BibTex RIS Cite

Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma

Year 2017, Issue: 2, 282 - 293, 01.08.2017

Abstract

Türkiye’de son dönemde farklı gerekçelerle önemli sayıda yeni üniversitenin kurulduğu görülmektedir. Ancak bu üniversiteler hem kendi içyapı ve dinamiklerinden, hem de kuruldukları bölgenin sosyal, kültürel ve ekonomik koşullarından kaynaklanan bir dizi sorunla karşılaşmaktadır. Bu bağlamda, mevcut araştırmanın amacı Türkiye’de 2006 yılından sonra kurulan üniversitelerin karşılaştıkları sorunların incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemi ve ‘durum çalışması’ modelinde tasarlanan bu araştırma, Karabük Üniversitesi’nde her biri farklı bir birimde fakülte ve yüksekokul görev yapan toplam yedi öğretim üyesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından ilgili kavramsal çerçeveye ve uzman görüşlerine dayalı olarak geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formuyla toplanmıştır. Veri, içerik ve betimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir.Araştırma sonuçları, katılımcıların yeni kurulan üniversitelerin sorunlarını “eğitim kalitesi”, “fiziki imkânlar”, “sosyo-kültürel ve akademik faaliyetler”, “iş yükü” ve “maddi olanaklar” olmak üzere beş boyut altında değerlendirdiklerini göstermektedir

References

  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası (1. Baskı). Retrieved from https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/YolHaritasi.pdf
  • Daniel, J., Kanwar, A., & Uvalić Trumbić, S. (2006) A tectonic shift in global higher education, change. The Magazine of Higher Learning, 38(4), 16-23.
  • Daniel, J. (2007). The expansion of higher education in the developing world: What can distance learning contribute? Chea International Commission Conference 2007. Retrieved from http://www.chea.org/userfiles/Conference%20Presentations /Daniel%20Presentation%202%20-%20Final.pdf
  • Doğan, D. (2013). Yeni kurulan üniversitelerin sorunları ve çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 108-116.
  • Dost, M. & Cenksever, F. (2007). Devlet ve vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarının mesleki sorunları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 203-218.
  • Erdem, A. R. (2013). Bilgi toplumunda üniversitenin değişen rolleri ve görevleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
  • Erdem, A. R. (2015). Yükseköğretimi ve üniversiteyi farklılaştıran kritik öğe: Akademik strateji. In Aypay A. (Ed.), Türkiye’de yükseköğretim: Alanı, kapsamı ve politikaları (pp. 243-260). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gedikoğlu, T. (2013). Yükseköğretimde akademik özgürlük. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 179-183.
  • Girgin, D. (2007). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının ders yüklerinin bilimsel çalışma ve araştırma yapma üzerine etkisi üzerine: Bir durum araştırması. III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu (17-20 Ekim 2007). Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (Ersoy A., & Yalçınoğlu P. Çev. Ed.) . Ankara: Anı.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal.
  • Günay, D. & Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1-22.
  • Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim (Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri). Ankara: ÖSYM Yayınları 4. Karabük Üniversitesi (KÜ). (2016). Akademik. Retrieved from www.karabuk.edu.tr
  • Karabük Üniversitesi (KÜ) Personel Daire Başkanlığı. (2016). Personel istatistik. Retrieved from http://personel.kara buk. edu.tr/yuklenen/dosyalar/1261262016111332.pdf
  • Karakütük, K. & Özdemir, Y. (2011). Bilim insanı yetiştirme projesi (BİYEP) ve öğretim üyesi yetiştirme programının (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 26-38.
  • Korkut Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Kurt, T. & Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim, 5(1), 14-26.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. (4. Baskı). Ankara: Anı.
  • Küçükcan, T. & Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları.
  • Marginson, S., & Rhoades, G. (2002). Beyond national states, markets, and systems of higher education: A glonacal agency heuristic. Higher Education, 3(3), 281-309.
  • Özdemir, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 225-242.
  • Özdemir, S., Kılınç, A. Ç., Öğdem, Z. & Er, E. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235.
  • Sankır, H. & Demir Gürdal, A. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a etkileri ve kentin üniversite algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 90-98.
  • Sargın. S. (2007). Türkiye’de üniversitelerin gelişim süreci ve bölgesel dağılımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,3(5), 133-150.
  • Simon, K. A., & Frankel, M. M. (1972). Projections of educational statistics to 1980-81. 1971 Edition. National Center forEducational Statistics (DHEW /OE), Washington, D.C. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED066807.pdf
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası gelişmeler ışığında Türkiye yükseköğretim sistemi: Temel eğilimler, sorunlar, çelişkiler ve öneriler (pp. 1-31). Ankara: ODTÜ (METU) Economic Research Center. Retrieved from http://www.erc.metu.edu.tr/menu/ series07/0705.pdf
  • Tanrıkulu, D. (2011). Türkiye’de yükseköğretime erişim. 2025 yılında yükseköğretim talebi karşılanabilecek mi? Ankara: SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1973). Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. Carnegie Commission on Higher Education
  • Berkeley, California. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED091983.pdf
  • Trow, M. (2007). Reflections on the transition from elite tomass to universal access: Forms and phases of higher education in modern societies since WWII. In, Forest J. J. F. & Altbach P. G. (eds.). International Handbook of Higher Education (pp. 243- 280). Dordrecht: Springer
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: YÖK. Retrieved from http://www.yok.gov. tr/documents/10279/30217/yok_strateji_kitabi/27077070- cb13-4870-aba1-6742db37696b
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2014). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi ve kurumsal değerlendirme raporu. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/web/guest/yok_degerlendirme
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2016). Üniversitelerimiz. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/web/guest/universitelerimiz
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2016). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/

