Research Article
BibTex RIS Cite

Development of the Curriculum Literacy Scale: A Validity and Reliability Study

Year 2019, , 1 - 28, 31.12.2019
https://doi.org/10.22596/2019.0402.1.28

Abstract

This study aimed to develop a valid and reliable
scale for curriculum literacy self-efficacy. In the research process, a total of
737 teachers and teacher candidates were employed, consisting of prospective
teachers in a state university in southern Turkey and teachers working in
public schools in the same region. During the scale development process;
validity and reliability analyzes were conducted. Analyzes have shown that the
curriculum literacy self-efficacy scale is valid, reliable and useful. The
scale consists of 27 items and five dimensions. Curriculum literacy
self-efficacy of teachers and teacher candidates will be measured by using the
developed scale.

References

  • Akınoğlu, O. & Doğan, S. (2012). Eğitimde program geliştirme alanına yeni bir kavram önerisi: Program okuryazarlığı. Sözel Bildiri, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • Akpınar, B. (2015). Eğitimde program geliştirme. Data Yayınları: Ankara.
  • Bernardi, R. A. (1994). Validating research results when Cronbach's alpha is below .70: A methodological procedure. Educational and Psychological Measurement, 54(3), 766-775.
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. The Guilford Press: New York, London.
  • Bümen, N. T., Çakar, E. & Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de Öğretim Programına Bağlılık ve Bağlılığı Etkileyen Etkenler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228.
  • Büyükkaragöz, S. (1997). Program Geliştirme: Kaynak Metinler (2nd Edition). Öz Eğitim Yayınları, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (13th Edition). Ankara: PegemAkademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Cattell, R. B. (1978). The scientific use of factor analysis in behavioral and life sciences. New York: Plenum Press.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (3rd Edition). Ankara: PegemAkademi.
  • Demirel, Ö. (2008). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (11th Edition). Pegem Akademi, Ankara.
  • Doğutaş, A. (2014). Program geliştirme. Eğitim Programı: Temeller, İlkeler ve Sorunlar, Arı, A. (Ed.). Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Ekinci, E. (2013). Eğitimin ekonomik temelleri. Eğitim Bilimine Giriş, Demirel, Ö. & Kaya Z. (Ed.) 8th Edition. Pegem Akademi, Ankara, ss. 161-197.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde Program Geliştirme (6th Edition). Edge Akademi, Ankara.
  • Everitt, B. S. (1975). Multivariate analysis: The need for data, and other problems. The British Journal of Psychiatry, 126(3), 237-240.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Hoşgörür, V. (2013). Eğitimin toplumsal temelleri. Eğitim Bilimine Giriş, Demirel, Ö. & Kaya Z. (Ed.) 8th Edition. Pegem Akademi, Ankara, p. 129-160.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford publications.
  • Marsh, H. W., & Hocevar, D. (1985). Application of confirmatory factor analysis to the study of self-concept: First-and higher order factor models and their invariance across groups. Psychological Bulletin, 97(3), 562.
  • McDonald, R. & Van Der Horst, H. (2007). Curriculum alignment, globalization, and quality assurance in South African higher education, Journal of Curriculum Studies, 39(1), 1-9, DOI: 10.1080/00220270500422715.
  • Oosterhof, A. (2003). Developing and Using Classroom Assesment (3rd Edition). Merill Prentice Hall, New Jersey.
  • Songer, N. B., & Gotwals, A. W. (2005). Fidelity of implementation in three sequential curricular units. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada.
  • Squires, D. (2012). Curriculum alignment research suggest that alignment can ımprove student achievement. The Clearing House, 85(4), 129-135.
  • Tanhan, F. (2010). Eğitimin psikolojik temelleri. Eğitim bilimine giriş, Memduhoğlu H.B. ve Yılmaz K. (Ed.), 2nd Editionı. Pegem akademi: Ankara. Ss.95-121.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde Program Geliştirme: Teori ve Teknikler (5th Edition). Alkım Kitapçılık Yayıncılık, Ankara.
  • Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.

Öğretim Programı Okuryazarlığı Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2019, , 1 - 28, 31.12.2019
https://doi.org/10.22596/2019.0402.1.28

Abstract

Bu
çalışma, öğretmen adayları ve öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı öz
yeterliklerini ölçebilecek güvenilir ve geçerli bir ölçek geliştirmeyi
amaçlamaktadır. Araştırma sürecinde, Türkiye’nin güneyinde bulunan bir devlet
üniversitesinde öğrenim gören öğretmen adaylarından ve aynı bölgede devlet
okullarında çalışmakta olan öğretmenlerden oluşan toplamda 737 öğretmen ve
öğretmen adayı ile çalışılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde; geçerlik ve
güvenirlik analizleri yapılmıştır. 
Analizler sonucu elde dilen bulgular öğretim programı okuryazarlığı öz
yeterlik ölçeğinin geçerli, güvenilir ve kullanışlı olduğunu ortaya koymuştur.
Ölçek 27 maddeden ve beş boyuttan oluşmaktadır. Geliştirilen ölçek kullanılarak
öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının öğretim programı okuryazarlığı öz
yeterlikleri ölçülebilecektir.

References

  • Akınoğlu, O. & Doğan, S. (2012). Eğitimde program geliştirme alanına yeni bir kavram önerisi: Program okuryazarlığı. Sözel Bildiri, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • Akpınar, B. (2015). Eğitimde program geliştirme. Data Yayınları: Ankara.
  • Bernardi, R. A. (1994). Validating research results when Cronbach's alpha is below .70: A methodological procedure. Educational and Psychological Measurement, 54(3), 766-775.
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. The Guilford Press: New York, London.
  • Bümen, N. T., Çakar, E. & Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de Öğretim Programına Bağlılık ve Bağlılığı Etkileyen Etkenler, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228.
  • Büyükkaragöz, S. (1997). Program Geliştirme: Kaynak Metinler (2nd Edition). Öz Eğitim Yayınları, Konya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (13th Edition). Ankara: PegemAkademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (2nd Edition). New York: Routledge.
  • Cattell, R. B. (1978). The scientific use of factor analysis in behavioral and life sciences. New York: Plenum Press.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (3rd Edition). Ankara: PegemAkademi.
  • Demirel, Ö. (2008). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (11th Edition). Pegem Akademi, Ankara.
  • Doğutaş, A. (2014). Program geliştirme. Eğitim Programı: Temeller, İlkeler ve Sorunlar, Arı, A. (Ed.). Eğitim Yayınevi, Konya.
  • Ekinci, E. (2013). Eğitimin ekonomik temelleri. Eğitim Bilimine Giriş, Demirel, Ö. & Kaya Z. (Ed.) 8th Edition. Pegem Akademi, Ankara, ss. 161-197.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde Program Geliştirme (6th Edition). Edge Akademi, Ankara.
  • Everitt, B. S. (1975). Multivariate analysis: The need for data, and other problems. The British Journal of Psychiatry, 126(3), 237-240.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299.
  • Hoşgörür, V. (2013). Eğitimin toplumsal temelleri. Eğitim Bilimine Giriş, Demirel, Ö. & Kaya Z. (Ed.) 8th Edition. Pegem Akademi, Ankara, p. 129-160.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford publications.
  • Marsh, H. W., & Hocevar, D. (1985). Application of confirmatory factor analysis to the study of self-concept: First-and higher order factor models and their invariance across groups. Psychological Bulletin, 97(3), 562.
  • McDonald, R. & Van Der Horst, H. (2007). Curriculum alignment, globalization, and quality assurance in South African higher education, Journal of Curriculum Studies, 39(1), 1-9, DOI: 10.1080/00220270500422715.
  • Oosterhof, A. (2003). Developing and Using Classroom Assesment (3rd Edition). Merill Prentice Hall, New Jersey.
  • Songer, N. B., & Gotwals, A. W. (2005). Fidelity of implementation in three sequential curricular units. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Canada.
  • Squires, D. (2012). Curriculum alignment research suggest that alignment can ımprove student achievement. The Clearing House, 85(4), 129-135.
  • Tanhan, F. (2010). Eğitimin psikolojik temelleri. Eğitim bilimine giriş, Memduhoğlu H.B. ve Yılmaz K. (Ed.), 2nd Editionı. Pegem akademi: Ankara. Ss.95-121.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde Program Geliştirme: Teori ve Teknikler (5th Edition). Alkım Kitapçılık Yayıncılık, Ankara.
  • Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale development research a content analysis and recommendations for best practices. The Counseling Psychologist, 34(6), 806-838.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Yıldırım 0000-0002-4137-2025

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Yıldırım, İ. (2019). Öğretim Programı Okuryazarlığı Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Harran Maarif Dergisi, 4(2), 1-28. https://doi.org/10.22596/2019.0402.1.28