Research Article
BibTex RIS Cite

PANDEMİ SÜRECİNDE KLİNİK UYGULAMA YAPAMAYAN İLK VE ACİL YARDIM ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ YAŞAM İLE İLGİLİ KAYGI DÜZEYLERİNİN VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ

Year 2022, Volume: 7 Issue: 3, 331 - 347, 01.01.2023
https://doi.org/10.54409/hod.1123206

Abstract

Amaç: Bu çalışma, COVID-19 pandemisi sürecinde klinik uygulama yapamayan ilk ve acil yardım programı öğrencilerinin mesleki yaşamları ile ilgili kaygı düzeylerinin ve ilişkili faktörlerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırmanın evrenini üç üniversitenin ilk ve acil yardım programında öğrenim gören öğrenciler oluşturdu. Araştırmada örneklem seçimine gidilmedi. Ocak 2020-Mart 2020 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı kabul eden 379 öğrenci ile çalışma yürütüldü. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Acil Sağlık Çalışanları için Mesleki Kaygı Ölçeği kullanılarak online olarak toplandı. Veriler Statistical Package for Social Science 25 programıyla analiz edilip, değerlendirmede; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma ve bağımsız örneklem t testi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin mesleki kaygı düzeyine ilişkin ölçek puan ortalamaları 3,32±0,84 olarak bulundu. Kadınların, ikinci sınıfların, mesleğe başlamak için kendisini hazır hissetmeyenlerin, hastaya müdahale ederken korku yaşayacağını düşünenlerin, uzaktan eğitimin mesleki bilgiyi olumsuz etkilediğini düşünenlerin, yapmaktan korktuğu klinik uygulama olanların ve olumsuz deneyim yaşamaktan korkanların kaygı puanları istatistiksel olarak anlamlı olup, kaygı düzeyleri daha yüksek bulundu (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin mesleki yaşam ile ilgili kaygıları orta düzeyde olup, pandemi sürecinde klinik uygulama yapamamaya bağlı kendilerini mesleğe başlamak için hazır hissetmedikleri ve mesleki korkular yaşadıkları belirlendi. 

Supporting Institution

Bu araştırma, kamu, ticari veya kar amacı gütmeyen sektörlerdeki herhangi bir finansman kuruluşundan özel bir hibe almamıştır.

Thanks

Çalışmamıza katkılarından dolayı İlk acil yardım programı öğrencilerine teşekkür ederiz.

