The proportion of the elderly population is increasing in our country and in the world. Accordingly, nurses need to deal with elderly
individuals who need more care and treatment. While the emotions, thoughts, attitudes and behaviors of nursing students regarding
ageism affect the status of caring for the elderly, it will affect the quality of all health services offered to the elderly, especially in the coming
years. The aim of this study is to evaluate the relationship between nursing students’ attitudes towards ageism and their willingness to care
for the elderly. This descriptive and correlational study was conducted between March-June 2022 with nursing students from two different
universities in the Black Sea region. While 899 students constituted the universe of the study, the study was completed with 696 students
who agreed to participate in the research and met the inclusion criteria. Data were collected online using the “Student Information Form”,
“Ageism Attitude Scale” and “Willingness to Care for the Elderly Scale”. Data were analyzed in SPSS 25.0 program and descriptive statistics
and correlation analyzes were used. The average score of the students on the Ageism Attitude Scale was 90.07±7.45, and it was found
that they had a positive attitude towards ageism according to the scores obtained from the scale and its sub-dimensions. According to
the average score of 44.65±4.92 taken from the Willingness to Care for the Elderly Scale, it was determined that their willingness to care
for the elderly was at a high level. When the relationship between the scales was examined, it was determined that there was a moderate
positive correlation between the Ageism Attitude Scale and the Willingness to Care for the Elderly Scale (r=0.64; p:0.001). In this study, it
was determined that the nursing department students’ attitudes towards ageism were positive and their willingness to care for the elderly
was at a high level. In order to increase this attitude and willingness, it can be suggested that education and counseling programs should
be established on issues such as aging, old age, age discrimination and caring for the elderly, starting from the first years of their education
Yaşlı nüfus oranı ülkemizde ve dünyada giderek artmaktadır. Buna bağlı olarak hemşirelerin bakım ve tedaviye daha fazla ihtiyacı olan
yaşlı bireylerle ilgilenmeleri gerekmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin duygu, düşünce, tutum ve davranışları
yaşlıya bakım verme durumunu etkilerken, özellikle de ilerideki yıllarda yaşlılara sunulan tüm sağlık hizmetlerinin kalitesini etkileyecektir.
Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları ile yaşlıya bakım verme istekliliği arasındaki ilişkinin
değerlendirilmesidir. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte olan bu araştırma, Mart-Haziran 2022 tarihleri arasında Karadeniz bölgesindeki
iki farklı üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileri ile yapıldı. Araştırmanın evrenini 899 öğrenci oluştururken, araştırmaya katılmayı
kabul eden ve dahil edilme kriterlerine uyan 696 öğrenci ile araştırma tamamlandı. Veriler çevrimiçi olarak “Öğrenci Bilgi Formu,” “Yaşlı
Ayrımcılığı Tutum Ölçeği” ve “Yaşlıya Bakım Verme İstekliliği Ölçeği” kullanılarak toplandı. Veriler SPSS 25.0 programında analiz
edilmiş olup, tanımlayıcı istatistikler ve korelasyon analizleri kullanıldı. Öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği puan ortalaması
90,07±7,45 olup, ölçekten ve alt boyutlarından alınan puanlara göre yaşlı ayrımcılığına ilişkin olumlu tutumda oldukları bulundu. Yaşlıya
Bakım Verme İstekliliği Ölçeği’nden alınan 44,65±4,92 puan ortalamasına göre de yaşlıya bakım vermede istekliliklerinin yüksek düzeyde
olduğu belirlendi. Ölçekler arasındaki ilişki incelendiğinde, Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği ile Yaşlıya Bakım Verme İstekliliği Ölçeği
arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir ilişki olduğu (r=0,64; p:0,001) belirlendi. Bu çalışmada, hemşirelik bölümü öğrencilerinin yaşlı
ayrımcılığına yönelik tutumlarının olumlu olduğu ve yaşlıya bakım verme istekliliğinin yüksek düzeyde olduğu belirlendi. Bu tutum ve
istekliliğin artırılması için öğrencilere eğitimlerinin ilk yıllarından itibaren yaşlanma, yaşlılık, yaşlı ayrımcılığı ve yaşlıya bakım verme gibi
konularda eğitim ve danışmanlık programlarının oluşturulması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 2 |