Research Article
BibTex RIS Cite

Investigating University Students’ Epistemological Beliefs in Terms of Some Demographic Variables

Year 2022, , 391 - 401, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1076780

Abstract

The aims of this non-experimental quantitative study which employed a survey design were to determine the university students’
epistemological beliefs and to examine whether their epistemological beliefs differ by gender, father and mother’s educational background,
age, and grade level. The data were collected with the Epistemological Belief Questionnaire in this study which was conducted with 535
university students. It was found that university students had moderately sophisticated epistemological beliefs regarding effort, ability,
and unchanging truth sub-dimensions. Besides, while students’ epistemological beliefs regarding effort, ability, and unchanging truth subdimensions
did not significantly differ by gender variable, they significantly varied by mother and father’s educational background, age,
and grade level variables. Older students are studying at higher grade levels, and have parents with higher educational degrees had more
sophisticated epistemological beliefs. These results were confirmed by the huge body of previous literature and theoretical background

References

  • Arseven, İ., Ersoy, M. ve Taşdemircanan, A. (2021). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile ders çalışma yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 4686-4717.
  • Aslan, C. (2017). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 37-50.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bakır, S. ve Adak, F. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(4), 24-36.
  • Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R. ve Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing: the development of self, voice and mind. Basic Books.
  • Biçer, B., Er, H. ve Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarını epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Bozpolat, E. ve Durdu, Y. (2020). Investigation of 9th and 10th graders’ mathematics-oriented epistemological beliefs in terms of several variables. The Journal of International Social Sciences, 30(1), 91-118.
  • Brown, C. A. ve Cooney, T. J. (1982). Research on teacher education: a philosophical orientation. Journal of Research and Development in Education, 15(4), 13-18.
  • Brownlee, J., Purdie, N. ve Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in preservice teacher education students. Teaching in Higher Education, 6(2), 247-268.
  • Buehl, M. M. ve Alexander, P. A. (2001). Beliefs about academic knowledge. Educational Psychology Review, 13, 385-418.
  • Buehl, M. M., Alexander, P. A. ve Murphy, P. K. (2002). Beliefs about schooled knowledge: domain specific or domain general? Contemporary Educational Psychology, 27, 415–449.
  • Cevizci, A. (2014). Felsefe sözlüğü (6. Baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Chan, K. ve Elliott, R. G. (2004). Epistemological beliefs across cultures: critique and analysis of beliefs structure studies. Educational Psychology, 24(2), 133-140.
  • Chan, K. ve Elliott, R. G. (2002). Exploratory study of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: Cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27, 392–414.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lewrence Erlbaum Associates.
  • Çağlayan, S. H. ve Mehtap B. (2010). Üniversite bayan futsal takımı sporcularının epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 37-47.
  • Çakır Bozdemir, G. (2016). Öğretmenlerin epistemolojik inançları ile yansıtıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkiler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Çoğaltay, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri dersinin öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları ve bilimsel araştırmalara yönelik tutumları üzerindeki etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 125-140.
  • Dahl, T. I., Bals, M. ve Turi, A. L. (2005). Are students’ beliefs about knowledge and learning associated with their reported use of learning strategies?. British Journal of Educational Psychology, 75, 257-273.
  • Demir, Ö. ve Acar, M. (2005). Sosyal bilimler sözlüğü. Adres Yayınları.
  • Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik inançlar. In Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Eds.), Eğitimde Bireysel Farklılıklar (pp.261-289). Nobel Yayınları.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 57-70.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230-249.
  • Elmalı, Ş. ve Yıldız, E. (2017). Preservice science teachers’ inquiry skills, epistemological beliefs and learning styles. Journal of Educational Sciences, 8(2), 92-108.
  • Eroğlu, S. E. ve Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-312.
  • Green, D. W., Parker, R. M. (1989). Vocational and academical attributes of students with different learning styles. Journal of Collage Student Development, 30(5), 395-400.
  • Gümüştekin Ertugay, T. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile matematik öğretimi ve öğrenimine yönelik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Güven, M. ve Belet, Ş. D. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve biliş bilgilerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(1), 361-378.
  • Hofer, B. K. (2000). Dimensionality and disciplinary differences in personal epistemology. Contemporary Educational Psychology, 25, 378–405.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13, 353–382.
  • Hofer, B. K. (2005). The Legacy and the challenges: Paul Pintrich’s contributions to personal epistemology research. Educational Psychologist, 40, 95-105.
  • Hofer, B. K. ve Pintrich P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Hyytinen, H., Holma, K., Toom, A., Shavelson, R. J. ve Lindblom-Ylänne, S. (2014). The complex relationship between students’ critical thinking and epistemological beliefs in the context of problem solving. Frontline Learning Research, 6, 1-25.
