Bu çalışmada Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar ilkokullarda okutulan Tarih ve Sosyal Bilgiler ders kitaplarına yansıyan tarih düşüncesindeki değişim ve dönüşüm incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden tarihsel araştırma modeli çerçevesinde doküman incelemesi tekniğiyle veriler toplanmıştır. Toplanan verilerin betimsel analizi yapılmıştır. Bu analizlerle 1930’lardan günümüze kadarki tarih ders kitaplarında tarih kavramı çerçevesinde benimsenen söylemlerdeki değişim ve süreklilik ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ilkokulda tarih konulu ders kitaplarında tarih düşüncesi, 1932’den beri genelde pozitivist izler taşıyan, milli bir bakışla kurgulanmıştır. 1936 yılı dışında, kronolojik bir bakış açısıyla tarih içeriği sunulmuştur. Kitaplarda, dün, bugün ve gelecek arasında bağlantıyı kavratmaya yönelik “değişim ve süreklilik algısı”na ilişkin örneklere sıklıkla rastlanmıştır. Bu da ilerlemeci bir tarih algısını desteklemiştir. Diğer yandan incelenen ders kitaplarında görsel unsurlar yıllar geçtikçe daha yoğun ve bağlamsal yer almıştır. 1969 sonrasında Sosyal Bilgiler dersi çerçevesinde yer bulan ilkokulda tarih konularının yıllara göre yoğunluğundaki düşüş de dikkat çekici bulunmuştur.
Araştırma insan ya da hayvan denekler üzerinde yürütülmediği için etik kurul onayı alınmamıştır.
Destek alınan kuruluş yoktur.
Teşekkür açıklaması yoktur.
In this study, the change and transformation in the thought of history, which is reflected in the History and Social Studies textbooks taught in primary schools, from the establishment of the Republic to the present, has been examined. Data were collected with the document analysis technique within the framework of the historical research model, one of the qualitative research methods. A descriptive analysis of the collected data was made. With these analyzes, it has been tried to reveal the change and continuity in the discourses adopted within the framework of the concept of history in the history textbooks from the 1930s to the present. According to the findings obtained from the research, the thought of history in history textbooks in primary school has been fictionalized with a national perspective since 1932, which generally carries positivist traces. Except for 1936, historical content is presented from a chronological point of view. In the books, examples of the "perception of change and continuity" aimed at making students comprehend the connection between yesterday, today and the future are frequently encountered. This supported a progressive perception of history. On the other hand, visual elements in the examined textbooks have become more intense and contextual over the years. The decrease in the intensity of history subjects over the years in primary school, which was included in the Social Studies course after 1969, was also remarkable.
history perception of history historical consciousness historical thought change and continuity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 10, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 29, 2024 |
Acceptance Date | December 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 1 |