi: 10.12669/pjms.324.10616
  • Parvan, K., Zamanzadeh, V., Hosseini, FA. (2012). Assessment of professional values among Iranian nursing students graduating in universities with different norms of educational services. Thrita J Med Sci., 1(2):37- 43. doi: 10.5812/thrita.6441.
  • Peksoy, S., Şahin, S., Demirhan, İ., Kaplan, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde profesyonellik algısı ve mesleki değerlere bağlılık arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. HUHEMFAD-JOHUFON, 7(2),104-112. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunhemsire/issue/55769/763138
  • Poorchangizi, B., Borhani, F., Abbaszadeh, A., Mirzaee, M. and Farokhzadian, J. (2019). Professional Values of Nurses and Nursing Students: a comparative study. BMC Medical Education. 19:438. doi: 10.1186/s12909-019-1878-2
  • Salmond, WS., Echevarria, M. (2017). Healthcare transformation and changing roles for nursing. Orthop Nurs.,36(1):12-25. doi: 10.1097/NOR.0000000000000308
  • Weis, D., Schank, MJ. (2000). An Instrument to measure professional nursing values. J Nurs Scholarsh, 32(2):201-4. doi: 10.1111/j.1547-5069.2000.00201.x.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Research Articles
Authors

Funda Karaman 0000-0002-4177-9247

Publication Date April 20, 2022
Submission Date November 18, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Karaman, F. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Değer Algıları: Covid-19 Pandemi Sürecine İlişkin Tanımlayıcı Çalışma. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 5(1), 16-21. https://doi.org/10.54189/hbd.1025583