  • İçen, M., İlğan, A. ve Göker, H. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının analizi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 1(2), 2-11.
  • Jehng, J. C. J., Johnson, S. D. ve Anderson, R. C. (1993). Schooling and students′ epistemological beliefs about learning. Contemporary Educational Psychology, 18(1), 23-35.
  • Kahramanoğlu, R. ve Özbakış, G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 8-27.
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kanadlı, S. ve Akay, C. (2019). Schommer’in epistemolojik inançlar modelinin cinsiyet ve akademik başarı açısından incelenmesi: bir meta-analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 44(198), 389-411.
  • Karabulut, E. O. ve Ulucan, H. (2012). Beden eğitimi öğretmenliği adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 39-44.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Kaya, E. ve Ekiçi, M. (2017). An analysis of social studies teachers’ epistemological beliefs and teaching styles in terms of several variables. Elementary Education Online, 16(2), 782-813.
  • Kazu, I. Y. ve Erten, P. (2015). Investigation of pre-service teachers’ epistemological beliefs. Dicle Univesity Ziya Gökalp Education Faculty Journal, 25, 57-75.
  • Kırbaşlar, F. G., Arıca, B. ve Barış, Ç. Ç. (2021). Determination of the epistemological and ontological beliefs of secondary school students. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 986-1005.
  • King, P. M. ve Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. Jossey-Bass.
  • Koç Erdamar, G. & Bangir Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Koyunlu Ünlü, Z. ve Dökme, I. (2017). Science teacher candidates’ epistemological beliefs and critical thinking disposition. Eurasian Journal of Educational Research, 72, 203-220.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge University Press.
  • Kuhn, D. ve Weinstock M. (2002). What is epistemological thinking and why does it matter? In Barbara K. Hofer ve Paul, R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (pp.121-144). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kutluca, A. Y. (2018). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerini yordayan değişkenlerin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 6(1), 1-20.
  • Lee, J., Zhang, Z., Song, H. ve Huang, X. (2013). Relationships between epistemological beliefs, conceptions of teaching and learning and instructional practices of teachers: a chinese perspective. Australian Journal of Teacher Education, 38(12), 119-146.
  • Lind, D., Marchal, W. ve Wathen, S. (2012). Basic statistics for business & economics. McGraw-Hill.
  • Magolda, M. (1992). Students’ epistemological and academic experiences: implication for pedagogy. Review of Higher Education, 15(3), 265-87.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin düşünme stilleri ve epistemolojik inançlarının kullandıkları yöntemler ve ölçme araçlarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Müller, S., Rebmann, K. ve Liebsch, E. (2008). Trainers’ beliefs about knowledge and learning - A pilot study. European journal of vocational training, 45(3), 90-108.
  • Neber, H. ve Schommer, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Ability Studies, 13(1), 59-74.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(13), 155-62.
  • Özkal, K., Tekkaya, C., Sungur, S., Çakıroğlu, J. ve Çakıroğlu, E. (2017). Elementary students’ scientific epistemological beliefs in relation to socio-economic status and gender. Journal of Science Teacher Education, 21(7), 873-885.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Paulsen, M. B. ve Wells, C. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in Higher Education, 39(4), 365-384.
  • Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years. Holt, Rinehart and Winston.
  • Perry, W. G. (1981). Cognitive and ethical growth: the making of meaning. In Arthur W. Chickering (Eds), The modern American college (pp. 76-116). Jossey-Bass.
  • Pintrich, P. (2002). The role of metacognition and knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into Practice, 41(4), 219-225.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39, 19–29.
  • Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319.
  • Schommer, M. (1998). The role of adults' beliefs about knowledge in school, work, and everyday life. In M. Cecil Smith ve Thomas Pourchot (Eds.), Adult learning and development: Perspectives from educational psychology (pp. 127-143). Lawrance Erlbaum Associate.
  • Schommer, M. ve Dunnell, P. A. (1994). A comparison of epistemological beliefs between gifted and non-gifted high school students. Roeper Review: A Journal on Gifted Education, 16(3), 207–210.
  • Şenler, B. ve İrven, Ö. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ile sözde-bilimsel inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 659-671.
  • Tabachnick, B. G. ve L. S. Fidell. (2012). Using multivariate statistics (6. Baskı). Pearson.
  • Taşkın, T. (2021). Fizik öğretmenlerinin bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 325-341.
  • Terzi, A. R., Şahan, H. H., Çelik, H. ve Zöğ, H. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 344-356.
  • Topdemir, H. G. (2008). Felsefe. Pegem Akademi.
  • Yankayış, K., Güven, A. ve Türkoğuz, S. (2014). Examination according to several variables of their opinions about scientific knowledge of middle school students. Journal of Bayburt Education Faculty, 9(2), 53-71.
  • Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin epistemolojik ve matematik problem çözümlerine yönelik inançlarının problem çözme sürecine etkisinin araştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yılmaz, Y. (2014). İlk ve ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.

Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2022, , 391 - 401, 31.08.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1076780

Abstract

Tarama modelinin kullanıldığı deneysel olmayan bu çalışmada üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve bu
inançların cinsiyet, anne ve babanın eğitim durumu, yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi
amaçlanmıştır. 535 üniversite öğrencisiyle yürütülen bu çalışmada veriler Epistemolojik İnanç Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna inanç (ÖÇBOİ), öğrenmenin yeteneğe bağlı
olduğuna inanç (ÖYBOİ) ve tek bir doğrunun var olduğuna inanç (TBDVOİ) alt boyutlarına ilişkin epistemolojik inançları orta düzeyde
olgunlaşmıştır. Ayrıca öğrencilerin ÖÇBOİ, ÖYBOİ ve TBDVOİ alt boyutlarına ilişkin epistemolojik inançları cinsiyet değişkenine göre
anlamlı bir şekilde farklılaşmazken, anne ve babanın eğitim durumu, yaş ve sınıf düzeyi değişkenleri bu alt boyutlara ilişkin epistemolojik
inançları anlamlı bir şekilde farklılaştırmaktadır. Daha yüksek eğitim kademelerinden mezun olmuş ebeveynlere sahip, yaş olarak daha
büyük ve daha üst sınıflarda öğrenim görmekte olan öğrencilerin epistemolojik inançları anlamlı bir şekilde daha olgunlaşmıştır. Araştırma
kapsamında ulaşılan bu sonuçlar alanyazında bulunan birçok çalışmanın sonucuyla ve teorik alt yapıyla örtüşmektedir

