Allâhu Teâlâ’nın emir ve yasaklarının içerisinde yer aldığı, Peygamber Efendimiz aracılığıyla bizlere tebliğ edilen Kur’an-ı Kerim’i bütünüyle ezberlemedeki öğrenme sürecine “hafızlık” denilmektedir. Hafızlık yapmak insanın Allah’a yakınlaşmasına ve manevi açıdan güçlenmesine vesile olması nedeniyle İslam âleminde büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, hafızlık sağlama sürecinin önemini ele alan “Örgün Eğitimde Hafızlık Sağlama” isimli eser incelenmiştir. Doç. Dr. Mustafa Başkonak tarafından kaleme alınan eser, Milli Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından ortak proje olarak yürütülen “Hafızlık Programı/projesi Uygulayan Anadolu İmam Hatip Liselerinde eğitimlerine devam eden öğrencilerin hafızlıklarını sağlama durumlarının öğrenci, veli ve eğitimciler açısından nasıl değerlendirildiği” konusunu ele almaktadır. Hafızlığın “sağlama” sürecini; öğrencilerin hafızlık yaptıkları yer, ailesinin durumu, bireysel özellikleri ve okul ortamı açısından ele alan bu eser, belirlenen temel ve alt problemlere aradığı cevaplarla hafızlık eğitimi ve pekiştirme süreci ile ilgili alana akademik olarak katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
The learning process of memorizing the Holy Qur’an, which contains the commands and prohibitions of Allah (swt) and was communicated to us through the Prophet (s.a.w.), is called “hafizah”. Hafizah is of great importance in the Islamic world because it helps people to get closer to Allah and to strengthen them spiritually. In this study, the work titled “Refreshing the Memorized Qur’an in Formal Education”, which deals with the importance of the process of refreshing the hafizah, was analyzed. The work, written by Assoc. Prof. Dr. Mustafa Başkonak, deals with the issue of “How the students who continue their education in Anatolian Imam Hatip High Schools implementing the Hafizah Program / project are evaluated in terms of students, parents and educators”, which is carried out as a joint project by the Ministry of National Education and the Presidency of Religious Affairs. This work explores the process of “confirming” Hafiz status from the perspective of students’ place of memorization, family circumstances, individual characteristics, and school environment. It aims to contribute academically to the field of Hafiz education and reinforcement processes by providing answers to identified primary and sub-problems.
Religious Education Memorizing Qur’an Formal Education Alongside Memorizing Qur’an Refreshing the Memorized Qur’an
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | Kitap İncelemesi |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | December 4, 2023 |
Acceptance Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |