Bu çalışmanın amacı Hemşirelikte Doktora Eğitiminin Kalitesi (QNDE) ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirliğini
belirlemektir. Ulusal bağlamda hemşirelikte doktora eğitiminin kalitesini inceleyen bir ölçüm aracının olmaması bu çalışmanın gerekçesidir.
Veriler 55 öğretim üyesi ve 225 doktora öğrencisinden toplanmıştır. Geçerlilik analizleri için açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri
kullanılmıştır. Güvenilirliği test etmek için Cronbach’s α güvenilirlik katsayısı, bağımsız-örnek t testi ve test-tekrar test analizi yapılmıştır.
Ölçeğin faktör yükleri 0.51-0.91 arasında değişmektedir. Uyum indeksleri değerleri kapsam geçerliliği için uygun kriterler arasında
bulunmuştur (χ2/df =3.02; RMSEA = 0.085; CFI = 0.87; NFI = 0.90; GFI = 0.79; TLI = 0.90; IFI =0.91; p < 0.001). Cronbach alfa
katsayısı 0.94’tür. Bu sonuçlar, Hemşirelik Doktora Eğitiminin Kalitesi ölçeğinin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu
göstermektedir
The aim of this study is to determine the validity and reliability of the Turkish version of the Quality of Doctoral Education in Nursing
(QNDE) scale. The lack of a measurement tool examining the quality of doctoral education in nursing in a national context is the reason for
this study. Data were collected from 55 teaching staff and 225 doctorate students. Explanatory and confirmatory factor analyzes were used
for test validity. Cronbach’s α coefficient of reliability, independent-sample t test, and test-retest analysis were calculated to test Reliability.
The factor loads ranged between 0.51-0.91.The construct validity was good (χ2/df =3.02; RMSEA = 0.085; CFI = 0.87; NFI = 0.90; GFI
= 0.79; TLI = 0.90; IFI =0.91; p < 0.001). The Cronbach alpha value of the scale was 0.94. The results of this study show that the Turkish
version of the Quality of Nursing Doctoral Education instrument is a valid and reliable tool.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |