2019 yılında ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi altına alarak salgına dönüşen COVID-19 virüsü tüm insan yapımı sistemleri derinden
sarsmıştır. Eğitim-öğretim faaliyetleri de salgın sürecinden fazlası ile etkilenmiştir. Salgının hızlı bir şekilde yayılması sonucu tüm dünyada
olduğu gibi ülkemizde de okullar kapatılmış ve eğitim-öğretim hizmetleri uzaktan yapılmaya başlanmıştır. Üniversite düzeyinde öğrenciler
AİİT, İngilizce ve Türk Dili gibi ortak zorunlu dersleri salgın öncesi de uzaktan öğretimle almaktaydı ancak salgınla birlikte tüm dersleri
uzaktan eğitimle almışlardır. Her ne kadar söz konusu dersler planlı ve programlı bir şekilde yapılsa da mevcut sistemde uzaktan eğitimden
ziyade acil uzaktan eğitime daha yakın bir model uygulanmaktadır. Bu araştırmada Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören farklı branşlardan
öğretmen adaylarının acil uzaktan eğitime ve hibrit eğitime ilişkin görüşlerini almak amaçlanmıştır. Araştırma, 2020-2021 Eğitim öğretim
yılının güz döneminde bir kamu üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma nitel araştırma desenine uygun bir şekilde yapılandırılmıştır.
Çalışmada durum deseni temele alınmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde salgın koşullarından dolayı “kolay ulaşılabilir durum
örneklemesi” tercih edilmiştir. Araştırma kapsamında 66 katılımcının görüşleri alınmıştır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından
oluşturulmuş olan soru formu “online form” formatına dönüştürülmüş ve veriler online olarak toplanmıştır. Elde edilen veriler dikkatli bir
şekilde okunmuş kodlara ulaşılmış ilgili kodlar bir araya getirilerek temalar elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerine bakıldığında
acil uzaktan eğitimi sürecinde özellikle sistem ve internet hızı gibi sorunların yaşandığı, özellikle drama ve öğretmenlik uygulaması
gibi uygulamalı derslerde acil uzaktan eğitimin başarısız olduğu, sürecin teknolojik araç-gereç ve yüksek hızlı internet gerektirdiğinden
ekonomik olarak adaylara yük getirdiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca adayların büyük çoğunluğunun hibrit eğitimi bilmediği, bilenlerin
ise sadece ismen duydukları ortaya konulmuş olup, araştırma sonucunda sürece ilişkin öneriler getirilmiştir
-
-
-
The COVID-19 virus, which emerged in 2019 and turned into an epidemic by affecting the whole world, has deeply shaken all humanitarian
phenomena. Educational activities have also been affected by the epidemic process. As a result of the rapid spread of the epidemic,
schools were closed in our country as well as all over the world, and education and training services started to be provided remotely.
At the university level, students were taking common compulsory courses such as AİİT, English and Turkish Language with distance
education before the epidemic, but with the epidemic, all courses were taken by distance education. Although the courses in question are
conducted in a planned and programmed manner, a model closer to emergency distance education is applied in the current system
rather than distance education. In this study, it was aimed to get the opinions of teacher candidates from different branches studying in the
Faculty of Education on emergency distance education and hybrid education. The research was carried out in a public university in the fall
semester of the 2020-2021 academic year. It was carried out based on the qualitative research method. The study is based on the situation
pattern. In determining the study group, “easily accessible situation sampling” was preferred due to the epidemic conditions. Views of 66
participants were received within the scope of the research. The data of the study was transformed into the “online form” format, and the
data were collected online. The obtained data were read carefully, the codes were reached, and the themes were obtained by combining
the relevant codes. Considering the opinions of the teacher candidates, it was concluded that problems such as system and internet speed
were experienced during the emergency distance education process; emergency distance education was unsuccessful, especially in applied
courses such as drama and teaching practice, and economically burdens the candidates as the process requires technological equipment
and high-speed internet. In addition, it was revealed that the majority of the candidates did not know the hybrid education, and those who
did only heard it by name, and suggestions regarding the process were made as a result of the research.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |