The aim of this study is to examine the relationship between school administrators’ competence beliefs in innovation management and their strategic planning attitudes in schools. In this study, a correlational survey model was used. The study group of the research consists of 217 school administrators working in public schools in Karaman in the spring semester of 2021-2022 academic year. In this study, the “Strategic Planning Attitude Scale” developed by Baloğlu, Karadağ, and Karaman (2008), and the “Innovation Management Scale for Schools” developed by Bülbül (2012) were used. It was seen that school administrators’ perceptions of innovation management competencies in schools were at the level of “completely agree” and school administrators' perceptions of strategic planning attitudes were at the level of “partially agree”. A strong positive and significant relationship was determined between school administrators’ beliefs in their innovation management competence in schools and their strategic planning attitudes. It was concluded that school administrators’ competence beliefs in innovation management were significantly predicted their strategic planning attitudes. Accordingly, it can be stated that school administrators’ innovation management competencies beliefs have an important role in the forming and shaping of their strategic planning attitudes.
Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin okullarda yenilik yönetimi yeterlilik inançları ile stratejik planlama tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Karaman ilinde resmi anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 217 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Baloğlu, Karadağ ve Karaman (2008) tarafından geliştirilen “Stratejik Planlama Tutumları Ölçeği” ve Bülbül (2012) tarafından geliştirilen “Okullarda Yenilik Yönetimi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin okullarda yenilik yönetimi yeterlilikleri inançlarına ilişkin algılarının “kesinlikle katılıyorum” düzeyinde olduğu, stratejik planlama tutumlarına ilişkin algılarının ise “bazen katılıyorum” düzeyinde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin okullarda yenilik yönetimi yeterlilik inançları ile stratejik planlama tutumları arasında pozitif yönlü, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterlilik inançlarının, stratejik planlama tutumlarının anlamlı yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre okul yöneticilerinin sahip oldukları yenilik yönetimi yeterlilikleri inançlarının, stratejik planlama tutumlarının oluşmasında ve şekillenmesinde önemli bir role sahip olduğu belirtilebilir.
Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu Etik kurul kararının tarihi: 21.03.2022 Etik kurul belgesinin sayı numarası: 02-2022/18
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics of Education, Educational Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 16, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |