The purpose of this study was to describe the metaphorical images of the prospective teachers, who were employed in different teaching
programs of education faculties, regarding themselves and their educators, and to evaluate the standard teacher education program in a
critical manner. Even though prospective teachers’ metaphorical images pertaining learning, teaching, school and so forth were extensively
examined in the previous studies, their personal theories for themselves and their educators have not been subjected to any research study.
The current study was designed and conducted as a single survey study. The study was carried out with the participation of 1130 prospective
teachers studying at the education faculty of a foundation-supported (private) university in Istanbul. Metaphorical images were taken
from all participants towards themselves and their educators. As a result of the interpretive and inductive analysis, the prospective teachers
generated metaphorical images for themselves such as: something that needs to be cultivated, leader of future, a fixed-static object, the
candidate of the molder, something deceptive, something needs to be shaped, obedient, knowledge receiver, racer, etc. The prospective
teachers also produced metaphorical images for their educators in the following manner: bridge function, organic growers, knowledge
transmitter, a valuable object, competitors. In general, it was observed that pre-service teachers held a considerably pedagogically subjectcentred
or teacher-centred or authority-centred “self ” and “educator” perception. Recommendations were offered regarding pre-service
teacher education.
Bu çalışmanın amacı bir eğitim fakültesinin farklı öğretim programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarının kendilerine ve
eğitimcilerine yönelik zihinsel imgelemlerini betimlemek ve standart öğretmen eğitimi programını eleştirel bir tarzda değerlendirmektir.
Farklı bölümlerde öğrenim gören öğretmen adaylarının öğrenme, öğretme, okul gibi okullaşma sistemine yönelik imgelemleri sıklıkla
araştırma konusu olsa da onların kendilerine ve eğitimcilerine yönelik kişisel teorileri inceleme konusu olmamıştır. Bu çalışma bir tekil
tarama çalışması olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma İstanbul’da yer alan bir vakıf üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 1130
öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Tüm katılımcılardan kendileri ve eğitimcileri için metaforik imgelemler alınmıştır.
Yapılan yorumlayıcı tümevarım analizler sonucunda öğretmen adayları kendileri için şu tarzda metaforik imgelemler üretmişlerdir:
yetişmesi gereken şey, geleceğin lideri, sabit bir nesne, kalıpçı adayı, iyileşmesi gereken bir şey, şekillenmesi gereken şey, itaatkâr, bilgi
alıcı, yarışçı. Öğretmen adayları eğitimcileri için ise şu tarzda metaforik imgelemler üretmişlerdir: köprü işlevi, organik yetiştiriciler, bilgi
verici, değeli bir nesne, yarışmacılar. Genel olarak, öğretmen adaylarının pedagojik açıdan oldukça konu-merkezli ya da öğretmen-merkezli
ya da otorite-merkezli bir “kendi” ve “eğitimci” algısına sahip olduğu gözlemlenmiştir. Hizmet öncesi öğretmen eğitimi hakkında çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |