Bu araştırmanın amacı İslami İlimler/İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını(ÖMYT) incelemektir. Araştırma tarama metodu kullanılarak yürütülmüştür. Çalışma grubu Uşak Üniversitesi İslami İlimler/İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören 70’i DİKAB ve 100’ü İslami İlimler/İlahiyat programında olmak üzere toplam 170 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve Üstüner tarafından geliştirilen ÖMYT Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde istatiksel paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerinin ÖMYT düzeylerinin yüksek düzeyde olumlu olduğu saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre DİKAB öğrencilerinin İslami İlimler/İlahiyat programına kayıtlı öğrencilere göre, kadınların erkek öğrencilere göre, mezun olunan lise türü bakımından İmam Hatip lisesi mezunlarının diğer lise mezunlarına göre, tercih bakımından isteyerek ve severek tercih edenlerin diğer tercih nedenlerine göre ÖMYT puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Buna karşın öğrencilerin ÖMYT puanlarının sınıf seviyesi ve program bakımından(normal, ikinci öğretim) anlamlı bir fark oluşturmadığı saptanmıştır.
The aim of this research was to determine students’ attitudes towards teaching studying in Islamic Sciences/Theology Faculty by using survey method. In this study, participants were consisted of 170 students (70 in Religion and Morality Teaching, 100 in Islamic Sciences/Theology) from Usak University. Data were collected by using “Personal Information Form” and the “Attitudes Towards Teaching Scale” developed by Üstüner. Data were analyzed by using SPSS. Findings showed students of Islamic Sciences/ Theology Faculty had positive attitudes towards teaching. Students in Religion and Morality Teaching department had more positive attitudes towards teaching compared to students in Islamic Sciences/ Theology Faculty. Also female participants had more positive attitudes and students’ scores in the Attitudes Towards Teaching Scale differentiated in term of type of high school that they graduated. The students graduated from Imam Hatip High School had more positive attitudes towards teaching. Students’ scores showed differences in term of preference, the students who voluntarily and fondly prefered to have more positive attitudes towards teaching. On the other hand, students’ scores showed no differences in terms of type of education and class level.
Religion and Morality Teaching Islamic Theology /Theology Faculty Preservice Teacher Teaching Attitudes Towards Teaching Profession
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 32 |