Research Article
BibTex RIS Cite

Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 93 - 104, 30.04.2023
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1192245

Abstract

Akademik beceriler, zihinsel yetersizliği olan bireylerin günlük yaşamlarını sürdürebilmeleri ve bağımsız bir şekilde yaşayabilmeleri için
gereklidir. Fen bilimleri, bu akademik alanlardan biridir. Son zamanlarda teknolojinin gelişmesine bağlı olarak fen bilimleri konularının
öğretiminde yeni bir teknolojinin adından bahsedilmeye başlanmıştır. Bu yeni teknoloji artırılmış gerçekliktir. Buradan hareketle,
bu araştırmanın amacı zihinsel yetersizliği olan öğrencilere fen bilimleri konularının öğretiminde artırılmış gerçeklik teknolojisinin
kullanımına ilişkin özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerini almaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum deseni çalışması
kullanılmıştır. Araştırmanın verileri görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme sorularından elde edilen veriler ise betimsel analiz
yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın sonunda özel eğitim öğretmenlerinin zihinsel yetersizliği olan öğrencilere fen bilimleri konularının
öğretiminde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımın ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür

References

  • Abdüsselam, M. S. ve Karal H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 20.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5th). American Psychiatric Pub.
  • Arı, A. & Sönmez-Kartal, M. (2017). Özel eğitime giriş. Eğitim Yayınevi.
  • Arslan-Armutçu, O. (2008). Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere word belgesi üzerine yazı yazma becerisinin kazandırılmasında eşzamanlı ipucu işlem süreci ile yapılan öğretimin etkililiği [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Arvanitis, T. N., Petrou, A., Knight, J. F., Savas, S., Sotiriou, S., Gargalakos, M., & Gialouri, E. (2009). Human factors and qualitative pedagogical evaluation of a mobile augmented reality system for science education used by learners with physical disabilities. Personal and Ubiquitous Computing, 13(3), 243-250. https://doi.org/10.1007/s00779-007-0187-7
  • Azuma, R. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4): 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
  • Bouck, E. C., Satsangi, R., Taber-Doughty, T., & Courtney, W. T. (2014). Virtual and concrete manipulatives: A comparison of approaches for solving mathematics problems for students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 44(1), 180–193. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1863-2
  • Çakmak, S. (2016). Özel eğitimde yardımcı teknolojiler. Vize Basın Yayın
  • Çankaya, B., & Girgin, S. (2018). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin fen bilimleri dersi akademik başarısına etkisi. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(30), 4283-4290.
  • Çatak, A. A., & Tekinarslan, E. (2008). Powerpoint programında hazırlanan okuma materyalinin 12-13 yaşlarında kaynaştırma programına devam eden hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 107-124.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Devi, C. R., & Sarkar, R. (2019). Assistive technology for educating persons with intellectual disability. European Journal of Special Education Research, 4(3), 184-99. http://doi.org/10.5281/zenodo.3246839
  • Gomez-Puerta, M., Chiner, E., Meero-Perez, P., & Lorenzo, G. (2019). Research review on augmented reality as an educational resource or people with intellectual disabilities. International Journal of Developmental and Educational Psychology Revista INFAD dePsicolgia, 3(1), 473. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1523
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act. (IDEA) (2004). P.L. 108-446. U.S. Congress.
  • Ke, F., & Hsu, Y. C. (2015). Mobile augmented-reality artifact creation as a component of mobile computer-supported collaborative learning. The Internet and Higher Education, 26, 33-41.
  • Kellems, R. O., Cacciatore, G., Hansen, B. D., Sabey, C. V., Bussey, H. C., & Morris, J. R. (2021). Effectiveness of video prompting delivered via augmented reality for teaching transition-related math skills to adults with intellectual disabilities. Journal of Special Education Technology, 36(4), 258-270. https://doi.org/10.1177/0162643420916879
  • Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., & Woolard, A. (2006). Making it real: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10 (3-4), 163-174. https://doi.org/10.1007/s10055-006-0036-4
  • Kim, J. S., & Lee, T. S. (2016). Designing and exploring the possibility science contents based on augmented reality for students with intellectual disability. The Journal of the Korea Contents Association, 16(1): 720-733. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.720
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2018). The inclusive classroom (6th ed.). Pearson
  • Miller, B. T., Krockover, G. H., & Doughty, T. (2013). Using iPads to teach inquiry science to students with a moderate to severe intellectual disability: A pilot study. Journal of Research in Science Teaching, 50(8), 887-911. https://doi.org/10.1002/tea.21091
  • Özokçu, O. (2018). Zihin yetersizliği olan öğrenciler, içinde A. Cavkaytar (Ed.). Özel eğitim (4.baskı) (s. 59-79). Vize Akademik.
  • Salend, S. J. (1998). Using an activities-based approach to teach science to students with disabilities. Intervention in School and Clinic, 34(2), 67-72. https://doi.org/10.1177/10534512980340020
  • Satsangi, R., Bouck, E. C., Taber-Doughty, T., Bofferding, L., & Roberts, C. A. (2016). Comparing the effectiveness of virtual and concrete manipulatives to learn algebra for secondary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 39(4), 240–253. https://doi.org/10.1177/0731948716649754
  • Saunders, A. F., Spooner, F., & Ley Davis, L. (2018). Using video prompting to teach mathematical problem solving of real-world video-simulation problems. Remedial and Special Education, 39(1), 53-64. https://doi.org/10.1177/07419325177170
  • Seyhan, A., & Küçük, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenleri ve öğretmen adaylarının eğitsel artırılmış gerçeklik uygulaması geliştirme deneyimleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 56-63. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.428
  • Taşkıran, A., Koral, E., ve Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının yabancı dil öğretiminde kullanılması. Akademik Bilişim, 4-6 Şubat, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Türker, O. (2021). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılmış akademik tezlerin bibliyografik yöntemle incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 21-34. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
  • Wu, H. K., Lee, S. W. Y., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.
  • Yıldırım, İ. (2020). Fen öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.

The Use of Augmented Reality Technology in Science Teaching to Students with Intellectual Disability: Views of Special Education Teachers

Year 2023, Volume: 13 Issue: 1, 93 - 104, 30.04.2023
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1192245

Abstract

Academic skills are necessary for individuals with intellectual disabilities to continue their daily lives and live independently. Science is one
of these academic fields. Recently, depending on the development of technology, a new technology has started to be used in the teaching of
science subjects. This new technology is augmented reality. From this point of view, the aim of this research is to get the opinions of special
education teachers about the use of augmented reality technology in teaching science subjects to students with intellectual disabilities.
In the research, case design, one of the qualitative research approaches, was used. The data of the research were collected through the
interview form. The data obtained from the interview questions were analyzed by descriptive analysis method. At the end of the study it was seen that special education teachers had positive views on the use of augmented reality technology in teaching science subjects to
students with intellectual disabilities

References

  • Abdüsselam, M. S. ve Karal H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 20.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5th). American Psychiatric Pub.
  • Arı, A. & Sönmez-Kartal, M. (2017). Özel eğitime giriş. Eğitim Yayınevi.
  • Arslan-Armutçu, O. (2008). Zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilere word belgesi üzerine yazı yazma becerisinin kazandırılmasında eşzamanlı ipucu işlem süreci ile yapılan öğretimin etkililiği [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Arvanitis, T. N., Petrou, A., Knight, J. F., Savas, S., Sotiriou, S., Gargalakos, M., & Gialouri, E. (2009). Human factors and qualitative pedagogical evaluation of a mobile augmented reality system for science education used by learners with physical disabilities. Personal and Ubiquitous Computing, 13(3), 243-250. https://doi.org/10.1007/s00779-007-0187-7
  • Azuma, R. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4): 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
  • Bouck, E. C., Satsangi, R., Taber-Doughty, T., & Courtney, W. T. (2014). Virtual and concrete manipulatives: A comparison of approaches for solving mathematics problems for students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 44(1), 180–193. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1863-2
  • Çakmak, S. (2016). Özel eğitimde yardımcı teknolojiler. Vize Basın Yayın
  • Çankaya, B., & Girgin, S. (2018). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin fen bilimleri dersi akademik başarısına etkisi. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(30), 4283-4290.
  • Çatak, A. A., & Tekinarslan, E. (2008). Powerpoint programında hazırlanan okuma materyalinin 12-13 yaşlarında kaynaştırma programına devam eden hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 107-124.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). SAGE Publications.
  • Devi, C. R., & Sarkar, R. (2019). Assistive technology for educating persons with intellectual disability. European Journal of Special Education Research, 4(3), 184-99. http://doi.org/10.5281/zenodo.3246839
  • Gomez-Puerta, M., Chiner, E., Meero-Perez, P., & Lorenzo, G. (2019). Research review on augmented reality as an educational resource or people with intellectual disabilities. International Journal of Developmental and Educational Psychology Revista INFAD dePsicolgia, 3(1), 473. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1523
  • Individuals with Disabilities Education Improvement Act. (IDEA) (2004). P.L. 108-446. U.S. Congress.
  • Ke, F., & Hsu, Y. C. (2015). Mobile augmented-reality artifact creation as a component of mobile computer-supported collaborative learning. The Internet and Higher Education, 26, 33-41.
  • Kellems, R. O., Cacciatore, G., Hansen, B. D., Sabey, C. V., Bussey, H. C., & Morris, J. R. (2021). Effectiveness of video prompting delivered via augmented reality for teaching transition-related math skills to adults with intellectual disabilities. Journal of Special Education Technology, 36(4), 258-270. https://doi.org/10.1177/0162643420916879
  • Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., & Woolard, A. (2006). Making it real: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10 (3-4), 163-174. https://doi.org/10.1007/s10055-006-0036-4
  • Kim, J. S., & Lee, T. S. (2016). Designing and exploring the possibility science contents based on augmented reality for students with intellectual disability. The Journal of the Korea Contents Association, 16(1): 720-733. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.720
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2018). The inclusive classroom (6th ed.). Pearson
  • Miller, B. T., Krockover, G. H., & Doughty, T. (2013). Using iPads to teach inquiry science to students with a moderate to severe intellectual disability: A pilot study. Journal of Research in Science Teaching, 50(8), 887-911. https://doi.org/10.1002/tea.21091
  • Özokçu, O. (2018). Zihin yetersizliği olan öğrenciler, içinde A. Cavkaytar (Ed.). Özel eğitim (4.baskı) (s. 59-79). Vize Akademik.
  • Salend, S. J. (1998). Using an activities-based approach to teach science to students with disabilities. Intervention in School and Clinic, 34(2), 67-72. https://doi.org/10.1177/10534512980340020
  • Satsangi, R., Bouck, E. C., Taber-Doughty, T., Bofferding, L., & Roberts, C. A. (2016). Comparing the effectiveness of virtual and concrete manipulatives to learn algebra for secondary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 39(4), 240–253. https://doi.org/10.1177/0731948716649754
  • Saunders, A. F., Spooner, F., & Ley Davis, L. (2018). Using video prompting to teach mathematical problem solving of real-world video-simulation problems. Remedial and Special Education, 39(1), 53-64. https://doi.org/10.1177/07419325177170
  • Seyhan, A., & Küçük, S. (2021). Sosyal bilgiler öğretmenleri ve öğretmen adaylarının eğitsel artırılmış gerçeklik uygulaması geliştirme deneyimleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 56-63. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.428
  • Taşkıran, A., Koral, E., ve Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının yabancı dil öğretiminde kullanılması. Akademik Bilişim, 4-6 Şubat, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Türker, O. (2021). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılmış akademik tezlerin bibliyografik yöntemle incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 21-34. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
  • Wu, H. K., Lee, S. W. Y., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.
  • Yıldırım, İ. (2020). Fen öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Nesime Kübra Terzioğlu 0000-0002-2041-5049

Muratcan Akbıyık 0000-0002-1972-3802

Ahmet Yıkmış 0000-0002-1143-1207

Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 1

Cite

APA Terzioğlu, N. K., Akbıyık, M., & Yıkmış, A. (2023). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 13(1), 93-104. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1192245
AMA Terzioğlu NK, Akbıyık M, Yıkmış A. Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. J Higher Edu Sci. April 2023;13(1):93-104. doi:10.5961/higheredusci.1192245
Chicago Terzioğlu, Nesime Kübra, Muratcan Akbıyık, and Ahmet Yıkmış. “Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 13, no. 1 (April 2023): 93-104. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1192245.
EndNote Terzioğlu NK, Akbıyık M, Yıkmış A (April 1, 2023) Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 13 1 93–104.
IEEE N. K. Terzioğlu, M. Akbıyık, and A. Yıkmış, “Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri”, J Higher Edu Sci, vol. 13, no. 1, pp. 93–104, 2023, doi: 10.5961/higheredusci.1192245.
ISNAD Terzioğlu, Nesime Kübra et al. “Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 13/1 (April 2023), 93-104. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1192245.
JAMA Terzioğlu NK, Akbıyık M, Yıkmış A. Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2023;13:93–104.
MLA Terzioğlu, Nesime Kübra et al. “Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 13, no. 1, 2023, pp. 93-104, doi:10.5961/higheredusci.1192245.
Vancouver Terzioğlu NK, Akbıyık M, Yıkmış A. Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere Fen Öğretiminde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımı: Özel Eğitim Öğretmenlerinin Görüşleri. J Higher Edu Sci. 2023;13(1):93-104.