Âşık Çelebi’nin
1586 yılında tamamladığı ve içerisinde 427 şair biyografisi ihtiva eden Meşâ‘irü’ş-şuarâ
adlı eseri edebiyat tarihi açısından çok kıymetlidir. Âşık Çelebi’nin şair
biyografilerini verirken kullandığı üslup ise kendi şahsına münhasırdır. Âşık
Çelebi’nin söz konusu eseri hakkında yapılan çok sayıda ilmî çalışma hem onun
hem de eserinin değerini ortaya koymaktadır. Âşık Çelebi‘nin şairler hakkında bilgi
verirken kullandığı ve günümüz biyografilerine göre dağınık üslubu edebiyat
tarihi açısından çok önemli bilgilere sahiptir. Bu çalışma Âşık Çelebi’nin
yazdığı biyografik bilgilere değil bu bilgiler içerisinde yer alan “ölüm” ve
“ölüm”ü tanımlayan ifadeler üzerine odaklanmıştır. Meşâ‘irü’ş-şuarâ baştan sona
incelendiğinde Âşık Çelebi’nin şairlerin ölümleri hakkında bilgi verirken ölüm
ifadelerini birbirinden farklı şekillerde sıraladığı görülmektedir. Âşık Çelebi,
eserinde birisinin nasıl öldüğünü anlatırken bazen sadece “öldü/ rıhlet etti/
fevt oldı gibi ifadeler kullanırken bazen şiirsel bir söylemi aratmayacak
tarzda edebî benzetmelerle dolu olarak eserde adı geçenlerin ölümlerini dile
getirmiştir. Hazırlanan çalışma Âşık Çelebi’nin Meşâ‘irü’ş-şuarâ adlı eserinde
yer alan ölüm ifadelerini derleyerek bir tasnife tabi tutmayı ve Âşık
Çelebi’nin nâsirlik yönünü nasıl kullandığına dikkat çekmeyi hedeflemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.