References

  • Arseven, İ., Ersoy, M. ve Taşdemircanan, A. (2021). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile ders çalışma yaklaşımlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 4686-4717.
  • Aslan, C. (2017). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 37-50.
  • Aypay, A. (2011). Epistemolojik inançlar ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-15.
  • Bakır, S. ve Adak, F. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(4), 24-36.
  • Belenky, M. F., Clinchy, B. M., Goldberger, N. R. ve Tarule, J. M. (1986). Women’s ways of knowing: the development of self, voice and mind. Basic Books.
  • Biçer, B., Er, H. ve Özel, A. (2013). Öğretmen adaylarını epistemolojik inançları ve benimsedikleri eğitim felsefeleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(3), 229-242.
  • Bozpolat, E. ve Durdu, Y. (2020). Investigation of 9th and 10th graders’ mathematics-oriented epistemological beliefs in terms of several variables. The Journal of International Social Sciences, 30(1), 91-118.
  • Brown, C. A. ve Cooney, T. J. (1982). Research on teacher education: a philosophical orientation. Journal of Research and Development in Education, 15(4), 13-18.
  • Brownlee, J., Purdie, N. ve Boulton-Lewis, G. (2001). Changing epistemological beliefs in preservice teacher education students. Teaching in Higher Education, 6(2), 247-268.
  • Buehl, M. M. ve Alexander, P. A. (2001). Beliefs about academic knowledge. Educational Psychology Review, 13, 385-418.
  • Buehl, M. M., Alexander, P. A. ve Murphy, P. K. (2002). Beliefs about schooled knowledge: domain specific or domain general? Contemporary Educational Psychology, 27, 415–449.
  • Cevizci, A. (2014). Felsefe sözlüğü (6. Baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Chan, K. ve Elliott, R. G. (2004). Epistemological beliefs across cultures: critique and analysis of beliefs structure studies. Educational Psychology, 24(2), 133-140.
  • Chan, K. ve Elliott, R. G. (2002). Exploratory study of Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs: Cultural perspectives and implications on beliefs research. Contemporary Educational Psychology, 27, 392–414.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lewrence Erlbaum Associates.
  • Çağlayan, S. H. ve Mehtap B. (2010). Üniversite bayan futsal takımı sporcularının epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 37-47.
  • Çakır Bozdemir, G. (2016). Öğretmenlerin epistemolojik inançları ile yansıtıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkiler [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Çoğaltay, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri dersinin öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları ve bilimsel araştırmalara yönelik tutumları üzerindeki etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 125-140.
  • Dahl, T. I., Bals, M. ve Turi, A. L. (2005). Are students’ beliefs about knowledge and learning associated with their reported use of learning strategies?. British Journal of Educational Psychology, 75, 257-273.
  • Demir, Ö. ve Acar, M. (2005). Sosyal bilimler sözlüğü. Adres Yayınları.
  • Deryakulu, D. (2006). Epistemolojik inançlar. In Y. Kuzgun ve D. Deryakulu (Eds.), Eğitimde Bireysel Farklılıklar (pp.261-289). Nobel Yayınları.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 57-70.
  • Deryakulu, D. (2004). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 230-249.
  • Elmalı, Ş. ve Yıldız, E. (2017). Preservice science teachers’ inquiry skills, epistemological beliefs and learning styles. Journal of Educational Sciences, 8(2), 92-108.
  • Eroğlu, S. E. ve Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-312.
  • Green, D. W., Parker, R. M. (1989). Vocational and academical attributes of students with different learning styles. Journal of Collage Student Development, 30(5), 395-400.
  • Gümüştekin Ertugay, T. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile matematik öğretimi ve öğrenimine yönelik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Güven, M. ve Belet, Ş. D. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ve biliş bilgilerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(1), 361-378.
  • Hofer, B. K. (2000). Dimensionality and disciplinary differences in personal epistemology. Contemporary Educational Psychology, 25, 378–405.
  • Hofer, B. K. (2001). Personal epistemology research: implications for learning and teaching. Educational Psychology Review, 13, 353–382.
  • Hofer, B. K. (2005). The Legacy and the challenges: Paul Pintrich’s contributions to personal epistemology research. Educational Psychologist, 40, 95-105.
  • Hofer, B. K. ve Pintrich P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 67(1), 88-140.
  • Hyytinen, H., Holma, K., Toom, A., Shavelson, R. J. ve Lindblom-Ylänne, S. (2014). The complex relationship between students’ critical thinking and epistemological beliefs in the context of problem solving. Frontline Learning Research, 6, 1-25.
  • İçen, M., İlğan, A. ve Göker, H. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarının analizi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 1(2), 2-11.
  • Jehng, J. C. J., Johnson, S. D. ve Anderson, R. C. (1993). Schooling and students′ epistemological beliefs about learning. Contemporary Educational Psychology, 18(1), 23-35.
  • Kahramanoğlu, R. ve Özbakış, G. (2018). Sınıf öğretmenlerinin eğitim inançlarının ve epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 8-27.
  • Kaleci, F. (2012). Matematik öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kanadlı, S. ve Akay, C. (2019). Schommer’in epistemolojik inançlar modelinin cinsiyet ve akademik başarı açısından incelenmesi: bir meta-analizi çalışması. Eğitim ve Bilim, 44(198), 389-411.
  • Karabulut, E. O. ve Ulucan, H. (2012). Beden eğitimi öğretmenliği adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 39-44.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Kaya, E. ve Ekiçi, M. (2017). An analysis of social studies teachers’ epistemological beliefs and teaching styles in terms of several variables. Elementary Education Online, 16(2), 782-813.
  • Kazu, I. Y. ve Erten, P. (2015). Investigation of pre-service teachers’ epistemological beliefs. Dicle Univesity Ziya Gökalp Education Faculty Journal, 25, 57-75.
  • Kırbaşlar, F. G., Arıca, B. ve Barış, Ç. Ç. (2021). Determination of the epistemological and ontological beliefs of secondary school students. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 986-1005.
