Research Article
BibTex RIS Cite

İlahiyat Lisans Tamamlama Programının Verimliliği Üzerine Olgusal Bir Araştırma

Year 2014, Volume: 13 Issue: 26, 43 - 62, 30.12.2015
https://doi.org/10.14395/jdiv121

Abstract

Bu çalışmada İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) programı özelinde uzaktan yüksek din eğitiminin fonksiyonları, imkânı ve örgün ilahiyat eğitimine oranla verimliliğinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma anket ve mülakat teknikleri bir arada kullanılarak karma modelle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel kısmının örneklemini İLİTAM programında okuyan 496, ilahiyat fakültelerinde okuyan 441 öğrenci oluşturmuştur. Nitel boyutun çalışma grubunu ise İLİTAM programında görevli 7 öğretim üyesi oluşturmuştur. Araştırma sonucunda İLİTAM mezunlarının örneklemde yer alan öğrenci ve öğretim elemanları tarafından İlahiyat mezunlarına oranla daha az yeterli görüldükleri, uzaktan yüksek din eğitiminin geleneksel eğitime göre ikincil kabul edildiği ve İLİTAM’ın sağladığı imkânlar nedeni ile - örgün eğitime alternatif oluşturacak şekilde genelleştirilmeden -varlığının devamının gerekli görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Alkan, Cevat, Açıköğretim, Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara 1987.
  • Allen, I. Elaine ve Seaman, Jeff, Going the Distance: Online Education in the United States, Babson Survey Research Group and Quahog Research Group, 2011. http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/goingthedistance.pdf, (erişim: 08.05.2013).
  • Allen,M.,Bourhis, J., Burrell, N. &Mabry, E.,”Comparing Student Satisfaction With Distance Educa- tion to Traditional Classrooms in Higher Education: A Meta-Analysis”,The American Journal of Distance Education, 2002, c. 16, sayı: 2,ss. 83-97.
  • Anderson, T., “Modes of Interaction in Distance Education: Recent Developments and Research Questions”,In Handbook of Distance Education, Michael G. Mooreand William G. Anderson (Ed.), (129-144), Lawrence Erlbaum Associates/Publishers, London 2003.
  • Birinci, Kerim, Uzaktan Eğitim ve Din Öğretiminde Bir Uygulama Örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2010.
  • Ersoy, Mustafa, Uzaktan Eğitim-Öğretim Yönetimi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas 2008.
  • Erümit, Semra Fiş, Web Tabanlı Uzaktan Eğitimde Ders Materyali Tasarımı, Uygulaması ve Materyal Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversi- tesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Rize 2011.
  • Halverson, T. D., Improvıng Blended Learnıng Envıronments For Bıblıcal Studıes: Applıcatıons Of The “Innovatıons In Distance Educatıon” Theory, Dissertation Report For Doctorate Degree, Indiana University, 2006.
  • Hançer, Ahmet, “e-Öğrenmenin Bugünü ve Geleceği”. T. G. Yamamoto, U. Demiray ve M. Kesim (Ed.), Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar, (ss. 509-526), Ankara 2010. http://tojde.anadolu.edu.tr/elearning.pdf (erişim: 08.05.2013).
  • Harris, W. J., Towards an Internet-based Distance Education (IDE) Framework for Religious-based Higher Education Organizations: A Case of the Alliance for Assemblies of God Higher Education, Disserta- tion Report For Doctorate Degree, Nova Southeastern University, 2012.
  • http://www.anadolu.edu.tr/tr/uzaktan-egitim-sistemi(erişim: 20.05.2013).
  • http://www.ats.edu/member-schools/member-school-distance-education(erişim: 12.03.2014).
  • http://www.icde.org/en/about/membership/members_of_icde/,i(erişim: 18.03.2014).
  • http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69398/h/1ogrencisayozettablosu.pdf(erişim: 10.03.2014).
  • http://www.regent.edu (erişim: 13.03.2014).
  • http://www.uzaktanegitimrehberi.com/uzaktan-egitim-veren-universiteler/(erişim: 12.03.2014).
  • Karaaslan, İlknur Aydoğdu, Uzaktan Eğitimde Etkin Erişim Sitesi Tasarım Modeli ve Bir Uygulama, Basılmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 2008.
  • Karataş, Erinç, Uzaktan Eğitim İçerik Geliştirme Süreçlerinde Çevrimiçi İşbirliğine Dayalı Proje Takip ve Yönetim Aracı Kullanımının Etkililiği, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara2011.
  • Kaymakcan, Recep; Meydan, Hasan; Telli, Adnan; Cevherli, Kübra,”Paydaşlarına Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, İstan- bul 2013, c.11, sayı: 26, ss. 71-110.
  • Moore, G. Michael,”Toward a Theory of Independent Learning and Teaching”, The Journal of Higher Education, 1973, c. 44, sayı: 9,ss.661-679.
  • Moore, G. Michael, “Theory of transactional distance”, Theoratical Principles of Distance Education D. Keegan (ed.), Rotledge, Newyork 1993, 22-38.
  • Naidu, Som, “Designing Instruction for e-Learning Environments”, In Handbook of Distance Educa- tion, Michael G. Mooreand William G. Anderson (Ed.), (349-365), Lawrence Erlbaum Associa- tes/Publishers, London 2003.
  • Özmen, A. ve Ediz, İ. G., “Uzaktan Eğitim ve Dumlupınar Üniversitesi Modeli”, Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 25 Mayıs 2002. http://www.aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Ahmet_Ozmen.doc Web (erişim: 25.04.2013).
  • Şenyuva, Emine Akçin, Hemşirelik Eğitiminde Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Uygulaması: Hasta Eğitimi Dersi Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstan- bul 2007.
  • UNESCO, “Distance Education for the Information Society: Policies, Pedagogy and Professional Development”, N. C. Farnes (Ed.), Unesco Institute For Information Technologies In Educatıon, Moscow2000.
  • www.bethanyseminary.edu(erişim: 13.03.2014).
  • www.northwesternseminary.com(erişim: 13.03.2014).
  • www.united.edu(erişim: 13.03.2014).
  • Yenal, Ayşe Çiğdem, Uzaktan Eğitim. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş 5. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara 2005.
  • Yoho, P. C., Exploring the Alignment of Distance Education with Christian Higher Education, Unpublis- hed Doctoral Thesis, Nortcentral University, Arizona 2011.
  • YÖK, (2010/3044). İLİTAM müfredat programları konulu resmi yazı. 22.06.2010,Ankara: Yüksek Öğretim Kurumu.

An Empirical Research on Efficiency of Bachelor’s Degree Completion Program in Theology (ILITAM)

Year 2014, Volume: 13 Issue: 26, 43 - 62, 30.12.2015
https://doi.org/10.14395/jdiv121

Abstract

In this study was aimed to investigate the functions, opportunities and efficiencies of distance higher religious education, in the case of Bachelor’s Degree Completion Program in Theology (ILITAM). The study uses a mix of methodologies including both the quantitative and qualitative methodology. The sampling of the study comprises 496 randomly selected students of ILITAM and 441 of the Faculty of Theology. A working group of 7 members consisting of faculty deans, program coordinators and academic members was established for the qualitative part of the study. This study shows that graduate students of ILITAM are perceived less qualified than graduate students of Theology by students and faculty members, that distance higher education is considered secondary than traditional higher religious education, and that, ILITAM is regarded necessary - without generalizing instead of formal theology education- thanks to the opportunities it provides

References

  • Alkan, Cevat, Açıköğretim, Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara 1987.
  • Allen, I. Elaine ve Seaman, Jeff, Going the Distance: Online Education in the United States, Babson Survey Research Group and Quahog Research Group, 2011. http://www.onlinelearningsurvey.com/reports/goingthedistance.pdf, (erişim: 08.05.2013).
  • Allen,M.,Bourhis, J., Burrell, N. &Mabry, E.,”Comparing Student Satisfaction With Distance Educa- tion to Traditional Classrooms in Higher Education: A Meta-Analysis”,The American Journal of Distance Education, 2002, c. 16, sayı: 2,ss. 83-97.
  • Anderson, T., “Modes of Interaction in Distance Education: Recent Developments and Research Questions”,In Handbook of Distance Education, Michael G. Mooreand William G. Anderson (Ed.), (129-144), Lawrence Erlbaum Associates/Publishers, London 2003.
  • Birinci, Kerim, Uzaktan Eğitim ve Din Öğretiminde Bir Uygulama Örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2010.
  • Ersoy, Mustafa, Uzaktan Eğitim-Öğretim Yönetimi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas 2008.
  • Erümit, Semra Fiş, Web Tabanlı Uzaktan Eğitimde Ders Materyali Tasarımı, Uygulaması ve Materyal Tasarım Kriterlerinin Belirlenmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversi- tesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Rize 2011.
  • Halverson, T. D., Improvıng Blended Learnıng Envıronments For Bıblıcal Studıes: Applıcatıons Of The “Innovatıons In Distance Educatıon” Theory, Dissertation Report For Doctorate Degree, Indiana University, 2006.
  • Hançer, Ahmet, “e-Öğrenmenin Bugünü ve Geleceği”. T. G. Yamamoto, U. Demiray ve M. Kesim (Ed.), Türkiye’de e-öğrenme: Gelişmeler ve Uygulamalar, (ss. 509-526), Ankara 2010. http://tojde.anadolu.edu.tr/elearning.pdf (erişim: 08.05.2013).
  • Harris, W. J., Towards an Internet-based Distance Education (IDE) Framework for Religious-based Higher Education Organizations: A Case of the Alliance for Assemblies of God Higher Education, Disserta- tion Report For Doctorate Degree, Nova Southeastern University, 2012.
  • http://www.anadolu.edu.tr/tr/uzaktan-egitim-sistemi(erişim: 20.05.2013).
  • http://www.ats.edu/member-schools/member-school-distance-education(erişim: 12.03.2014).
  • http://www.icde.org/en/about/membership/members_of_icde/,i(erişim: 18.03.2014).
  • http://www.osym.gov.tr/dosya/1-69398/h/1ogrencisayozettablosu.pdf(erişim: 10.03.2014).
  • http://www.regent.edu (erişim: 13.03.2014).
  • http://www.uzaktanegitimrehberi.com/uzaktan-egitim-veren-universiteler/(erişim: 12.03.2014).
  • Karaaslan, İlknur Aydoğdu, Uzaktan Eğitimde Etkin Erişim Sitesi Tasarım Modeli ve Bir Uygulama, Basılmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 2008.
  • Karataş, Erinç, Uzaktan Eğitim İçerik Geliştirme Süreçlerinde Çevrimiçi İşbirliğine Dayalı Proje Takip ve Yönetim Aracı Kullanımının Etkililiği, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, Ankara2011.
  • Kaymakcan, Recep; Meydan, Hasan; Telli, Adnan; Cevherli, Kübra,”Paydaşlarına Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, İstan- bul 2013, c.11, sayı: 26, ss. 71-110.
  • Moore, G. Michael,”Toward a Theory of Independent Learning and Teaching”, The Journal of Higher Education, 1973, c. 44, sayı: 9,ss.661-679.
  • Moore, G. Michael, “Theory of transactional distance”, Theoratical Principles of Distance Education D. Keegan (ed.), Rotledge, Newyork 1993, 22-38.
  • Naidu, Som, “Designing Instruction for e-Learning Environments”, In Handbook of Distance Educa- tion, Michael G. Mooreand William G. Anderson (Ed.), (349-365), Lawrence Erlbaum Associa- tes/Publishers, London 2003.
  • Özmen, A. ve Ediz, İ. G., “Uzaktan Eğitim ve Dumlupınar Üniversitesi Modeli”, Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 25 Mayıs 2002. http://www.aof20.anadolu.edu.tr/bildiriler/Ahmet_Ozmen.doc Web (erişim: 25.04.2013).
  • Şenyuva, Emine Akçin, Hemşirelik Eğitiminde Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Uygulaması: Hasta Eğitimi Dersi Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstan- bul 2007.
  • UNESCO, “Distance Education for the Information Society: Policies, Pedagogy and Professional Development”, N. C. Farnes (Ed.), Unesco Institute For Information Technologies In Educatıon, Moscow2000.
  • www.bethanyseminary.edu(erişim: 13.03.2014).
  • www.northwesternseminary.com(erişim: 13.03.2014).
  • www.united.edu(erişim: 13.03.2014).
  • Yenal, Ayşe Çiğdem, Uzaktan Eğitim. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek, Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Genişletilmiş 5. Baskı, Seçkin Yayınları, Ankara 2005.
  • Yoho, P. C., Exploring the Alignment of Distance Education with Christian Higher Education, Unpublis- hed Doctoral Thesis, Nortcentral University, Arizona 2011.
  • YÖK, (2010/3044). İLİTAM müfredat programları konulu resmi yazı. 22.06.2010,Ankara: Yüksek Öğretim Kurumu.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Recep Kaymakcan This is me

Hasan Meydan

Adnan Telli This is me

Kübra Cevherli

Publication Date December 30, 2015
Published in Issue Year 2014 Volume: 13 Issue: 26

Cite

ISNAD Kaymakcan, Recep et al. “İlahiyat Lisans Tamamlama Programının Verimliliği Üzerine Olgusal Bir Araştırma”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13/26 (December 2015), 43-62. https://doi.org/10.14395/jdiv121.

Cited By







Journal of Divinity Faculty of Hitit University is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

88x31.png

Journal of Divinity Faculty of Hitit University

Hitit Üniversity Divinity Faculty 

Mimar Sinan Mah. 3. Cad. 19100 ÇORUM

Tel: 0090 (364) 234 63 58 Faks: 0 (364) 2346357