References

  • Akbal, H, Akbal, Hİ. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim ile İlgili Yaşanan Sorunların Öğrenci Bakış Açısına Göre AHP Yöntemi ile İncelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (22), 533-546. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.795863.
  • Aydın, A, Tiryaki, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 715-722. https://doi.org/10.17475/kastorman.282559.
  • Aygin, D, Gül, A, Danç, E. (2022). COVID-19 Enfeksiyonunun Hemşirelik Öğrencileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5 (1), 1-18. https://doi.org/10.54803/sauhsd.1023767.
  • Ayla, T. (2019). 16. Paramedik eğitimi koordinasyon kurulu ve paramedik eğitim sempozyumu sonuç raporu. Hastane Öncesi Dergisi, 4 (2), 111-117.
  • Bat Tonkuş, M, Bakırhan, C. (2022). Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences, 2 (1), 7-18. https://doi.org/10.29228/aijhs.11. Bayar, K, Çadır, G, Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37-42.
  • Bıyık Bayram, Ş. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlik Algısı ile İnvaziv Hemşirelik Girişimlerini Yapma Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi ve Klinik Uygulamaya İlişkin Görüşleri: Tanımlayıcı Araştırma. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 14(1), 94–105. https://doi.org/10.5336/nurses.2021-82916.
  • Bingöl, B. (2020). Peyzaj Mimarlığı Öğrencilerinin COVİD-19 Sürecinde Acil Uzaktan Öğretim Üzerine Görüşleri: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (20), 890-897. https://doi.org/10.31590/ejosat.805398.
  • Çelik Eren, D, Korkmaz, M, Öz Yıldırım, Ö, Aydın Avcı, İ. (2021). Covıd-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 24 (2), 246–254. https://doi.org/10.17049/ataunihem.862820.
  • Çelik İnce, S, Çelik Bekleviç, A. (2022). Covid-19 Pandemisinin Ameliyathane Hizmetleri Öğrencilerinin Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yaşamlarına Etkisine Yönelik Görüşleri: Kalitatif Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4 (6), 177-202. https://doi.org/10.52875/caseh.980205.
  • Çelikli, S. (2016). Kuruluştan Bugüne Paramedik Eğitiminde Standardizasyon Çabaları ve Kırılma Noktaları. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 39-54.
  • Durgun, H, Can, T, Avcı, AB, Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi. Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14 (2), 141–147. https://doi.org/10.46483/deuhfed.824109.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 Sonrası Yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10 (2), 125-133. https://doi.org/10.2399/yod.20.002.
  • Evgin, D, Çalışkan, Z, Caner, N. (2017). Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulama öncesi kaygı düzeyleri ve stresle başa çıkma tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 22-28. https://doi.org/10.22312/sdusbed.280540.
  • Gürbüz, P, Yetiş, G, Çırak, ZD. (2019). İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin mesleki uygulamaları yapma ve yeterli hissetme durumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7 (2), 170-177. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.628804.
  • Han, F, Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin covid-19 salgını süresince yürütülen zorunlu uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 182-203. https://doi.org/10.35826/ijoess.2897.
  • Işık, C, Küğcümen, G. (2021). Pandemi Sürecinde Klinik Uygulamadaki Ebelik Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Medical Sciences, 16(2), 132-140. https://doi.org/10.12739/NWSA.2021.16.2.1B0115.
  • Jack, K, Hamshire, C, Harris, W. E, Langan, M, Barrett, N, Wibberley, C. 2018. "My mentor didn't speak to me for the first four weeks": Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs, 27, 929-938. https://doi.org/10.1111/jocn.14015.
  • Kedraka, K, Kaltsidis, C. (2020). Effects of the covid-19 pandemic on university pedagogy: students'experiences and considerations. European Journal of Education Studies, 7(8), 17-30. DOI: https://doi.org/10.46827/ejes.v7i8.3176.
  • Keskin Kızıltepe, S, Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74-8), 558–566. https://doi.org/10.17719/jisr.11213.
  • Külekçi Akyavuz, E, Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının Eğitime Etkisi Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140.
  • Kürtüncü, M, Kurt, A. (2020). Covıd-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Covıd-19 Özel Sayısı, 2, 66-77.
  • Loch, C, Kuan, I, Elsalem, L, Schwass, D, Brunton, P, Jum'ah, A. (2021). COVID‐19 and dental clinical practice: Students and clinical staff perceptions of health risks and educational impact. Journal of Dental Education, 85(1), 44 52. https://doi.org/10.1002/jdd.12402.
  • McKenna, L, Plummer, V. (2013). Indonesian student nurses’ perceptions of stress in clinical learning: A phenomenological study. Journal of Nursing Education and Practice, 3(5), 56-65.
  • Özbay, Ö, Çınar, S. (2020). Views of nursing students on distance education. Education Conference, 37-45.
  • Sarıbıyık, M. (2019). Mesleki Eğitimde +1 Uygulamalı Eğitim Modeli. SETA Yayınları. İstanbul.ss:4.
  • Seven, M, Abban, S. (2021). Covıd-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: Uluslararası deneyim. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6 (1), 29-32.
  • Sevinç Postacı E, Uysal İ, Aytuğ Koşan AM, Toraman Ç. (2020). Developing an Occupational Anxiety Scale for Emergency Medical Service Professionals. Tıp Eğitimi Dünyası, 19(58), 102-115. https://doi.org/10.25282/ted.689108.
  • Şahin, T, Aslaner, H, Olguner Eker, Ö, Gokcek, MB, Dogan, M. (2020). Effect of COVID-19 pandemic on anxiety and burnout levels in emergency healthcare workers: a questionnaire study. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-32073/v1.
  • Sun, Y, Wang, D, Han, Z, Gao, J, Zhu, S, & Zhang, H. (2020). Disease prevention knowledge, anxiety, and professional identity during COVID-19 pandemic in nursing students in Zhengzhou, China. Journal of Korean Academy of Nursing, 50(4), 533-540.
  • Tanhan, F, Özok, Hİ. (2020). Pandemi ikliminde Belirsizlik ve Psikolojik Yansımaları. Editörler Fuat Tarhan ve Halil İbrahim Özok. Pandemi ve Eğitim Kitabı.1. Baskı. Anı Yayıncılık. Ankara. ss:37-47.
  • Taş, AS, Dalcalı, BK. (2021). COVID-19 Pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 418-424.
  • Terzi, D, Akalın, RB, Erdal, B. (2020). Covıd-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279–287. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961.
  • Tuygar, ŞF. (2016). Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 92-100.
  • Uludağ, Ö. (2020). Koronavirüs enfeksiyonları ve yeni düşman: COVID-19. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 118-127. https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.716011.
  • Umuzdaş, S, Baş, AH. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin covıd-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim ile ilgili algılarının ve deneyimlerinin araştırılması. Yegah Musiki Dergisi, 3 (2), 204-220.
  • Wang, C, Pan, R, Wan, X, Tan, Y, Xu, L, Ho, CS, Ho, RC. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
  • Yolcu, HH. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 237-250.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (t.y). COVID-19 Yükseköğretim yol haritası. Yükseköğretim Kurulu Covid-19 Bilgilendirme: https://covid19.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/covid-19-yuksekogretim-yol-haritasi.pdf, 06.04.2022.
  • Zhang, W, Wang, K, Yin, L, Zhao, W, Xue, Q, Peng, M, ve ark. (2020). Mental health and psychosocial problems of medical health workers during the COVID-19 epidemic in China. Psychotherapy and psychosomatics, 89(4), 242-250. https://doi.org/10.1159/000507639.

DETERMINATION OF ANXIETY LEVELS AND ASSOCIATED FACTORS RELATED TO PROFESSIONAL LIFE IN FIRST AND EMERGENCY AID STUDENTS UNABLE TO PRACTICE IN THE CLINICAL SETTING DURING THE PANDEMIC

Year 2022, Volume: 7 Issue: 3, 331 - 347, 01.01.2023
https://doi.org/10.54409/hod.1123206

Abstract

Objective: The aim of the study is to determine the anxiety levels and associated factors related to professional life of first and emergency aid students who have been unable to practice in the clinical setting during the pandemic.
Method: The population of this cross-sectional descriptive study consisted of students studying in the first and emergency aid programs at three different universities. The study was conducted with 379 students who agreed to participate in the research between January 2020 and March 2020, but without sample selection. Data were collected online using the Personal Information Form and Occupational Anxiety Scale for Emergency Medical Service Professionals. The questionnaires were administered to students online. Data were analysed with the Statistical Package for Social Sciences 25 software, and number, percentage, mean, standard deviation and independent-sample t-test were used in the evaluation.
Results: Students’ mean score from the Occupational Anxiety Scale was 3.32±0.84. The anxiety scores of females, second-year students, those not feeling ready to start working, those who think that they will experience fear while giving the patient medical attention, who think that distance education affects professional knowledge adversely, those who are afraid to perform a specific clinical practice, and those who are afraid to have a negative experience, were found to be statistically significantly higher (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the students' anxiety regarding professional life was at a moderate level, that they did not feel ready to start the profession and they experienced professional fears due to having been unable to make clinical practice during the pandemic period.

References

  • Akbal, H, Akbal, Hİ. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim ile İlgili Yaşanan Sorunların Öğrenci Bakış Açısına Göre AHP Yöntemi ile İncelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (22), 533-546. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.795863.
  • Aydın, A, Tiryaki, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma (KTÜ örneği). Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 17(4), 715-722. https://doi.org/10.17475/kastorman.282559.
  • Aygin, D, Gül, A, Danç, E. (2022). COVID-19 Enfeksiyonunun Hemşirelik Öğrencileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5 (1), 1-18. https://doi.org/10.54803/sauhsd.1023767.
  • Ayla, T. (2019). 16. Paramedik eğitimi koordinasyon kurulu ve paramedik eğitim sempozyumu sonuç raporu. Hastane Öncesi Dergisi, 4 (2), 111-117.
  • Bat Tonkuş, M, Bakırhan, C. (2022). Uzaktan Eğitimin Uygulamalı Alanlarda Eğitim Gören Öğrencilerin Anksiyete Düzeyine Etkisi. Artuklu International Journal of Health Sciences, 2 (1), 7-18. https://doi.org/10.29228/aijhs.11. Bayar, K, Çadır, G, Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37-42.
  • Bıyık Bayram, Ş. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Öz Yeterlik Algısı ile İnvaziv Hemşirelik Girişimlerini Yapma Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi ve Klinik Uygulamaya İlişkin Görüşleri: Tanımlayıcı Araştırma. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 14(1), 94–105. https://doi.org/10.5336/nurses.2021-82916.
  • Bingöl, B. (2020). Peyzaj Mimarlığı Öğrencilerinin COVİD-19 Sürecinde Acil Uzaktan Öğretim Üzerine Görüşleri: Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (20), 890-897. https://doi.org/10.31590/ejosat.805398.
  • Çelik Eren, D, Korkmaz, M, Öz Yıldırım, Ö, Aydın Avcı, İ. (2021). Covıd-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 24 (2), 246–254. https://doi.org/10.17049/ataunihem.862820.
  • Çelik İnce, S, Çelik Bekleviç, A. (2022). Covid-19 Pandemisinin Ameliyathane Hizmetleri Öğrencilerinin Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yaşamlarına Etkisine Yönelik Görüşleri: Kalitatif Bir Çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4 (6), 177-202. https://doi.org/10.52875/caseh.980205.
  • Çelikli, S. (2016). Kuruluştan Bugüne Paramedik Eğitiminde Standardizasyon Çabaları ve Kırılma Noktaları. Hastane Öncesi Dergisi, 1(2), 39-54.
  • Durgun, H, Can, T, Avcı, AB, Kalyoncuoğlu, B. (2021). Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi. Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14 (2), 141–147. https://doi.org/10.46483/deuhfed.824109.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 Sonrası Yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10 (2), 125-133. https://doi.org/10.2399/yod.20.002.
  • Evgin, D, Çalışkan, Z, Caner, N. (2017). Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin klinik uygulama öncesi kaygı düzeyleri ve stresle başa çıkma tarzları. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(3), 22-28. https://doi.org/10.22312/sdusbed.280540.
  • Gürbüz, P, Yetiş, G, Çırak, ZD. (2019). İlk ve acil yardım programı öğrencilerinin mesleki uygulamaları yapma ve yeterli hissetme durumlarının belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7 (2), 170-177. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.628804.
  • Han, F, Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin covid-19 salgını süresince yürütülen zorunlu uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 182-203. https://doi.org/10.35826/ijoess.2897.
  • Işık, C, Küğcümen, G. (2021). Pandemi Sürecinde Klinik Uygulamadaki Ebelik Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Medical Sciences, 16(2), 132-140. https://doi.org/10.12739/NWSA.2021.16.2.1B0115.
  • Jack, K, Hamshire, C, Harris, W. E, Langan, M, Barrett, N, Wibberley, C. 2018. "My mentor didn't speak to me for the first four weeks": Perceived unfairness experienced by nursing students in clinical practice settings. J Clin Nurs, 27, 929-938. https://doi.org/10.1111/jocn.14015.
  • Kedraka, K, Kaltsidis, C. (2020). Effects of the covid-19 pandemic on university pedagogy: students'experiences and considerations. European Journal of Education Studies, 7(8), 17-30. DOI: https://doi.org/10.46827/ejes.v7i8.3176.
  • Keskin Kızıltepe, S, Kurtgöz, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(74-8), 558–566. https://doi.org/10.17719/jisr.11213.
  • Külekçi Akyavuz, E, Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının Eğitime Etkisi Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140.
  • Kürtüncü, M, Kurt, A. (2020). Covıd-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadıkları sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Covıd-19 Özel Sayısı, 2, 66-77.
  • Loch, C, Kuan, I, Elsalem, L, Schwass, D, Brunton, P, Jum'ah, A. (2021). COVID‐19 and dental clinical practice: Students and clinical staff perceptions of health risks and educational impact. Journal of Dental Education, 85(1), 44 52. https://doi.org/10.1002/jdd.12402.
  • McKenna, L, Plummer, V. (2013). Indonesian student nurses’ perceptions of stress in clinical learning: A phenomenological study. Journal of Nursing Education and Practice, 3(5), 56-65.
  • Özbay, Ö, Çınar, S. (2020). Views of nursing students on distance education. Education Conference, 37-45.
  • Sarıbıyık, M. (2019). Mesleki Eğitimde +1 Uygulamalı Eğitim Modeli. SETA Yayınları. İstanbul.ss:4.
  • Seven, M, Abban, S. (2021). Covıd-19 pandemi sürecinde uzaktan hemşirelik eğitimi: Uluslararası deneyim. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6 (1), 29-32.
  • Sevinç Postacı E, Uysal İ, Aytuğ Koşan AM, Toraman Ç. (2020). Developing an Occupational Anxiety Scale for Emergency Medical Service Professionals. Tıp Eğitimi Dünyası, 19(58), 102-115. https://doi.org/10.25282/ted.689108.
  • Şahin, T, Aslaner, H, Olguner Eker, Ö, Gokcek, MB, Dogan, M. (2020). Effect of COVID-19 pandemic on anxiety and burnout levels in emergency healthcare workers: a questionnaire study. Research Square. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-32073/v1.
  • Sun, Y, Wang, D, Han, Z, Gao, J, Zhu, S, & Zhang, H. (2020). Disease prevention knowledge, anxiety, and professional identity during COVID-19 pandemic in nursing students in Zhengzhou, China. Journal of Korean Academy of Nursing, 50(4), 533-540.
  • Tanhan, F, Özok, Hİ. (2020). Pandemi ikliminde Belirsizlik ve Psikolojik Yansımaları. Editörler Fuat Tarhan ve Halil İbrahim Özok. Pandemi ve Eğitim Kitabı.1. Baskı. Anı Yayıncılık. Ankara. ss:37-47.
  • Taş, AS, Dalcalı, BK. (2021). COVID-19 Pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 418-424.
  • Terzi, D, Akalın, RB, Erdal, B. (2020). Covıd-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279–287. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961.
  • Tuygar, ŞF. (2016). Paramedik Programı Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 92-100.
  • Uludağ, Ö. (2020). Koronavirüs enfeksiyonları ve yeni düşman: COVID-19. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 118-127. https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.716011.
  • Umuzdaş, S, Baş, AH. (2020). Konservatuvar öğrencilerinin covıd-19 salgını sürecindeki uzaktan eğitim ile ilgili algılarının ve deneyimlerinin araştırılması. Yegah Musiki Dergisi, 3 (2), 204-220.
  • Wang, C, Pan, R, Wan, X, Tan, Y, Xu, L, Ho, CS, Ho, RC. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729.
  • Yolcu, HH. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 237-250.
  • Yüksek Öğretim Kurulu. (t.y). COVID-19 Yükseköğretim yol haritası. Yükseköğretim Kurulu Covid-19 Bilgilendirme: https://covid19.yok.gov.tr/Documents/AnaSayfa/covid-19-yuksekogretim-yol-haritasi.pdf, 06.04.2022.
  • Zhang, W, Wang, K, Yin, L, Zhao, W, Xue, Q, Peng, M, ve ark. (2020). Mental health and psychosocial problems of medical health workers during the COVID-19 epidemic in China. Psychotherapy and psychosomatics, 89(4), 242-250. https://doi.org/10.1159/000507639.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Emergency Medicine
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Elif Kılıç Güner 0000-0001-6251-4910

Özge Akbaba 0000-0003-0228-1558

Elanur Yılmaz Karabulutlu 0000-0001-5798-853X

Havva Öztürk 0000-0001-8515-6263

Publication Date January 1, 2023
Submission Date May 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Kılıç Güner, E., Akbaba, Ö., Yılmaz Karabulutlu, E., Öztürk, H. (2023). PANDEMİ SÜRECİNDE KLİNİK UYGULAMA YAPAMAYAN İLK VE ACİL YARDIM ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ YAŞAM İLE İLGİLİ KAYGI DÜZEYLERİNİN VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. Hastane Öncesi Dergisi, 7(3), 331-347. https://doi.org/10.54409/hod.1123206