Vocational colleges play a critical role in higher education. Graduates from these programs must be equipped with both theoretical and
practical expertise. By incorporating real-world experiences into the classroom, the 3+1 educational paradigm seeks to improve students’
theoretical comprehension. Using the 3+1 applied education paradigm, the Susurluk School of Agriculture and Forestry at Bandirma
Onyedi Eylul University effectively increased the employability of its students in the 2021–2022 academic year. Using data from Susurluk
School of Agriculture and Forestry students’ 3+1 internship program, this study aimed to determine how satisfied students were with the
educational paradigm. SPSS 26.0 was used for data analysis after Ören and Ören (2018) designed the “3+1 Applied Education Model
Satisfaction Scale,” which was used to gather data for the study. Parametric statistical methods were used to evaluate the outcomes, such as
independent group t-tests and one-way ANOVA for group comparisons. According to the results, students attending vocational colleges
showed greater levels of satisfaction than the 3+1 educational model mean. In addition, it was noted that students from general high
schools, students from other age groups, and female students, as well as students from vocational high schools, expressed significantly
lower levels of satisfaction with the 3+1 applied education model. But there was no discernible difference in the students’ satisfaction levels
depending on the particular programs they were enrolled in. Examining the effects of the 3+1 educational paradigm, this study can be a
useful resource in the field and support future research in the same area
Meslek yüksekokulları, iş dünyasından talep gören nitelikte öğrenci yetiştirilmesi açısından önemli akademik kurumlardır. Bu özelliği
nedeniyle bu kurumlardan mezun olanların hem akademik hem de pratik uzmanlığa sahip olması önem taşımaktadır. Bu sebeple, 3+1
eğitim modeli yaklaşımıyla, öğrencilerin teorik bilgilerini gerçek deneyimleri ile zenginleştirerek güçlendirmelerine yardımcı olmak
amaçlanmaktadır. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Susurluk Tarım ve Orman Meslek Yüksekokulu, 2021-2022 öğretim yılında
3+1 uygulamalı eğitim modeline geçerek öğrencilerinin istihdam edilebilirliği konusunda önemli adımlar atmıştır. Yapılan bu araştırma
ile Susurluk Tarım ve Orman Meslek Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin 3+1 işyeri eğitim uygulaması sırasındaki deneyimlerini ve
ilişkilerini inceleyerek, eğitim modeline duydukları tatmin derecelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri; Ören Şahin ve
Ören (2018) tarafından geliştirilen “3+1 Uygulamalı Eğitim Modeli Tatmin Ölçeği” yardımıyla toplanmış olup veriler SPSS 26.0 kullanılarak
analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, gruplar arasında karşılaştırma yapmak için bağımsız gruplar t testi ve çoklu
gruplarda tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Çoklu gruplardaki farklılığın sebebini tespit etmek amacıyla Scheffe testi kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, öğrencilerin modele yönelik tatmin düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu ayrıca kadın öğrencilerin
erkek öğrencilere, 21-23 yaş aralığındaki öğrencilerin diğer yaş gruplarındaki öğrencilere, meslek liselerinden mezun öğrencilerin genel
liselerde öğrenim görmüş öğrencilere göre 3+1 uygulamalı eğitim modeline yönelik tatmin derecelerinin anlamlı derecede yüksek olduğu
belirlenirken öğrencilerinin tatmin ölçeği puanlarının öğrenim gördükleri program değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma göstermediği
bulunmuştur. 3+1 eğitim modelinin etkilerinin incelendiği bu araştırmada izlenen yöntem ile elde edilen sonuçların, ilgili alana kaynak
teşkil etmesi ve gelecekte bu konuda yapılacak çalışmalara katkılar sağlaması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Program Development and Qualifications in Higher Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | November 13, 2023 |
Acceptance Date | February 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |