The aim of this study is to determine the problems experienced in the transfer of the makams in the secondary school music course and to offer suggestions for the solution of these problems. It was tried to determine the situation by using descriptive method. In order to provide data for the research, 15 semi-structured interview questions were applied to music teachers working in the second level of primary education (5th, 6th, 7th, 8th grades) and public schools in 21 provinces, 3 provinces each from seven geographical regions of Turkey, in the 2023-2024 academic year through ZOOM by random sampling method. The data obtained from the interviews were analysed by content analysis method, and after being transformed into text, they were subjected to code and theme separation. After analysing the data divided into codes and themes, problems and suggestions were evaluated and solutions to the problems were proposed. In addition, in the study, teachers' recommendations on creating a repertoire of modal children's songs were also included.
Araştırmada ortaokul müzik dersinde yer alan makamsal kazanımların aktarılmasında yaşanan problemleri belirlemek ve bu sorunları değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmaya veri sağlamak üzere yarı yapılandırılmış 15 görüşme sorusu, tesadüfi örnekleme yöntemiyle Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesinden 3'er ayrı il olmak üzere toplam 21 ilde ilköğretim ikinci kademede (5. 6. 7. 8. sınıflar) ve devlet okullarında 2023 – 2024 Eğitim Öğretim yılında görev yapmakta olan müzik öğretmenlerine ZOOM uygulaması vasıtasıyla uygulanmıştır. Elde edilen veriler kod tema ayrımına tabi tutulduktan sonra analizleri yapılmış ve yorumlanmıştır. Öğretmenlere makamsal kazanımları aktarırken kullandıkları yöntemler, teknikler ve materyaller, lisans döneminde aldıkları Türk Müziği eğitiminin yeterli olup olmadığı gibi sorular sorulmuştur. Ayrıca, öğretmenlere “makamsal kazanımları aktarmada öğretim programından, öğretmenden, öğrencilerden ve okulun fiziki koşullarından kaynaklanan güçlükler nelerdir?” soruları da sorulmuştur. Ayrıca araştırmada öğretmenlerin makamsal çocuk şarkıları repertuarı oluşturma konusundaki tavsiyelerine de yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | June 11, 2024 |
Acceptance Date | August 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |