Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 186 - 196, 30.08.2024
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1323967

Abstract

Bu çalışmanın amaçlarından biri Türk yüksek öğretimi açısından Önceki Öğrenmenin Tanınması uygulamalarının kavramsal nitelikleri ve ilgili uygulamaların temel özelliklerine dikkat çekmek amacıyla hazırlanan çalışmanın ele aldığı bilgilerin detaylandırılmasıdır. Bir diğer ve asıl amacı ise Türkiye’deki ilgili uygulamaların niteliklerini incelemek ve son olarak hangi açılardan iyileştirilebileceğinin altını çizmektir. Çalışmada önce Türk Yüksek Öğretimi açısından reform paketleri içinde ele alınması elzem olan Önceki Öğrenmenin Tanınması uygulamaları global bir kapsam içinde değerlendirilmiştir. Sonrasında dünyadaki mevcut uygulama esasları ele alındıktan sonra Türk Üniversitelerinin akreditasyon boyutunda bu uygulamalar açısından ne durumda olduğu değerlendirilmiştir.

References

  • Andersson, P., Fejes, A., & Sandberg, F. (2013). Introducing research on recognition of prior learning. International Journal of Lifelong Education, 32(4), 405-411.
  • Aydemir, M. (2019). Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Türk Yüksek Öğretim Sistemi için Politika Önerisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Bağcı, Ş. (2015). Türkiye’de yaşam boyu öğrenme: Piyasacı ve muhafazakâr. Mülkiye Dergisi, 39(3), 211-244.
  • Barros, R. (2013). The Portuguese case of RPL new practices and new adult educators: Some tensions and ambivalences in the framework of new public policies. International Journal of Lifelong Education, 32(4), 430-446.
  • Bohlinger, S. (2017). Comparing recognition of prior learning (RPL) across countries. Competence-based vocational and professional education: Bridging the worlds of work and education, 589-606.
  • Erkoç, Ç. Yükseköğretimde Öğrencilerin Kalite Algıları: Yalova ve Sakarya Üniversiteleri Örneği. Doktora Tezi, Sakarya Universitesi, 2019.
  • Garnett, J., Portwood, D. and Costley, C. (2004), “Bridging rhetoric and reality: accreditation of prior experiential learning (APEL) in the UK”, UVAC report, Bolton.
  • Garnett, J., & Cavaye, A. (2015). Recognition of prior learning: opportunities and challenges for higher education. Journal of Work-Applied Management, 7(1), 28-37.
  • Guimarães, P., & Mikulec, B. (2021). The paradox of utilitarian recognition of prior learning: the cases of Portugal and Slovenia. European journal for Research on the Education and Learning of Adults, 12(1), 109-122.
  • Küçük, O. (2012). Toplam kalite yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • McKay, H. A., & Douglas, D. (2020). Credit for Prior Learning in the Community College: A Case from Colorado. Recognition of Prior Learning in the 21st Century. Western Interstate Commission for Higher Education.
  • Rampelt, F., & Suter, R. (2017). Recognition of prior learning–outcomeoriented approaches to the recognition and assessment of MOOCbased digital learning scenarios. In EDULEARN17 Proceedings (pp. 6645-6653). IATED.
  • Vezne, R. (2017) Avrupa Birliği’nı̇n Yaşam Boyu Öğ renme Politikaları Bağlamında İngiltere, Danimarka ve Türkiye’nı̇n Yetişkin Egitimi Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Werquin, P. (2009). Recognition of non-formal and informal learning in OECD countries: An overview of some key issues

An Evaluation on Recognition and Applications of Prior Learning in Turkish Higher Education

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 186 - 196, 30.08.2024
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1323967

Abstract

One of the purposes of this study is to detail the information about the conceptual qualities of the Recognition of Prior Learning practices in Turkish higher education and the basic features of the relevant practices. Another and, main purpose is to examine the characteristics of the relevant practices in Turkey and finally to highlight the aspects that can be improved. In the study, the Recognition of Prior Learning practices, which are essential to be considered in the reform packages in terms of Turkish Higher Education, were evaluated in a global context. Then, after the current application principles in the world were discussed, the situation of Turkish Universities in terms of accreditation in terms of these applications was evaluated.

References

  • Andersson, P., Fejes, A., & Sandberg, F. (2013). Introducing research on recognition of prior learning. International Journal of Lifelong Education, 32(4), 405-411.
  • Aydemir, M. (2019). Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Türk Yüksek Öğretim Sistemi için Politika Önerisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • Bağcı, Ş. (2015). Türkiye’de yaşam boyu öğrenme: Piyasacı ve muhafazakâr. Mülkiye Dergisi, 39(3), 211-244.
  • Barros, R. (2013). The Portuguese case of RPL new practices and new adult educators: Some tensions and ambivalences in the framework of new public policies. International Journal of Lifelong Education, 32(4), 430-446.
  • Bohlinger, S. (2017). Comparing recognition of prior learning (RPL) across countries. Competence-based vocational and professional education: Bridging the worlds of work and education, 589-606.
  • Erkoç, Ç. Yükseköğretimde Öğrencilerin Kalite Algıları: Yalova ve Sakarya Üniversiteleri Örneği. Doktora Tezi, Sakarya Universitesi, 2019.
  • Garnett, J., Portwood, D. and Costley, C. (2004), “Bridging rhetoric and reality: accreditation of prior experiential learning (APEL) in the UK”, UVAC report, Bolton.
  • Garnett, J., & Cavaye, A. (2015). Recognition of prior learning: opportunities and challenges for higher education. Journal of Work-Applied Management, 7(1), 28-37.
  • Guimarães, P., & Mikulec, B. (2021). The paradox of utilitarian recognition of prior learning: the cases of Portugal and Slovenia. European journal for Research on the Education and Learning of Adults, 12(1), 109-122.
  • Küçük, O. (2012). Toplam kalite yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • McKay, H. A., & Douglas, D. (2020). Credit for Prior Learning in the Community College: A Case from Colorado. Recognition of Prior Learning in the 21st Century. Western Interstate Commission for Higher Education.
  • Rampelt, F., & Suter, R. (2017). Recognition of prior learning–outcomeoriented approaches to the recognition and assessment of MOOCbased digital learning scenarios. In EDULEARN17 Proceedings (pp. 6645-6653). IATED.
  • Vezne, R. (2017) Avrupa Birliği’nı̇n Yaşam Boyu Öğ renme Politikaları Bağlamında İngiltere, Danimarka ve Türkiye’nı̇n Yetişkin Egitimi Sistemlerinin Karşılaştırmalı Analizi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Werquin, P. (2009). Recognition of non-formal and informal learning in OECD countries: An overview of some key issues
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Seda Demir 0000-0002-3044-8530

İsmail Güleç 0000-0002-0174-148X

Publication Date August 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Demir, S., & Güleç, İ. (2024). Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 14(2), 186-196. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1323967
AMA Demir S, Güleç İ. Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. J Higher Edu Sci. August 2024;14(2):186-196. doi:10.5961/higheredusci.1323967
Chicago Demir, Seda, and İsmail Güleç. “Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması Ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 14, no. 2 (August 2024): 186-96. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1323967.
EndNote Demir S, Güleç İ (August 1, 2024) Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14 2 186–196.
IEEE S. Demir and İ. Güleç, “Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme”, J Higher Edu Sci, vol. 14, no. 2, pp. 186–196, 2024, doi: 10.5961/higheredusci.1323967.
ISNAD Demir, Seda - Güleç, İsmail. “Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması Ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14/2 (August 2024), 186-196. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1323967.
JAMA Demir S, Güleç İ. Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. J Higher Edu Sci. 2024;14:186–196.
MLA Demir, Seda and İsmail Güleç. “Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması Ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, vol. 14, no. 2, 2024, pp. 186-9, doi:10.5961/higheredusci.1323967.
Vancouver Demir S, Güleç İ. Türk Yüksek Öğretiminde Önceki Öğrenmenin Tanınması ve Uygulamaları Üzerine Bir Değerlendirme. J Higher Edu Sci. 2024;14(2):186-9.