  • King, P. M. ve Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judgment: understanding and promoting intellectual growth and critical thinking in adolescents and adults. Jossey-Bass.
  • Koç Erdamar, G. & Bangir Alpan, G. (2011). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(4), 2689-2698.
  • Koyunlu Ünlü, Z. ve Dökme, I. (2017). Science teacher candidates’ epistemological beliefs and critical thinking disposition. Eurasian Journal of Educational Research, 72, 203-220.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge University Press.
  • Kuhn, D. ve Weinstock M. (2002). What is epistemological thinking and why does it matter? In Barbara K. Hofer ve Paul, R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing (pp.121-144). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kutluca, A. Y. (2018). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerini yordayan değişkenlerin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 6(1), 1-20.
  • Lee, J., Zhang, Z., Song, H. ve Huang, X. (2013). Relationships between epistemological beliefs, conceptions of teaching and learning and instructional practices of teachers: a chinese perspective. Australian Journal of Teacher Education, 38(12), 119-146.
  • Lind, D., Marchal, W. ve Wathen, S. (2012). Basic statistics for business & economics. McGraw-Hill.
  • Magolda, M. (1992). Students’ epistemological and academic experiences: implication for pedagogy. Review of Higher Education, 15(3), 265-87.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin düşünme stilleri ve epistemolojik inançlarının kullandıkları yöntemler ve ölçme araçlarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Müller, S., Rebmann, K. ve Liebsch, E. (2008). Trainers’ beliefs about knowledge and learning - A pilot study. European journal of vocational training, 45(3), 90-108.
  • Neber, H. ve Schommer, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological, and environmental variables. High Ability Studies, 13(1), 59-74.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(13), 155-62.
  • Özkal, K., Tekkaya, C., Sungur, S., Çakıroğlu, J. ve Çakıroğlu, E. (2017). Elementary students’ scientific epistemological beliefs in relation to socio-economic status and gender. Journal of Science Teacher Education, 21(7), 873-885.
  • Pajares, F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Paulsen, M. B. ve Wells, C. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in Higher Education, 39(4), 365-384.
  • Perry, W. G. (1970). Forms of intellectual and ethical development in the college years. Holt, Rinehart and Winston.
  • Perry, W. G. (1981). Cognitive and ethical growth: the making of meaning. In Arthur W. Chickering (Eds), The modern American college (pp. 76-116). Jossey-Bass.
  • Pintrich, P. (2002). The role of metacognition and knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into Practice, 41(4), 219-225.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85(3), 406-411.
  • Schommer, M. (2004). Explaining the epistemological belief system: Introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist, 39, 19–29.
  • Schommer, M. (1994). Synthesizing epistemological belief research: Tentative understandings and provocative confusions. Educational Psychology Review, 6(4), 293-319.
  • Schommer, M. (1998). The role of adults' beliefs about knowledge in school, work, and everyday life. In M. Cecil Smith ve Thomas Pourchot (Eds.), Adult learning and development: Perspectives from educational psychology (pp. 127-143). Lawrance Erlbaum Associate.
  • Schommer, M. ve Dunnell, P. A. (1994). A comparison of epistemological beliefs between gifted and non-gifted high school students. Roeper Review: A Journal on Gifted Education, 16(3), 207–210.
  • Şenler, B. ve İrven, Ö. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının epistemolojik inançları ile sözde-bilimsel inançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 659-671.
  • Tabachnick, B. G. ve L. S. Fidell. (2012). Using multivariate statistics (6. Baskı). Pearson.
  • Taşkın, T. (2021). Fizik öğretmenlerinin bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 325-341.
  • Terzi, A. R., Şahan, H. H., Çelik, H. ve Zöğ, H. (2015). Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile eleştirel pedagoji ilkeleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 344-356.
  • Topdemir, H. G. (2008). Felsefe. Pegem Akademi.
  • Yankayış, K., Güven, A. ve Türkoğuz, S. (2014). Examination according to several variables of their opinions about scientific knowledge of middle school students. Journal of Bayburt Education Faculty, 9(2), 53-71.
  • Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin epistemolojik ve matematik problem çözümlerine yönelik inançlarının problem çözme sürecine etkisinin araştırılması [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yılmaz, Y. (2014). İlk ve ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin epistemolojik inançları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Aydın Üniversitesi.
There are 76 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Ali Orhan 0000-0003-1234-3919

Publication Date August 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Orhan, A. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(2), 391-401. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1076780
AMA Orhan A. Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. J Higher Edu Sci. August 2022;12(2):391-401. doi:10.5961/higheredusci.1076780
Chicago Orhan, Ali. “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, no. 2 (August 2022): 391-401. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1076780.
EndNote Orhan A (August 1, 2022) Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 2 391–401.
IEEE A. Orhan, “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”, J Higher Edu Sci, vol. 12, no. 2, pp. 391–401, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1076780.
ISNAD Orhan, Ali. “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/2 (August 2022), 391-401. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1076780.
JAMA Orhan A. Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12:391–401.
MLA Orhan, Ali. “Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 12, no. 2, 2022, pp. 391-0, doi:10.5961/higheredusci.1076780.
Vancouver Orhan A. Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançlarının Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. J Higher Edu Sci. 2022;12(2):391-40.