Amaç: Bu araştırma, iletişim becerisi eğitiminde standart hasta yöntemi uygulanan hemşirelik öğrencilerinin
deneyimlerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Bu araştırma karma yöntem ile yapılmış bir müdahale çalışmasının nitel bölümünü kapsamaktadır.
Araştırmanın evrenini, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümünün 2017-2018 eğitimöğretim yılı bahar döneminde bir mesleki seçmeli derse kayıtlı 3.sınıf öğrencileri (N=45) oluşturmuştur.
Araştırmanın nicel kısmında basit rastgele sayılar tablosu kullanılarak seçilen ve SH uygulamasına katılıp
uygulamayı tamamlayan öğrenciler araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n=23). Çalışmada öğrencilere klasik
eğitimin yanı sıra “Standart Hasta” yöntemi uygulanarak iletişim becerilerinin öğretimi yapılmıştır. Veri
toplamada, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Öğretim Elemanı
Değerlendirme ve Öz Değerlendirme Formları kullanılmıştır. Veriler sayı, yüzdelik ve tematik değerlendirme
kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmada öğrenciler, standart hasta uygulamasının öncesinde “kendilerini heyecanlı (%86,9) ve
yetersiz (%26,0) hissettiklerini”, “uygulama sırasındaki performanslarından orta derecede (%43,4) memnun
olduklarını” bildirmişlerdir. Standart hasta uygulamasının iletişim eğitimine katkısı konusundaki görüşleri
incelendiğinde; öğrencilerin %60,8’i bu uygulamanın “güvenli bir ortamda, hastaya zarar vermeden öğrenme
fırsatı sunduğunu”, %69,5’i “klinik karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirdiğini”, %52,1’i ise
“teorik bilginin pratiğe dönüşmesinde etkili olduğunu” ifade etmişlerdir.
Sonuç: Araştırmamızda hemşirelik öğrencilerinin standart hasta uygulamasında performanslarından
memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu, ayrıca etkili iletişim kurma, klinik beceri geliştirme ve taburculuk eğitimi verebilme konusundaki performans memnuniyetlerinin yüksek olduğu ve en çok hastaların psikolojik
gereksinimlerinin belirlenmesi boyutunda kendilerini geliştirmeyi düşündükleri ve bu konuda farkındalıklarının
arttığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 1-2 |