Problems of Recently-Founded Universities in Turkey According to the Views of Faculty Members: A Qualitative Study

Year 2017, Issue: 2, 282 - 293, 01.08.2017

Abstract

A considerable number of new universities have recently been founded in Turkey due to various reasons. However, these universities have faced a number of problems arising from both their internal structure and dynamics and also social, cultural, and economic conditions of the area in which they have been founded. In this regard, the present study aimed at examining the problems the universities founded in Turkey since 2006 have been facing. This qualitative ‘case study’ was conducted with seven faculty members from different units of Karabuk University including faculty and vocational school. Data of the study were gathered via a semi-structured interview protocol that the researchers developed based on the related conceptual framework and expert opinions. Data were analyzed through both content and descriptive analysis. Results of the study revealed that participants of the current study categorized the problems of newly-founded universities under five dimensions of “the quality of education”, “physical facilities”, “social-cultural and academic activities”, “workload”, and “financial possibilities.”

References

  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası (1. Baskı). Retrieved from https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/YolHaritasi.pdf
  • Daniel, J., Kanwar, A., & Uvalić Trumbić, S. (2006) A tectonic shift in global higher education, change. The Magazine of Higher Learning, 38(4), 16-23.
  • Daniel, J. (2007). The expansion of higher education in the developing world: What can distance learning contribute? Chea International Commission Conference 2007. Retrieved from http://www.chea.org/userfiles/Conference%20Presentations /Daniel%20Presentation%202%20-%20Final.pdf
  • Doğan, D. (2013). Yeni kurulan üniversitelerin sorunları ve çözüm önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 108-116.
  • Dost, M. & Cenksever, F. (2007). Devlet ve vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarının mesleki sorunları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 203-218.
  • Erdem, A. R. (2013). Bilgi toplumunda üniversitenin değişen rolleri ve görevleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
  • Erdem, A. R. (2015). Yükseköğretimi ve üniversiteyi farklılaştıran kritik öğe: Akademik strateji. In Aypay A. (Ed.), Türkiye’de yükseköğretim: Alanı, kapsamı ve politikaları (pp. 243-260). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gedikoğlu, T. (2013). Yükseköğretimde akademik özgürlük. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 179-183.
  • Girgin, D. (2007). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının ders yüklerinin bilimsel çalışma ve araştırma yapma üzerine etkisi üzerine: Bir durum araştırması. III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu (17-20 Ekim 2007). Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (Ersoy A., & Yalçınoğlu P. Çev. Ed.) . Ankara: Anı.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal.
  • Günay, D. & Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1-22.
  • Gürüz, K. (2001). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim (Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri). Ankara: ÖSYM Yayınları 4. Karabük Üniversitesi (KÜ). (2016). Akademik. Retrieved from www.karabuk.edu.tr
  • Karabük Üniversitesi (KÜ) Personel Daire Başkanlığı. (2016). Personel istatistik. Retrieved from http://personel.kara buk. edu.tr/yuklenen/dosyalar/1261262016111332.pdf
  • Karakütük, K. & Özdemir, Y. (2011). Bilim insanı yetiştirme projesi (BİYEP) ve öğretim üyesi yetiştirme programının (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 26-38.
  • Korkut Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Kurt, T. & Gümüş, S. (2015). Dünyada yükseköğretimin finansmanına ilişkin eğilimler ve Türkiye için öneriler. Yükseköğretim ve Bilim, 5(1), 14-26.
  • Kuş, E. (2012). Nicel-nitel araştırma teknikleri. (4. Baskı). Ankara: Anı.
  • Küçükcan, T. & Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları.
  • Marginson, S., & Rhoades, G. (2002). Beyond national states, markets, and systems of higher education: A glonacal agency heuristic. Higher Education, 3(3), 281-309.
  • Özdemir, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 225-242.
  • Özdemir, S., Kılınç, A. Ç., Öğdem, Z. & Er, E. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235.
  • Sankır, H. & Demir Gürdal, A. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a etkileri ve kentin üniversite algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 90-98.
  • Sargın. S. (2007). Türkiye’de üniversitelerin gelişim süreci ve bölgesel dağılımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,3(5), 133-150.
  • Simon, K. A., & Frankel, M. M. (1972). Projections of educational statistics to 1980-81. 1971 Edition. National Center forEducational Statistics (DHEW /OE), Washington, D.C. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED066807.pdf
  • Şenses, F. (2007). Uluslararası gelişmeler ışığında Türkiye yükseköğretim sistemi: Temel eğilimler, sorunlar, çelişkiler ve öneriler (pp. 1-31). Ankara: ODTÜ (METU) Economic Research Center. Retrieved from http://www.erc.metu.edu.tr/menu/ series07/0705.pdf
  • Tanrıkulu, D. (2011). Türkiye’de yükseköğretime erişim. 2025 yılında yükseköğretim talebi karşılanabilecek mi? Ankara: SETA Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Trow, M. (1973). Problems in the Transition from Elite to Mass Higher Education. Carnegie Commission on Higher Education
  • Berkeley, California. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED091983.pdf
  • Trow, M. (2007). Reflections on the transition from elite tomass to universal access: Forms and phases of higher education in modern societies since WWII. In, Forest J. J. F. & Altbach P. G. (eds.). International Handbook of Higher Education (pp. 243- 280). Dordrecht: Springer
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK] (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: YÖK. Retrieved from http://www.yok.gov. tr/documents/10279/30217/yok_strateji_kitabi/27077070- cb13-4870-aba1-6742db37696b
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2014). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi ve kurumsal değerlendirme raporu. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/web/guest/yok_degerlendirme
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2016). Üniversitelerimiz. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/web/guest/universitelerimiz
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2016). Yükseköğretim bilgi yönetim sistemi. Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ali Çağatay Kılınç This is me

Osman Çepni This is me

Bahadır Kılcan This is me

Tevfik Palaz This is me

Publication Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 2

Cite

APA Kılınç, A. Ç., Çepni, O., Kılcan, B., Palaz, T. (2017). Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 282-293.
AMA Kılınç AÇ, Çepni O, Kılcan B, Palaz T. Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. August 2017;(2):282-293.
Chicago Kılınç, Ali Çağatay, Osman Çepni, Bahadır Kılcan, and Tevfik Palaz. “Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2 (August 2017): 282-93.
EndNote Kılınç AÇ, Çepni O, Kılcan B, Palaz T (August 1, 2017) Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 282–293.
IEEE A. Ç. Kılınç, O. Çepni, B. Kılcan, and T. Palaz, “Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma”, J Higher Edu Sci, no. 2, pp. 282–293, August 2017.
ISNAD Kılınç, Ali Çağatay et al. “Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (August 2017), 282-293.
JAMA Kılınç AÇ, Çepni O, Kılcan B, Palaz T. Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2017;:282–293.
MLA Kılınç, Ali Çağatay et al. “Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, no. 2, 2017, pp. 282-93.
Vancouver Kılınç AÇ, Çepni O, Kılcan B, Palaz T. Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Yeni Kurulan Üniversitelerin Sorunları: Nitel Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2017(2):282-93.